Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt?

Hej!
Jag har sedan några år tillbaka en Magellan Merdian Color som GPS när jag är ute med båten (en öppen styrpulpet). Men skärmen på den här GPS:en är riktigt kass, är det soligt har man väldigt svårt att se något på skärmen.

Därför funderar jag nu på att byta upp mig till något med bättre skärm. Men det finns ju en hel uppsjö av olika alternativ känns det som. Vad använder ni som har mindre båtar för GPS variant och vilket typ av sjökort?
 
Raymarin RC400 syns mkt bra i solsken. jag har både den och garmin 76CS men Raymarin är mkt lättare att orientera efter. Du måste prova skärmarna själv utomhus för att bilda dig en uppfattning. Svåraste ljusförhållandena är skuggad skärm, diffus molnighet men starkt omgivande ljus.

Den handhållna RC400 kan du alltid vinkla så att skärmen är solbelyst. Då är skärmen pappersvit och alla detaljer syns helskarpt.

Det ska komma ett nytt Navionicskort i vår med uppdateringar, köp inget gammalt. Navionics är dessutom bättre än Bluechart.

Jämför jag också med iQue 3600, Loox 720 och nya 60 CSx så är RC400 fortfarande bättre i solsken och går snabbare att hantera. Garmin 276C har inte bättre skärm än iQue 3600 som i och för sig är rätt bra i direkt solsken omm man vinklar den lagon men inte i indirekt, då syns den inte alls.

Jag jämförde i fjol också med några fasta apparater med skärm som tar C-map kort eftersom jag har sådana men ingen av dem syntes lika bra som RC400 vid test utomhus.

Jag laddar min RC400 utrustad med 4xNiMH batterier med hjälp av en solpanel (vattentät för motorsykel) om jag inte har ström ombord och ska vara igång många timmar.

http://www.navship.se/adfinity.aspx?pageid=836
[Ändrat av jonasolof 2006-05-14 kl 00:05]
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för tipset, jag ska spana in RC400!

Är det någon som har testat att använda en handdator som GPS på sjön. Hur funkar det (bortsett från att den inte går att tappa i vattnet)?
 
Du kan titta på fujitsu siemens loox N560 som har inbyggd sirf III mottagare. Den kommer i vattentät version via Andres-it-technik i juli. Men då blir det bluechart eller möjligen BSB i raster. RC400 är mycket mer lättläst. Jag kan jämföra med Loox 720 med Bluechart som har ungefär samma skärm som N560.

När man är på sjön och styr är det viktigt att klara mottagaren med en hand. Det gör du inte med en PDA.

Min lista

För öppen båt (katamaran, motorbåt) RC400

För kajak GPSMAP76CS

För cykel och skog N560, vb med yttre antenn eller annan BT GPS.

För fjäll GPSMap 60CSx (lättläst också i "white-out"). Också för vindsurfing i ficka p flytvästen.

För bil iQue 3600

Allt vattentättt utom iQuen.
 
Du har förstås en poäng i det där med att hantera den med en hand...

Hur funkar RC400 i bilen? Kan man använda vägkartor i den också?
 
Som sagt, sjökortsplotter. Viktigt är att skärmen skrivs om snabbt då du flyttar markören, att den zoomar ut ocin snabbt, att du kan lägga upp kurser osv. Men allra viktigast är att du över huvud taget kan se skärmen och att den då har en sådan upplösning att den duger till att orientera sig bland grynnorna.

Det finns en nackdel med Navionicskorten och det är att det är svårt att se skillnad på bränning och grund för de omger plus-symbolen med en ring med prickar. De säger att det beror på att detta är internationell standard och går inte att ändra på. Symbolerna används enligt uppgift av de brittiska sjöfartsmyndigheterna.

Ur den synpunkten föredrar jag C-map korten där man har exakt samma symboler som på de svennska papperskorten. Tyvärr finns ingen handhållen färgplotter som tar C-map kort.

I bil behövs knappast en vattentät GPS. För min del tycker jag det är smidigt att bara stoppa iQuen i fickan när jag lämnar bilen. Nüvi 360 kan väl vara ett alternativ också, även om jag föredrar bilden på iQuens skärm.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips