Bästa tvättmedel?

Hej!

Tvättade nyss min gula jacka med grangers 2 in 1 som jag har hört ska vara väldigt bra. Tyvärr rengjorde den knappt något vilket jag tycker är mycket dåligt för ett tvättmedel för 200 spänn. Reklamation nästa! Nu letar jag alternativ till tvättmedel och undrar om ni har något bra alternativ som ger en rejäl rengöring men samtidigt är skonsamt (eller är det omöjligt?). Någon som har några tips?
 
Problemet med rengöring är just att "milt" och "effektivt" sällan passar ihop.
Vad menar Du förresten med "milt"? Milt för miljön, för kläderna eller för händerna?
Vet man exakt vilken smuts det är (t.ex. fett, blod, bläck eller så) så kan man hitta speciella medel som tar just denna specifika smuts.

Att ha ett milt universalmedel funkar helt enkelt inte.
Ett "milt" tvättmedel kan man ofta få att fungera bättre genom att höja temperaturen samt tvätt betydligt längre tid.

/Peter
 
Nu letar jag alternativ till tvättmedel och undrar om ni har något bra alternativ som ger en rejäl rengöring men samtidigt är skonsamt (eller är det omöjligt?).

Precis som annat inlägg frågade: skonsamt, mot vad? Miljön eller plagget?
Annars, om det är nånting-tex-plagg, det funkar ju rätt bra med vanliga tvättmedel och så sprayimpregnera efteråt.
Se t ex tvättråd från Gores hemsida:
http://www.gore-tex.se/remote/Satellite?c=fabrics_cont_land_c&childpagename=goretex_sv_SE%2Ffabrics_cont_land_c%2FFAQ&cid=1148661102779&pagename=SessionWrapper#41
Klipp därifrån:
Det är hur enkelt som helst. Tvätta ditt GORE-TEX®-plagg i tvättmaskinen i varmt vatten (40° C). Använd pulver- eller flytande tvättmedel, men hoppa över skölj- och blekmedel. Torktumla sedan plagget på normal värme och det är klart att användas. Det är allt som krävs. Var noga med att läsa tillverkarens skötselrådslapp i plagget för specifika instruktioner.

Fast jag kan erkänna att jag använder ett speciellt funktions-plaggs-tvättmedel, flytande. Stor flaska, kommer inte ihåg vad det heter på rak arm men jag kan återkomma i tråden när jag kollat. Köpte 2 flaskor på rea när en friluftsbutik la ner. Men jag vet inte om det behövs egentligen.

Däremot, till ull kör jag speciellt ulltvättmedel. Har dåliga erfarenheter av vissa ull-fabrikat och vissa vanliga tvättmedel. Nätbrynje-resultat på tröjor är inte kul... grr!
 
Har en ljus cykeljacka som blir skitig, den kräver 40° rejält tvättmedel och hela programmet för att bli ren. Återimpregnerar den direkt i tvättmaskinen med flytande NikeWax och sparar cetrifugeringen till det utan blixtlås och laminat......
Ja det blir några fler plagg i samma tvätt och impregnering......
 
Sportwash

Akso.Inc har ett mycket bra tvättmedel som heter Sportwash.
Jag tvättar allt i detsåslipper man tänka på att byta medel mellan ull, siden, G-Tex, bommul osv.
Behöver inte använda sköljmedel när jag tvättar jeansen heller. Blir mjukt ändå.
Helt oparfymerat oxå.
 
Problemet med rengöring är just att "milt" och "effektivt" sällan passar ihop.
Vad menar Du förresten med "milt"? Milt för miljön, för kläderna eller för händerna?
Vet man exakt vilken smuts det är (t.ex. fett, blod, bläck eller så) så kan man hitta speciella medel som tar just denna specifika smuts.

Att ha ett milt universalmedel funkar helt enkelt inte.
Ett "milt" tvättmedel kan man ofta få att fungera bättre genom att höja temperaturen samt tvätt betydligt längre tid.

/Peter

När jag säger skonsamt menar jag skonsamt för min jacka, ber om ursäkt att jag inte förtydligade det :)
 
Jag tror egentligen jag tvättar mina jackor för sällan jämfört med vad som rekommenderas nuförtiden. Men det blev plötsligt skillnad när jag köpte en röd jacka jämfört med de gråa och svarta plagg jag haft sedan många år, plötsligt ser man smutsen! Pinsamt.

Jag gillar inte sån tvätt och impregnering i ett eller impregnering i tvättmaskinen som inlägg #5. Jag vill inte ha impregnering/vattenavstötande förmåga på insidan av min jacka, så det är sprayimpregnering som gäller för min del. Nikwax är min favorit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Tapio_ut Allt-i-ett-tvättmedel? Utrustning allmänt 16
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.