Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bästa sättet att göra upp eld?
- Trådstartare ceciliaw
- Start datum
Tändstickor är alltid funkis, förvarar man dem i en sån däe burk som man har surt/salt hockeypulver. Så håller de sig även torra. Finns gott om andra tips på hur man ska hålla tändstickor torra, vissa använder t.o.m. nagellack för att hålla dem torra =)
Tändare kan ju funka men kan bli tjuriga när de blir fuktiga.
Jukkasticka funkar bra i de flesta lägen men kräver dock lite träning.
Lite länkar med mer info och tips:
http://www.therangerdigest.com/Tips___Tricks/Fire/body_fire.htm
http://home.swipnet.se/gillis-nordin/varme.htm
/Johan
Tändare kan ju funka men kan bli tjuriga när de blir fuktiga.
Jukkasticka funkar bra i de flesta lägen men kräver dock lite träning.
Lite länkar med mer info och tips:
http://www.therangerdigest.com/Tips___Tricks/Fire/body_fire.htm
http://home.swipnet.se/gillis-nordin/varme.htm
/Johan
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tändstickor har många fördelar: Billiga, lätta att använda, går lätt att få in elden under det man skall tända etc. Nackdelen är att stickorna och plånet är fuktkänsliga. Det senare går ju dock lätt att lösa genom att förvara dem fuktskyddat, stickorna går att doppa i paraffin etc. Det finns ju också vattensäkra stickor, stormtändstickor etc så man kan blanda lite i asken och ta den sort man för tillfället behöver. Ska man vara ute länge kanske det blir tungt med stickor (vet inte vad en ask väger jämfört med tändare).
Tändare räcker länge, blir den utblåst av vinden är det bara att tända igen (med en tändsticka har man förbrukat en tändsticka). I kallt väder fungerar tändaren sämre (måste förvaras innanför kläderna). Den är svår att få in under det som skall tändas (men man kan ju alltid tända en liten späntad sticka och använda som tändsticka).
Eldstål modell Jukkassticka tål vatten bra och med lite träning är de lätta att använda. Men de ger ju ingen eld, bara gnistor som brinner väldigt kort stund. Det är alltså ingen höjdare att tända ved som inte är riktigt torr med, däremot är det väldigt praktiskt för olika typer av kök (där behöver man ju oftast inte mer än en gnista för att tända), men frågan gällde väl eld?
Vilket jag använder? Oftast tändstickor, men Jukkasstickan hänger oftast i snöret runt halsen (innanför kläderna) tillsammans med fällkniven, visselpipan och oftast klockan och bilnyckeln (sakerna man inte vill tappa bort helt enkelt).
Tändare räcker länge, blir den utblåst av vinden är det bara att tända igen (med en tändsticka har man förbrukat en tändsticka). I kallt väder fungerar tändaren sämre (måste förvaras innanför kläderna). Den är svår att få in under det som skall tändas (men man kan ju alltid tända en liten späntad sticka och använda som tändsticka).
Eldstål modell Jukkassticka tål vatten bra och med lite träning är de lätta att använda. Men de ger ju ingen eld, bara gnistor som brinner väldigt kort stund. Det är alltså ingen höjdare att tända ved som inte är riktigt torr med, däremot är det väldigt praktiskt för olika typer av kök (där behöver man ju oftast inte mer än en gnista för att tända), men frågan gällde väl eld?
Vilket jag använder? Oftast tändstickor, men Jukkasstickan hänger oftast i snöret runt halsen (innanför kläderna) tillsammans med fällkniven, visselpipan och oftast klockan och bilnyckeln (sakerna man inte vill tappa bort helt enkelt).
nermander; sa:Ska man vara ute länge kanske det blir tungt med stickor
ja helt otroligt, en tändsticksask väger ju säkert kring 10-20 gram, fatta då om man är ute en månad och kanske har med sig en 6-7 askar.
honkamaa; sa:ja helt otroligt, en tändsticksask väger ju säkert kring 10-20 gram, fatta då om man är ute en månad och kanske har med sig en 6-7 askar.
Jag menade ju alltså tungt i jämförelse med en tändare. Har dock inte satt mig ner och försökt räkna ut hur många askar en tändare motsvarar. Men med stickor får man ju räkna med 3-4 stickor per dygn (mer om det är blåsigt).
Får väl ta fram några askar, tändare och vågen och räkna lite hemma.
Ett hett tips!
Här kommer ett het tips som jag snappade upp på TV för några år sedan, och som jag har använt sedan dess med kanon resultat. Skär till några långa flisor av ett bildäck och använd det som tändmaterial. Gummit brinner fast det är blött och den utvecklar en extrem hetta som tänder även den blötaste veden. Jag hat tänt brasor med hjälp av bildäcksflisorna när det har regnat ett fler tal gånger.
//Micke
Här kommer ett het tips som jag snappade upp på TV för några år sedan, och som jag har använt sedan dess med kanon resultat. Skär till några långa flisor av ett bildäck och använd det som tändmaterial. Gummit brinner fast det är blött och den utvecklar en extrem hetta som tänder även den blötaste veden. Jag hat tänt brasor med hjälp av bildäcksflisorna när det har regnat ett fler tal gånger.
//Micke
Jag kör med vanlig cigarettändare, modifierad med en brödklämma (sådan där plast-snurr-tråd) som jag snurrar runt tändaren och under kläppen man trycker ner. Då åker inte gasen ur om den blir klämd.
Har alltid med mig ett magnesiumstål också (som jag för övrigt inte sett till salu någonstans på länge, vet någon var man kan köpa sådana?).
Mvh
/ Fenris
Har alltid med mig ett magnesiumstål också (som jag för övrigt inte sett till salu någonstans på länge, vet någon var man kan köpa sådana?).
Mvh
/ Fenris
Re: Gummidäck
Om man är blöt och kall så kan man stå ut med lukten av bränt gummi! För man använder inte gummit när man kan få igång en brasa med vanligt tändved.
//Micke
ÅJO; sa:Det låter inte särskilt miljövänligt att elda gummidäck! Ryker det inte massor och luktar illa? Man grillar nog inte korv över den elden.
/Åsa
Om man är blöt och kall så kan man stå ut med lukten av bränt gummi! För man använder inte gummit när man kan få igång en brasa med vanligt tändved.
//Micke
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips