Tips på bok om turistmål i Sverige.

Hej hopp !

Efter att ha varit på resande fot utrikes (på semester, skall nämnas så att det inte tolkas som att jag varit ute hela tiden) de senaste ~10 åren, tänkte jag att det kanske är dags att turista i Sverige nästa års semester, då jag egentligen inte varit i Sverige i någon större utsträckning. Tanken är att jag skall ha bilsemester, så avstånd behöver inte utgöra något direkt hinder. Målet är att åka norröver, men frågan är; Var/vad skall jag besöka ? Därtill, vilken tid på året är bäst att åka norröver !? Jag har vanligtvis min semester på hösten (här i Blöteborg), då jag gillar hösten väldigt mycket med det milda vädret och de vackra färgerna, men som jag förstår det, börjar hösten långt tidigare norröver. Dessutom mörknar det tidigare norröver och jag har väl ingen direkt lust att gå till sängs klockan 18, s a s.

Nåväl, med det sagt (och för att hålla mig till trådämnet); Har ni någon rekommendation på någon bok jag kan införskaffa som grund för att planera nästa års semester inom landet ? Platser att besöka och saker att se och ev. göra och vilken tid på året det är bäst att åka. Förstår att sommaren (norröver) är den bästa tiden, (om man inte vill gå och lägga sig kl 18). Låt mig också nämna att med norröver menar jag inte enbart Norrland, utan även Dalarna och Värmland.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips