Spänner ni alltid upp tarpen?

Jag har vid tillfälle valt pressening som skydd. Lättvikts prassel i liten storlek. I sannast möjliga spartanska anda har jag då sett det som sistaminutenskydd. Är det finväder är det ju ok med sovsäck eller bara kläder under bar himmel. Blir det regn lägger man sig på pressningen och snurrar ett varv kring kroppen, gjort på 30 sekunder och blir tätt kring kroppen på den ringa storleken 2.5 x 2 meter. Visst blir det kondens i viss utsträckning men inte så farligt.
Men nu är jag nyfiken, hur fixar man ett bättre tarpläger. Jag vill veta allt. Storlek, kvalitet och pris på tarpen samt hur spänner man den för att få bra vind och vattenskydd. Hur gör ni på kalfjäll? Vad gör ni mot myggen?

Bosse
 
Det är bara på fjället som jag använder tält istället för tarp. Tarpen ger en skön närvarokänsla i naturen och kan monteras på väldigt många olika vis. Därtill är den lätt och rätt billig. Min är av silnylon och har många olika fästpunkter över sin yta, vilket ökar funktionen. Den mäter ca 3x2.4m och väger drygt 400 gram. Ett palats för en person men rymmer lätt tre under rätt omständigheter. Kostade nog 700kr från USA.
Den följer med på fjället också som kök och extra förvaringsutrymme. Spänner då upp den i "halvpyramid"form med hjälp av vandringsstavar. På så vis har den stått stadigt även på fjället.
Är det mycket knott och mygg när jag sover under tarpen så har jag med ett lätt myggnät på ca 50 gram.
 
Myggproblemet: Jag har oxo med litet myggnät. En tub med dragskott i båda ändar och storlek för huvud med keps, kommer det emot skinnet biter ju myggen igenom. Har alltid lätta läderhandskar med, mot mygg och glöd, het kastrull, blåsor från åror då båt ibland ingår som transportmedel. Myggstift us 622. Dessutom är jag inte så känslig för mygg.

Angående tarpen, menar du som ryggåstält fast utan sidor? Sätter du då centrumhöjden kring en meter? Brukar ni ha tarpen i lutning som gapskydd.

Ordnar ni läger i god tid och hänger där efter middan eller är ni i rörelse till läggdags och slår upp tarpen i det samma som ni lägger er? Sitter en sån där tarp i ryggåsresning uppe med hörnen fästa i backen och stavar på mitten eller behövs mer linor?

Bosse
 
Använder tarp under höst och vinter i skogen. Skulle inte använda mig av tarp under sommaren då myggen då skulle äta upp mig. På fjället alltid tält. Att rulla in sig i tarpen som du beskriver borde leda till att man blir blöt av kondensfukten. Så här spände jag upp tarpen en natt ute i skogen nu under jakten.
 

Bilagor

  • tarp.jpg
    tarp.jpg
    211.6 KB · Visningar: 1,710
Finns en uppsjö olika varianter, allt mellan prasselpressening och små bitar cuben som knappt täcker en person. Själv använder jag en tarp i någon sorts corduraförstärkt material på 2,4 x 2,8 meter, den väger väl runt 500g. Tycker den fungerar riktigt bra som enmannapalats eller tightare skydd för fler.

Myggnät tycker jag behövs under delar av sommaren och använder mig av en ganska lyxig (och i sammanhanget otymplig) variant med botten i tyvek. Är alltså som ett komplett litet innertält som spänns upp under tarpen. Dock klara man sig långt in på våren och tidigt på hösten helt utan.

En av de roliga sakerna med den här sortens skydd är att man kan slå upp det på olika sätt varje gång. Jag tenderar att försöka hitta nya varianter så ofta som möjligt. Ibland mellan träd, med slanor, med så lite lina som möjligt eller med full ridgeline etc.

Skulle nog säga att de uppsättningar jag sett oftast är:
1) På samma sätt om beskrivs i Ray Jardines böcker med två slanor eller vandringstavar i varje ände så man får ett ryggåstält utan väggar. Exempel finns bland annat här https://www.youtube.com/watch?v=Nd8HXigICvc
2) Ensidig uppsättning i stil med bilden ovan.
3) Lina mellan två träd som man spänner tarpen över.

Kostnadsmässigt varierar som alltid stort, finns allt från nästan gratis till flera tusen om man verkligen letar. Själv använder jag följande produkter och är nöjd med dem:

Tarp - Rig [7] från Alpkit
Myggnät - Tyvek Mesh shelter
 
Halvpyramiden (se bild) är uppsättningen som är bäst i blåsväder och som jag valt när jag har använt tarp på fjället.
Annars blir det oftast ryggåsvarianten eller enkel lutande vägg (som ett halvt ryggåstält.)
Diamantvarianten använder jag aldrig, men det skulle nog bli aktuellt om jag sover i hängmatta en gång. (Ryggås mellan diagonala hörn och de andra hörnen fäst i marken via lagom långa linor.)
På bilden en Sea to summit silnylon ponchotarp, god för en person, men väldigt trång för mig och hunden..
 

Bilagor

  • 20140821_201021.jpg
    20140821_201021.jpg
    53.4 KB · Visningar: 1,180
Det där ser sjukt trångt ut vid huvud och fötter...
När jag spänner upp min10x8 fots tarp så där så blir det ändå för trångt. Då har jag ändå fästpunkter runtom på tarpen så att jag kan lyfta ut den mer från ansikte och fötter. Jag är 190cm.
Hur tycker du att det funkar?
 
Det där ser sjukt trångt ut vid huvud och fötter...
När jag spänner upp min10x8 fots tarp så där så blir det ändå för trångt. Då har jag ändå fästpunkter runtom på tarpen så att jag kan lyfta ut den mer från ansikte och fötter. Jag är 190cm.
Hur tycker du att det funkar?

Det är ganska trångt, ligger jag helt utsträckt tar både fötter och huvud i taket. Jag är 177 cm lång. Allt för trångt med hunden dessutom. Vanligtvis blir det uppsättning med ryggåsvarianten, men denna är som sagt betydligt bättre på att tåla stark vind.

Spänner man upp den med linor mot marken får man bättre höjd, men på bekostnad av vindtolerans och regnskydd.

Jag har tänkt börja använda STS-ponchon som markduk och ha en större tarp som tak i framtiden för att både jag och hunden ska få det bekvämt.
 
8x10' är sjysst tycker jag. Plats till allt plus matlagning. Oftast kör jag mer eller mindre som halv ryggås med mindre avvikelser. Är mest i skogen.
 
Så här såg det ut senast. Inte heltajt och polarens tarps avvattning gick rätt in under min (den gröna) :)
Men det var fint väder så vi orkade inte böka med det.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    73.4 KB · Visningar: 1,457

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.