Bästa tallrik ?

Hej!

Lite som den prylgalning jag är så funderar jag om det är någon speciell tallrik ni rekommenderar?

Vad är bäst, melamin?
Vanlig plast har juh en tendens att tex ta åt sig ketschup och är ganska repkänsligt.

Har ett trangia kök och kanske är det då bäst att skaffa deras aluminumtallrik?

Åsikter?

Mvh Pher
 
Plast

Jag använder själv en tallrik modell "stor plastkåsa". Lätt, tålig och hyfsat lättdiskad. Visserligen blir den lite repig men det kan jag leva med, kanske får jag köpa en ny om några år men ser inte det som ett problem.

/M
 
Kastrullen

Jag äter alltid ur kastrullen. Mindre disk och mindre att bära. Givetvis har jag inte alu-kastruller. Har man teflonkastruller så är det bra att använda lexanbestick.
 
En "stor kåsa" är bäst. aluminium leder värme jäkligt bra så man bränner händerna o får kall mat. En plastkåsa håller ganska många år och priset är knappast nåt hinder för att köpa ny efter förslitning.
 
Re: Kastrullen

Vandrare; sa:
Jag äter alltid ur kastrullen. Mindre disk och mindre att bära. Givetvis har jag inte alu-kastruller. Har man teflonkastruller så är det bra att använda lexanbestick.

Instämmer i, jag äter också direkt ur kastrullen, enklast så.

Mvh
Uffe
 
Alu-kastrullen och en träsked, kastrullen håller man med tamojen och sätter ev gytan i knät när det är tillräckligt varm.

I fält går allt gå att äta med sked är min filosofi
 
Prioritet?

Gillar du bära prylar, ta med dig ett större lexicon!
"Less is more", ät ur kastrullen, sked räcker av besticken.
Kåsa bra för dryck.
Tallrik luktar picknick.

Go tur

Johan K
 
Samsas...?

Följdfrågan till alla "kastrullätare" borde väl vara hur man gör när man är fler än en, äter man i turordning, har alla eget kök...?
Den vikt som en plastkåsa och en stålsked adderar till min packning bär jag gladeligen. Har inget emot att packa lätt men i vissa fall måste ändå bekvämligheten vinna.

/M
 
Jag har i många år kört med storkåsa (och innan dess djup tallrik i hårdplast), men i och med att jag började experimentera med ultralätt packning har det blivit lite andra varianter.

Urdiskade glassbyttor (inte Big Pack utan de mindre, 1-liters) rymmer lika mycket som en storkåsa men väger bara en bråkdel. Locket tillverkar jag en enkel skärbräda av. Visserligen håller grejerna inte så länge, men det är ju mer eller mindre gratis så vad gör det att man måste byta varje säsong?

Lätta har börjat med askar helt i plast nu, har samlat på mig några men inte provat i fält ännu. Misstänker att det kan bli lite svårt med disken då hörnen inte är lika rundade som på en glassbytta.

Kastrullen går ju att äta ur, men är man flera kan det kännas lite ohygieniskt.

Frisbee har jag personligen aldrig provat, men den går ju att ha till mer än att äta på.
 
TAMOJEN

walkerboh; sa:
"tamojen" och sätter ev gytan i knät när det är tillräckligt varm.

Har läst i ett annat forum om andaskläder där blev det lite språkskola av det hela men jag tycker att bara alla förstår vad man menar så är det de enda viktiga.
Tamojen är ett av dom bästa nyord jag hört på länge.
Allt faller på plats liksom.
 
Re: TAMOJEN

Partys; sa:
walkerboh; sa:
"tamojen" och sätter ev gytan i knät när det är tillräckligt varm.

Har läst i ett annat forum om andaskläder där blev det lite språkskola av det hela men jag tycker att bara alla förstår vad man menar så är det de enda viktiga.
Tamojen är ett av dom bästa nyord jag hört på länge.
Allt faller på plats liksom.

Tamoj (kärt barn har många namn) har varit ett begrepp sedan "länge". En sökning ger 9 träffar (inklusive denna)
Läs denna http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6564 så får du ett koncist svar.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.