Bästa fickradion på fjället?

Hej!

Jag undrar om någon kan rekommendera något märke/modell på miniradio/fickradio.

Primärt användningsområde är att lyssna på väderleksrapporten ute på fjället, därför premieras litenhet/låg vikt och förmåga att ta emot signal (är lång antenn avgörande?).

Jag har varit in på några radiohandlare och på Clas Ohlson och funnit en mängd alternativ, både digitala och analoga. Jag antar dock att analog är bättre än digital i detta fall...

Tack på förhand!


/JOHAN
 
Bästa radion

Det med radio på fjäll och på havet är knepigt. Har provat med olika små apparater med mycket dåligt resultat. Har bla en SONY med inbyggd bandspelare där bla väderleksrapporten skulle spelas in. Ute i obyggden på fjället blev det ingen mottagning alls. Möjligen har det att göra med antennen som på denna apparat är inbyggd i hörsnäckan. Separat väl avvägd antenn är nog det enda rätta.
 
Clas olsson

Clas olsson hade förr en liten analog radio med teleskopantenn som jag tycker har funkat OK för mej. Jag har lött fast en extra kabel i antennen som jag kan sträcka ut vid dålig signal. Sen får man räkna med att det är ofta man inte har någon täckning ändå.

(Se upp för Clas olssons digitala, den funkar ibland inte ens inomhus i göteborg)

/M
 
Antennen är viktigare än en bra radio.

Med en längre antenn får du bättre mottagning. Antenner är alltid en kompromiss mellan effektivitet och storlek.

MEN

Om du försöker ta emot radio i ödemarken, så måste du tänka på att de flesta radiosändare på frekvenser mellan 89-108 Mhz bara har en räckvidd på ca 50-100 km. Man tänker inte på detta när man befinner sig i tätorter eller i bilen mellan tätorter eftersom man i det första fallet inte behöver bry sig och i det andra fallet har en bra mottagning med en bra antenn på ett mycket bra jordplan (bilen).

Ett alternartiv är att köpa en riktantenn för 89-108 Mhz och rikta in den mot närmsta sändare eller köpa en korvågsmottagare och ta med sig ca 22 meter tråd för en vertikalantenn och ta in RADIO SWEDEN:s sändningar på kortvåg.För att få upp antenntråden så kan man använda ett fiskespö av teleskåptyp.

Om du går in på http://www.teracom.se , så kan du få fram frekvenser och positioner på sveriges alla rundradiosändare.

http://www.sr.se/rs/ kan du se tider och frekvenser för radio sweden. Antennlängden 22m är framräknad för frekvensen 6065 Khz, vilken funkar bra inom norden.

Skriv gärna en kommentar om i vilket område som du vill ta emot radiosändningar. När det gäller kortvåg kan det t.o.m vara så att det är bättre att lyssna på en utlänsk station.
 
Claes Brehmer; sa:
Med en längre antenn får du bättre mottagning.

Ett av de vanligaste missförstånden...

Det finns flera typer av antenner men jag kan inte komma på någon enda antenntyp där längen på ett spröt är längre än våglängden.

(Nedanstående är lite förenklat, den som vill lära sig mer rekommenderas ett besök till biblioteket.)

Sveriges Radio sänder normalt horisontalpolariserat så för bästa mottagning bör man ha en liggande dipol-antenn vinkelrätt mot sändaren (bredaste sidan mot sändaren alltså). Denna antenn blir ungefär 1,5 meter "bred" (1.40-1.60 beroende på vilken frekvens man vill ta emot).

Visst kan man köpa en riktantenn, så kallad yagi, men i en sån är normalt själva antennelementet lika stort som i en dipol så en riktantenn för FM-bandet blir ganska stor (större än en normal TV-antenn, TV sänder på högre frekvens och har alltså kortare våglängd).

En teleskopantenn fungerar oftast som en jordplansantenn, där skall sprötet vara 1/4 av våglängden (70-80 cm för FM-bandet).

Problemet är ju att de flesta fickmottagare inte har nån vettig anslutning för extern antenn.
 
nermander; sa:
Ett av de vanligaste missförstånden...

Det finns flera typer av antenner men jag kan inte komma på någon enda antenntyp där längen på ett spröt är längre än våglängden.

Ovanstående är en missuppfattning: Den sk Longwire-antennen som görs som ett antal multiplar av halva våglängden för den frekvens man är intresserad av ger tom förstärkning (vid lämplig anpassning). Sålunda ger tex en longwire som är 4 våglängder ca 3 db gain dvs 2 ggr förstärkning och vid 10 vågländer drygt 7 db gain dvs ca 5 ggr förstärkning. Det finns andra typer också: t.ex. V-beamar och rhombic-antenner!

