Bjurälven med omnejd

Hallå! Jag och en kompis har nästa vecka ledigt (10 - 16 okt) och funderar på lite olika alternativ att hitta på. En fundering som jag har är att vi beger oss norröver så att jag kan få en skymt av lite fjäll (har svår abstinens efter att höstens fjälltur blev inställd p.g.a. en fotskada) och för att spana efter norrsken.

Ett ställe som jag länge velat besöka är Bjurälvens naturreservat i nordligaste Jämtland men jag har flera frågor som jag inte hittar svar på, kanske är det någon här som kan räta ut ett eller flera av dessa frågetecken?


  1. Enligt föreskrifterna för Bjurälvens naturreservat får endast tältning ske på anvisade platser men är osäker på var exakt dessa finns. Gissar att en av dessa platser är vid raststugan vid Lillälven? Hur sannolikt är det att där finns ved så här års? I vilket skick är stugan, finns det en fungerande kamin? Är veden ok att använda i en icke nödsituation?
  2. Är Vildmarksvägen vidare över fjället mot Klimpfjäll fortfarande öppen? Var hittar man i förväg exakt tidpunkt för årets stängning? Funderar att köra upp en sväng på fjället och kanske gå en dagtur upp på en topp eller liknande om vädret inte känns allt för bistert men det vore ju trist att bli inlåst...(!)
  3. Någon som har färsk info om det är någon snö i dessa trakter nu? I så fall endast på topparna eller längre ner?
  4. Vad finns det för boendealternativ i trakten som har öppet nu utan att det ska bokas långt i förväg? Tänker mig något billigare alternativ som vandrarhem eller enkel stuga att ha i reserv om det skulle bli för fuktigt och kallt att tälta...
  5. Annat som inte bör missas i trakten? Gaustafallet har jag tänkt på (även om det kanske inte är så imponerande så här års...), mer?
Stort tack!
 
Jag har tyvärr bara svar på din punkt 5:

Korallgrottan förstås, Sveriges längsta grotta! En guidad vandring/krypning där är en fantastisk upplevelse!
 
Jag har tyvärr bara svar på din punkt 5:

Korallgrottan förstås, Sveriges längsta grotta! En guidad vandring/krypning där är en fantastisk upplevelse!
Inte så bara! Ja, givetvis, tack! Tänker dock att det är väldigt utanför säsong nu men jag kan ha fel? Är det sannolikt att man blir kall och blöt på en sådan tur tro? (I så fall känns det nog mer som en sommaraktivitet tror jag...)
 
Temperaturen i grottan är nog ungefär samma året om, det som kan sätta stopp är om det är mycket vatten eller is. Hösten är generellt bra för grottkrypning, men hur det är i just Korallgrottan vet jag inte. Det bästa är att kolla med en guide- eller turistbyrå i trakten.
 
Hallå! Jag och en kompis har nästa vecka ledigt (10 - 16 okt) och funderar på lite olika alternativ att hitta på. En fundering som jag har är att vi beger oss norröver så att jag kan få en skymt av lite fjäll (har svår abstinens efter att höstens fjälltur blev inställd p.g.a. en fotskada) och för att spana efter norrsken.

Ett ställe som jag länge velat besöka är Bjurälvens naturreservat i nordligaste Jämtland men jag har flera frågor som jag inte hittar svar på, kanske är det någon här som kan räta ut ett eller flera av dessa frågetecken?


