Bästa 2-mannatält för lättare vandring

Hej,

Försöker hitta det ”bästa” tältet för två personer för vandring under trädtopparna och gärna så lätt det går med bra vattenpelare. - Tips?

Hilleberg Rogen verkar vara en lovande kandidat.
 
Hur definierar du "bästa tält"? Vilken prioritering? Pris, vikt, utrymme, antal absider, Utsidans heliga gral med ihopkopplade inner och yttertält, självstagande kupol eller tunnel?
 
Senast ändrad:
Utrymme i tältet är trevligt men samtidigt adderar det vikt. En annan aspekt är plats att sätta upp tältet på, och om beskrivningen av användningsområdet "under trädtopparna" företrädesvis är i skogsterräng blir möjligheterna att hitta lämpliga platser att sätta upp ett rymligare tält genast begränsade. Så tillbaka till frågan som redan ställts, beskriv gärna lite mer vilket användningsområde ni tänker er och vad ni prioriterar förutom låg vikt?
 
Hur definierar du "bästa tält"? Vilken prioritering? Pris, vikt, utrymme, antal absider, Utsidans heliga gral med ihopkopplade inner och yttertält, självstagande kupol eller tunnel?

Aning luddig förfrågan av mig möjligtvis.

Pris är egentligen oviktigt då jag anser att det får kosta för det rätta tältet.
Det får gärna platsas bra för två med rymlig absid(er), och gärna självstagande kupoltält som helst ska vara under 3kg.

Vi vandrar en heldel så vi byter gärna tältplats varje dag när vi är ute. Smidig upp-, och nedsättning vore ett stort plus.
 
Senast ändrad:
Självstagande tält blir ju tyngre än tunneltält med motsvarande utrymme, men på din beskrivning tänker jag ex HB Allak 2, dock lite över 3kg.
 
Hilleberg är såklart ett säkert val, men oxå onödigt dyrt om man inte behöver den kvaliten. För mer skyddade tältplatser finns ett stort utbud som kan passa. Själv gillar lite utrymme, så kolla även på 3-personers tält. Kolla här tex.. https://backpackinglight.se/ https://www.addnature.com/

Har själv aldrig ägt ett Hilleberg. Men ifall priset motsvarar kvaliteten kan det möjligtvis vara värt(?).

3-manna kanske blir lite för tungt att bära på om man är ute en längre tid. Men ska kika, tack!
 
Skulle jag idag ersätta mitt Hilleberg Nallo2 med ett att använda huvudsakligen nedanför kalfjället utanför snöiga perioder skulle jag nog kolla på Hilleberg Anaris.
Tre tusen billigare är Rogen och lättare, i alla fall om vandringsstavar är med ändå på turen.
 
Men den beskrivningen du lämnade, passar jo Rogen utmärkt. Eller Helsport Reinsfjell Superlight 2 om man vill ner i pris lite. Den har 3 bågar och är helt självstagande.
Finns jo en hel del andra tält som passar in i din beskrivning. Se bara till att de har bra ventilation. Fjälltält som går ner till marken med yttertält är oftast aningen tät för bruk i skogen och då blir det ibland onödigt mycket kondens.
 
Spana på Ferrino Force 2, det verkar stämma exakt enligt dina önskemål. Plus att det har externa stolpar vilket borde göra det extremt lättrest. Ingen egen erfarenhet dock. Här kan man se hur det ser ut:


Håller fullt ut med om att det inte behövs så dyra tält i skogen som diskuteras ovan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
Tobias.H Lättare gummistövlar i EVO-skum? Utrustning allmänt 4
Exinor Nu blir ryggan lättare! Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.