Men det var egentligen inte det jag tänkte skriva om:

Jag har en Philips AE3670 med ca-mått 80x40x15 mm. Den fungerar på både FM och AM dvs UKV och MV. Det svenska sändarnätet är nerlagt på MV men våra norska grannar sänder fortfarande på mellanvåg, det gör att man kan lyssna på det norska vädret om man inte får in det svenska FM-nätet uppe i fjällen. Min lilla radio som f.ö. bara använder ett enda AAA-batteri har hittils fungerat utmärkt både i skogen och till fjälls. Tyvärr används hörlurssadden som antenn så det går inte att ansluta yttre antenn (utan att göra våld på apparaten). Radion tar lite ström, har använt den i två år utan att byta batteri!
Nackdelen är att frekvensinställningen inte har någon utväxling så det är lite pilligt att ställa in rätt frekvens.
Det är rätt kul att sitta i skogen och helt plötsligt höra: 'Radioteatern ger: Liftarens guide till galaxen'!

//p-a
 
Det där med longvire är helt rätt.Mer metall tar upp mer radioenergi inom vissa gränser.

Att sätta upp en dipolantenn är oftast bättre för att ta emot frekvenser under 10 Mhz (ungefär), inom norden, MEN:

Har du någonsin försökt att sätta upp en dipolantenn i terräng ovanför trädgränsen? Kan bli lite jobbigt!

Om man bara skall ta emot så är inte antennlängden lika kritisk som vid sändning.

Mitt förslag på 22 m antenntråd för 6065 Khz var en felräkning. Naurligtvis skall det vara 1/4 våglängd dvs ca 12m, sen kan man laborera med fiskespöt i olika riktningar eller helt vertikalt. Detta är avprovat med väldigt lyckat resultat med en ledningspansarterrängbil. Vi hade fått kortvågsradion, men ingen antenn. Efter ett besök i den lokala fiskeaffären och lite telefonkabel så löstes det problemet.
 
asp; sa:
Ovanstående är en missuppfattning: Den sk Longwire-antennen som görs som ett antal multiplar av halva våglängden för den frekvens man är intresserad av ger tom förstärkning (vid lämplig anpassning).

Ok, jag tänkte inte på stackade antenner (för det är ju i princip vad det blir).

Men det betyder ju ändå inte att "längre=bättre". Det måste ju vara multiplar av halva våglängden. Att öka på med 3,7 gånger våglängden ger ju sämre resultat än att öka på med 3,5 gånger våglängden.
 
Tack för alla svar!

Kul både med den tekniska diskussionen och de mer handfasta råden.

Om det inte finns uttag för extern antenn i en liten radio, skulle man ha någon nytta av att byta ut hörlurarna mot ett par med längre sladd? (Nu vet jag ju iofs inte om apparaternas hörlurar har en INBYGGD antenn, eller om de utnyttjar själva hörlurssladden...)

Om man har en radio med teleskopantenn och vill löda fast en extra kabel i antennen, hur lång bör kabeln vara - hur ska man räkna?

Tack än en gång!


/JOHAN
 
Re: Tack för alla svar!

johanl; sa:
Om man har en radio med teleskopantenn och vill löda fast en extra kabel i antennen, hur lång bör kabeln vara - hur ska man räkna?

Det beror på om du ska ha en dipol eller en jordplansantenn.

En antenn har alltid två poler.

Med en dipolantenn är det två polerna de två halvorna av antennen. En sån antenn ser ut som ett T där mittstolpen alltså är sladden fram till antennen och överstapeln är de två "spröten". Spröten där skall vara 1/4 våglängd vardera (om jag nu inte minns helt fel) så totalbredden blir halva våglängden. Våglängden räknar man enkelt ut med 300/frekvensen (om frekvensen är i MHz).

En sån antenn kan man göra av t.ex. högtalarkabel (sån som går att dela på mitten), även om impedansen inte riktigt blir helt rätt då.

En dipolantenn som är uppsatt som ett T kallas horisontalt polariserad (själva antennen är ju liggande i det läget).

En dipol KAN också monteras vertikalt (ett liggande T), men Sverige Radio sänder som sagt var normalt horisontellt.

En jordplansantenn har ett stående spröt ovanför ett jordplan. Jordplanet kan vara marken, ett biltak, 4 spröt rakt ut eller 3 spröt snedd nedåt (det är de vanligaste varianterna, det finns andra).

Sprötet är normalt 1/4 av våglängden (men det finns andra varianter). Kvartsvågs GP (ground plane) brukar en sån kallas.

En horisontal dipol har en viss riktverkan (som en 8 ungefär, den har alltså bra mottagning framåt/bakåt men dålig åt sidorna).


Sen är det så att för bästa mottagning så skall impedansen vara rätt också (fast det är inte riktigt lika kritiskt för mottagning som sändning).
 
nermander; sa:
Men det betyder ju ändå inte att "längre=bättre". Det måste ju vara multiplar av halva våglängden. Att öka på med 3,7 gånger våglängden ger ju sämre resultat än att öka på med 3,5 gånger våglängden.

Njae, inte helt rätt. Längre antenn ger alltid bättre förstärkning. Se bild:
LW-chart.gif

De halva våglängderna är mest för att antennen då är resistiv och mycket enkel att anpassa, väljer man andra längder måste anpassningsnätet oxå kunna hantera reaktanser.

Nog med teknik!

ha det gott!
//p-a
[Ändrat av asp 2003-03-13 kl 13:32]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...