Bästa tape som nödlagning ?

Du får väl göra en silvertejpsmarknadsundersökningstest, och redovisa resultatet här, för att bevisa ditt påstående.
Suveränt att ta med, om man behöver reparera något. Jag brukar snurra upp lite på en penna el toarulle el liknande, det räcker som reserv, så att man inte behöver ta med en hel rulle.
Jag rullar upp silvertejp på ett förbrukat kreditkort, blir helt perfekt och väldigt enkelt att använda sen.
 
Aceton var med i förslag. Går det inte lika bra med bensin?
Har aldrig eldat aceton men gissar det är likvärdigt med bensin om man vill ha det även som bränsle?
 
Det finns, som tidigare sagts här, väldigt stora kvalitetsskillnader på tejp, inte minst silvertejpen där de billigaste varianterna går helt bort pga dålig vidhäftning och egenskaper vid kyla. Som seglare vill jag också påpeka en brist hos (såvitt jag vet) all silvertejp: den är gjord för inomhusbruk och åldras snabbt i solljus.

På vandring har med mig den bästa riggtejpen från båten, Tesa 4651 i 50 mm bredd som är stark, smidig och fäster väldigt bra. Den såldes tidigare i båtaffärerna men har där oftast ersatts med Gorillatejpen, som jag inte tycker är riktigt lika bra. Troligen då den förstnämnda blivit väldigt dyr - en 25m-rulle kostar nu ca 500 kr . Jag köpte den senast på nätet från en butik för proffsfotografer/filmare - tydligen är den populär bland scenarbetare och liknande för att hålla rätt på tunga kablar.
 
Så bra tips, att jag kunde glömma Tesa 4651- den känns ju igen från byggbranschen. Dyrt ja, men den kostar mindre i byggboden, och det finns även 19, 25 och 38 mm breda rullar, som både blir billigare och faktiskt mer ändamålsenliga på vandring. Tack!
 
Aceton var med i förslag. Går det inte lika bra med bensin?
Har aldrig eldat aceton men gissar det är likvärdigt med bensin om man vill ha det även som bränsle?
Tror inte kemiskt ren bensin är vattenlösligt utan bara tar bort fettlöslig smuts. Rödsprit/Tenol funkar antagligen bättre i så fall. Har för mig att aceton är mindre skadligt för miljön också.

Nackdelen med att använda aceton är att det ofta ger så pass bra fäste att det kan bli svårt att få bort tapen sen. Man får avväga hur pass stark lagning som behövs..

/ Ulf
 
Apropå dyr tejp vill jag också påpeka att tejp på rulle inte håller för evigt. Så ingen idé att köpa på sig några jätterullar av någon dyr specialtejp om man inte är storförbrukare.

Och angående aceton för att rengöra innan tejpning så brukar jag använda alkoservetter och det verkar funka bra. Känns lättare att packa med sig än aceton.
 
T-Flex emballagetejp är mycket mer vidhäftande än Tesa silvertejpen samt alla andra sk eltejper jag använt genom åren. Används mycket i byggbranschen.
 

Bilagor

  • 20240123_163429.jpg
    20240123_163429.jpg
    5.5 MB · Visningar: 22
T-Flex emballagetejp är mycket mer vidhäftande än Tesa silvertejpen samt alla andra sk eltejper jag använt genom åren. Används mycket i byggbranschen.
Och en länk för att underlätta för alla intresserade:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Tape Utrustning allmänt 2
cramoit Tape Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.