  1. Enligt föreskrifterna för Bjurälvens naturreservat får endast tältning ske på anvisade platser men är osäker på var exakt dessa finns. Gissar att en av dessa platser är vid raststugan vid Lillälven? Hur sannolikt är det att där finns ved så här års? I vilket skick är stugan, finns det en fungerande kamin? Är veden ok att använda i en icke nödsituation?
  2. Är Vildmarksvägen vidare över fjället mot Klimpfjäll fortfarande öppen? Var hittar man i förväg exakt tidpunkt för årets stängning? Funderar att köra upp en sväng på fjället och kanske gå en dagtur upp på en topp eller liknande om vädret inte känns allt för bistert men det vore ju trist att bli inlåst...(!)
  3. Någon som har färsk info om det är någon snö i dessa trakter nu? I så fall endast på topparna eller längre ner?
  4. Vad finns det för boendealternativ i trakten som har öppet nu utan att det ska bokas långt i förväg? Tänker mig något billigare alternativ som vandrarhem eller enkel stuga att ha i reserv om det skulle bli för fuktigt och kallt att tälta...
  5. Annat som inte bör missas i trakten? Gaustafallet har jag tänkt på (även om det kanske inte är så imponerande så här års...), mer?
Stort tack!

1. Stugan vid Lillälven är i gott skick med en fungerande kamin. Däremot vet jag inte hur det är med ved. Kolla med Gunnel Fredriksson i Stora Blåsjön då hon ofta är i området och kanske har koll på saken.

2. http://www.vk.se/1298986/stekenjokkvagen-stangs

3. Gunnel igen, eller Assar Amundsson i Ankarvattnet kan veta.

4. Ingen aning

5. Korallgrottan såklart. Vet dock inte när de guidade turerna upphör för säsongen, kolla med http://www.vilseledaren.com/
 
1. Tältplatsen ligger 300-400 meter förbi, nedanför stugan om du kommer från leipikvattnet. Det är bara där det är tillåtet att tälta. Det sitter en skylt som markerar var. Väldigt fint ställe med eldstad.

3. http://www.blasjon.com/boende/boende.html
30 min med bil till Stora Blåsjön. Finns säkert andra ställen, men iaf några alternativ.

5. Hällingsåfallet nere vid Gäddede är fint, fin kanjon! Värt ett besök ifall man har vägarna förbi.

Trevlig tur!
 
Hej

2 Vägen
Via Trafikverket hemsida borde det gå att hitta förstahandsuppgifter angående vägen.

3 Väder
Har för mig att hotellet i Klimpfjäll har en webbkamera där man kan få en uppfattning om väder/snö-sittuationen.

4 Boende
Jag kan rekommendera Fjällgården i Jormlien.
http://www.jormlien.com/

5 Andra aktiviteter
Om det finns möjlighet så är en guidad tur i Korallgrottan väldigt intressant. Kolla med Korpensöga/Rid i Jorm tel 0672-20171
http://korpensoga.com/korallgrottan/

Vänligen
Rickard
 
Jättestort tack för alla svar (och välkommen till Utsidan, Tennis-star!)!

Ska nog försöka att kontakta Frostvikens turistbyrå imorgon också och bl.a. fråga om snö, vägen förbi Stekenjokk och ved.

Vad jag kommit fram till så här långt:

  1. Detta har jag fått bra svar på nu, tack! Det är bara vedläget som jag behöver kolla...
  2. Enligt flera gamla tidningsartiklar från olika år har vägen stängts den 15:e. Jobbade i trakten av Vilhelmina så här års ifjol och vill minnas att det stod 15:e på skylten där i början på vägen också. Troligtvis är det den 15:e som gäller varje år oavsett veckodag eller väder.
  3. Hittade webkameran men får kolla igen imorgon, nu är det ju mörkt... :)
  4. Tack för alla förslag! Har också funderat på vandrarhemmet i Björkvattnet (V om Gäddede) men måste tydligen förbokas så här års. Även campingen i Gäddede verkar ha öppet året runt. Tror att jag ska anteckna telefonnummer till några olika ställen utifall behovet skulle uppstå...
  5. Det verkar vara för sent för schemalagda turer i Korallgrottan så här års och tror att vi är för få (två) för en särskild bokning, tror att detta får vänta till ett annat år för vår del. Hällingsåfallet har jag spanat in sedan tidigare men ej besökt så det är ett bra tips, tack!
Återigen, tack alla!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.