Bästa 2-mannatält för lättare vandring

Många verkar tycka att onödigt stora tält är meningslösa, men jag är tvärtom. Skönt att ha ett stort tält som man kan stå i, packning inte i vägen, lätt att laga mat i. Sitta på en stol i etc etc. Känns mer som att man blir begränad till att det måste vara bra väder för att fara ut. För hur kul är det att ligga/sitta i ett litet tält som tar i knoppen när det blåser storm ute hela dagen? Men visst. Gillar man ligga ner hela dagen då de är storm är de perfekt med små och lätta tält. Själv har vi en tältkåta för 6 pers 4,2m diameter och ståhöjd på 220cm som väger strax 4kg. Perfekt för tre personer även när vädret är kasst
 
Allt annat lika så blir ett större tält tyngre än ett mindre, vilket är rätt självklart.

Det är många här som jagar gram, och det märks vid rekommendation på t.ex. tält.

Jag har både ett HB Kaitum 3 GT (4,1 kg) och ett Tarptent Cloudburst 3 (1,5 kg). Det är oftast HB som får följa med eftersom det är ett bekvämare tält. Jag bryr mig också om vikt -- men väljer ändå ofta att bära tyngre för att få en bekvämare och trevligare tillvaro när jag är ute.

Det blir liksom att välja. Ska det vara bekvämt att bära, eller ska det vara bekvämt när du är på plats.
 
Lite så är det ju, vi går som oftast 2-3 pers tillsammans och fördelar man ut vikten så landar man på 1,3-2kg per/person vilket då blir låg bärvikt. Jämfört med om alla skulle bära sitt egna tält på ca 1,5-2kg men samtidigt då vara begränsad av en mindre levnadsyta väl på plats. Återigen så är känslan då att du är bunden till att vädret ska vara bra för att komma ut. Vi satt säkert i vår tältkåta när de blåste 25m/sek på jämtlandstriangeln medans andra tält både gick sönder och andra valde att vända hem. Men de är bara mina 50cent. Man behöver inte tycka lika helt enkelt.
 
Allt annat lika så blir ett större tält tyngre än ett mindre, vilket är rätt självklart.

Det är många här som jagar gram, och det märks vid rekommendation på t.ex. tält.

Jag har både ett HB Kaitum 3 GT (4,1 kg) och ett Tarptent Cloudburst 3 (1,5 kg). Det är oftast HB som får följa med eftersom det är ett bekvämare tält. Jag bryr mig också om vikt -- men väljer ändå ofta att bära tyngre för att få en bekvämare och trevligare tillvaro när jag är ute.

Det blir liksom att välja. Ska det vara bekvämt att bära, eller ska det vara bekvämt när du är på plats.

Vad är det du inte gillar med Cloudburst?
Dragigt? Avsaknad av GT-absid? Enkelväv?
 
Vad är det du inte gillar med Cloudburst?
Dragigt? Avsaknad av GT-absid? Enkelväv?
Jag ska inte säga att jag inte gillar det. För vikten är det riktigt trevligt -- men du tar upp tre egenskaper som i mitt tycke gör det mindre bekvämt.

Sedan kan du lägga till hållbarhet. HB Kaitum är ett betydligt mer robust tält än Tarptent Cloudburst.

Jag köpte Cloudburst för att få ett lättare tält. Att jag använder det mindre än jag planerade har ingen specifik orsak utan är en kombination av det som diskuterats ovan. Vid dåligt väder är dock GT-absiden värd rätt mycket, men det är inte alltid dåligt väder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
Tobias.H Lättare gummistövlar i EVO-skum? Utrustning allmänt 4
Exinor Nu blir ryggan lättare! Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.