Bästa tape som nödlagning ?

Vilken tape är bäst om man vill ha den som nödlösning?

Sporttape tänker jag som även funkar mot skoskav? Silvertejp brukar vara klassiker?
 
Beror såklart på vad du ämnar laga. Gorillatape har flera olika varianter som har funkat ok för mig. En av deras svarta varianter (liknar silvertejp) fäster till exempel hjälpligt på vissa tyger.
 
Någon tunnare Tesa vävtejp.
Jag har en svart mjuk Tesa som är toppen till allt.
I de fall jag behöver ännu mjukare eller vill laga en jacka blir det spinnakertejp från någon båtbutik.
Det finns an mängd färger så det passar ofta hyfsat med utekläder.
 
Silvertejp är bra, funkar till det mesta. Folk har ju byggt kajaker och allt möjligt av det ! Alltid bra att ha med sig lite. Och lite buntband.
 
Det är stor skillnad på olika sorters silvertejp. Billga varinter fäster sämre och åldras snabbare. Tejp av högre kvalitet som Tesa eller Gorilla är mycket bättre.
Du får väl göra en silvertejpsmarknadsundersökningstest, och redovisa resultatet här, för att bevisa ditt påstående.
Suveränt att ta med, om man behöver reparera något. Jag brukar snurra upp lite på en penna el toarulle el liknande, det räcker som reserv, så att man inte behöver ta med en hel rulle.
 
Tear Aid (typ A) funkar till det mesta och sitter väldigt hårt. Den är lite elastisk så den är perfekt till sånt som behöver kunna röra sig lite, typ liggunderlag.

Spinnackertejp är jättetunn ripstopväv med klister på ena sidan. Vattentätt. Sitter inte riktigt lika bra som tear aid, på gott och ont. Men den sitter absolut bra nog för det mesta som inte behöver bära någon vikt. Perfekt för att laga tunna tyger som regnjackor och tält. Extra bra vid de tillfällen då man vill tejpa både in och utsida eftersom den är så tunn. Tear Aid kan kännas lite tjockt när man klistrar från bägge håll.

I övrigt använder jag skavsårstejp som lagningstejp. Leukoplast blir bra för temporära rejäla lagningar.

Jag har ofta med både tear aid och spinnackertejp och skavsårstejp. Men i allmänhet tycker jag att det är bäst med så få alternativ som möjligt och istället ta mer av det man har så att man har tillräckligt mycket när man behöver laga något.

Ett par alkoservetter är bra att ha för att tvätta ytor innan tejpning.

Du får väl göra en silvertejpsmarknadsundersökningstest, och redovisa resultatet här, för att bevisa ditt påstående.
Frågan var inte till mig men jag använder mycket tejp på jobbet och bland folk som gör det är det allmänt känt att det är STOR skillnad på olika slags silvertejp/vävtejp/gaffatejp. En skillnad är att vissa är gjorda för fasta monteringar och lämnar hemska limrester efter sig medan andra är gjorda för att man ska kunna dra bort tejpen igen, t.ex. för att temporärt fästa kablar. Ta fel slags tejp och klistret fastnar på underlaget när du drar bort tejpen och tar enormt lång tid att tvätta bort, om det ens går.

Tesa som nämndes gör ju även silvertejp och annan slags vävtejp. Poängen man vill åt med silvertejp är väl att det är tejp som består av väv och därför håller bättre än tejp som bara är en plastfilm.
 
Silvertape av hygglig kvalité och en liten mängd aceton löser de flesta problem. Acetonet torkar ut, gör ytan ren och fettfri så att tapen fäster ordentligt.

/ Ulf

Bilden visar min kajak med ett hyggligt stort hål i botten. Efter en tillfällig reparation med inplastat tidtabell och silvertape kunde jag paddla vidare en dag till..
 

Bilagor

  • flakskar121102-04_29.jpg
    flakskar121102-04_29.jpg
    215.3 KB · Visningar: 211
Senast ändrad:
Tenatious Tape Flex till tunnare vattentäta vävar (den vanliga sortens är för stel och riskerar att dra sönder membranet). Lite svart "silvertejp" till de grövsta sakerna upprullat på nåt runt föremål. Allt annat nödlagas med samma idrottstejp jag ändå har med till profylaktisk skavsårstejpning, stukningar m m.

De fina laglappar av matchande silnyon som följde med tältköpet får stanna hemma tills ev. reparation kan utföras under mer perfekta omständigheter (har dock ännu inte behövts på 12+ år).
 
Det är stor skillnad på olika sorters silvertejp. Billga varinter fäster sämre och åldras snabbare. Tejp av högre kvalitet som Tesa eller Gorilla är mycket bättre.
Ja, det är enorm skillnad på tejp och tejp. Inte bara kvalitetsmässigt, utan också användningsområde. Gäller även inom vävtejpssegmentet.

Stokvis (som gör bra tejp) har en guide på sin hemsida för den som är lite extra intresserad av klisterremsor https://cdn-static.stokvistapesccms.com/media/3166-tejpguiden-2019-lowres.pdf
 
Tenatious Tape Flex

Paketet innehåller 2 genomskinliga TPU-lappar med måtten 7,6 cm x 12,7 cm
199:- då måste den vara bra !!!
Aj, det var dyrt, men det är ju den sortens grej man vill ha liggande i packningen, och slippa använda :p.
Kostar 119 kr på Cdon och mina kostade än mindre, köptes pre-Brexit när det fortfarande var billigt att handla från det utmärkta Ultralight Outdoor Gear. Har hittills bara behövt klippa två små bitar, så jag hoppas snarare på att tejpen inte åldras fortare än den förbrukas. Jag har mycket tunna regnkläder med Pertexmembran och det skulle slitas sönder av något mindre flexibelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Tape Utrustning allmänt 2
cramoit Tape Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.