Bästa 2-mannatält för lättare vandring

Återkom gärna med kroppslängd typ av liggunderlag samt om du prioriterar vikt eller volym och innerhöjd i tältet.

Utbudet är så stort att med dina svävande önskemål finns det kanske 50 möjliga alternativ.

En nackdel med kupoltält med sammankopplade inner- och yttertält är kondens och att det tar tid att vädra ut och torka tältet.

Thure
 
Aning luddig förfrågan av mig möjligtvis.

Pris är egentligen oviktigt då jag anser att det får kosta för det rätta tältet.
Det får gärna platsas bra för två med rymlig absid(er), och gärna självstagande kupoltält som helst ska vara under 3kg.

Vi vandrar en heldel så vi byter gärna tältplats varje dag när vi är ute. Smidig upp-, och nedsättning vore ett stort plus.


Det perfekta tältet hittar man först när man provat på flera olika tält under några år, så att man vet exakt vad man söker. Mest troligt ändras ens preferenser under tiden, så det som var perfekt förut kanske inte är det om fem år.
Även om du tror att du gör en långsiktig investering när du köper ett jättedyrt tält, så är det troligt att du kommer vilja ha något annat sen =)


För sommarbruk i skogen nedan fjället är kraven på vindtålighet inte så höga. Därav kommer man billigare och enklare undan.
Dessutom ska man inte glömma att ett fjäll-tält sällan har nog optimerad ventilation för skogsbruk om sommaren.
Om jag sökte ett tält på de premisserna hade jag lätt beställt ett kina-tält av den mer kvalitativa sorten.



Går ni med stavar?
I så fall hade jag tittat på Lanshan 2 Pro.

Om det måste vara självstagande har Naturehike ett antal lätta sådana, t.ex. Cloud Up 2.


I båda fallen kan man komplettera med en lätt och liten tarp (<500g), så att man får en regnskyddad plats utanför tältdörren.

Vill ni ändå köpa top notch-tält så är Hilleberg anaris ett hett tips.

Men visst, Hilleberg Rogen är ju fint det också =)
 
Intressant fråga. Jag har själv letat flera år efter en lätt tältlösning för två personer i flera år.

Eftersom frun inte vill ha enkelduks- eller tarplösningar måste det vara ett "riktigt" tält. Jag har under många år använt Akto både vinter och sommar och tycker att det fungerat bra varför ett liknande tält för två med dubbla absider har varit målet. Jag vill dessutom ha ett tält med absiden på bredsidan, upplever att det är lite enklare att leva i ett sånt.
Jag har även ett Nammatj 2 GT och Fjällräven Foxlight men efter att jag blivit lite äldre vill jag inte bära så tunga tält längre.
Köpte ett Naturhike 2 personers tält men var inte nöjd med att ytterduken sätts på sist. Efter en sista prövande tur med mycket regn på kalfjället insåg jag att den nordiska lösningen med kopplade dukar nog är den bästa.

Jag köpte ett Helsport Ringstind Sl 2, lite som Akto men för två. Använt det nu under ett par år och har lite blandade känslor. Duken är tunn och det är ganska lite utrymme inuti. Det fungerar bra tycker jag men min fru tycker det är lite spartanskt. Duken blir dessutom ganska fladdrig när det blåser. Men så länge det är jag som bär vår gemensamma utrustning så får hon ta det.
Kompletterar med tarp ibland men då stiger ju vikten.

Kanske någon hittar den perfekta lösningen, väntar med spänning.

(Bild från Paddeltur i somras)
 

Bilagor

  • IMG_2380.jpg
    IMG_2380.jpg
    470.3 KB · Visningar: 84
Hej! Om man inte går med stavar, kan man sätta upp det här Lanshan 2 Pro med pinnar då tror ni? Nyfiken på vilket du köpte och om du hunnit prova det än!
 
Kommentar till Jesper.g och #16 ovan.
Ringstind Superlight 2 är lite spartanskt för två i och med endast en absid. Personligen är jag nöjd med Reinsfjell ett kupoltält i samma superlight familj för sommarfjäll.

I skogen kanske jag hade valt typ Big Agnes Tiger Wall UL2 istället.

Thure
 
Hej! Om man inte går med stavar, kan man sätta upp det här Lanshan 2 Pro med pinnar då tror ni? Nyfiken på vilket du köpte och om du hunnit prova det än!

Jodå, det går, pinne som pinna. Ska vara rätt längd bara (och, förstås, tillräckligt stark). Jag kör bara myggnätstält och presenning på sommaren, här uppsatt på en tvättlina, men det funkar med lite vad som helst som man kan fästa linor i. Min egensydda presenning är dock i minsta laget, så det kan skvätta in lite regn om det blåser.

DSC02855.jpg
 
På turer där vi vet att det blir en del skog använder vi en rymlig pyramid från MLD tillsammans med ett innertält från Locus gear. Finns ju även meshinnertält från många tillverkare för pyramider.

Pyramid är trevligt eftersom det ger (nästan) ståhöjd i mitten och kan höjas från marken om det är varmt för bättre ventilation. Kan också sänkas ner förstås om det är kallt och blåsigt. Det funkar även fint på fjället men man bör kanske undvika de värsta stormarna.

Komplett väger vårt ca 2,5 kilo med alla pinnar och med innertältet. Med ett lättare innertält skulle vi nog komma närmare 2 kg men vårt har riktiga nylonväggar med separata myggnätsluckor som 4-säsongstält.

Olika pyramider finns numera från flera tillverkare.
 
På turer där vi vet att det blir en del skog använder vi en rymlig pyramid från MLD tillsammans med ett innertält från Locus gear. Finns ju även meshinnertält från många tillverkare för pyramider.

Pyramid är trevligt eftersom det ger (nästan) ståhöjd i mitten och kan höjas från marken om det är varmt för bättre ventilation. Kan också sänkas ner förstås om det är kallt och blåsigt. Det funkar även fint på fjället men man bör kanske undvika de värsta stormarna.

Komplett väger vårt ca 2,5 kilo med alla pinnar och med innertältet. Med ett lättare innertält skulle vi nog komma närmare 2 kg men vårt har riktiga nylonväggar med separata myggnätsluckor som 4-säsongstält.

Olika pyramider finns numera från flera tillverkare.

Vi har också något liknande. Från 3F UL gear, kinapryl. Funkar fint för två, eller en vuxen och två små. För tre blir det trångt. Använder antingen vandringsstavar eller enbent fotostativ för uppsättning, men vanlig pinne funkar det med.
 
Jag köpte precis ett Big Agnes Tiger Wall 2, som jag hoppas skall bli min vän på solovandringar eller när jag bara får med mig en familjemedlem.
2 absider, 1130g är rätt trevligt!
 
Kommentar till Jesper.g och #16 ovan.
Ringstind Superlight 2 är lite spartanskt för två i och med endast en absid. Personligen är jag nöjd med Reinsfjell ett kupoltält i samma superlight familj för sommarfjäll.

I skogen kanske jag hade valt typ Big Agnes Tiger Wall UL2 istället.

Thure
Ringstind SL 2 har dubbla absider. Kanske tidigare versioner endast har haft en? För mig som mest använt HB Akto sedan 90-talet känns det rymligt. Min fru däremot tycker att det är trångt.

/ Jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
Tobias.H Lättare gummistövlar i EVO-skum? Utrustning allmänt 4
Exinor Nu blir ryggan lättare! Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.