Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt?

Hej!
Jag har sedan några år tillbaka en Magellan Merdian Color som GPS när jag är ute med båten (en öppen styrpulpet). Men skärmen på den här GPS:en är riktigt kass, är det soligt har man väldigt svårt att se något på skärmen.

Därför funderar jag nu på att byta upp mig till något med bättre skärm. Men det finns ju en hel uppsjö av olika alternativ känns det som. Vad använder ni som har mindre båtar för GPS variant och vilket typ av sjökort?
 
Raymarin RC400 syns mkt bra i solsken. jag har både den och garmin 76CS men Raymarin är mkt lättare att orientera efter. Du måste prova skärmarna själv utomhus för att bilda dig en uppfattning. Svåraste ljusförhållandena är skuggad skärm, diffus molnighet men starkt omgivande ljus.

Den handhållna RC400 kan du alltid vinkla så att skärmen är solbelyst. Då är skärmen pappersvit och alla detaljer syns helskarpt.

Det ska komma ett nytt Navionicskort i vår med uppdateringar, köp inget gammalt. Navionics är dessutom bättre än Bluechart.

Jämför jag också med iQue 3600, Loox 720 och nya 60 CSx så är RC400 fortfarande bättre i solsken och går snabbare att hantera. Garmin 276C har inte bättre skärm än iQue 3600 som i och för sig är rätt bra i direkt solsken omm man vinklar den lagon men inte i indirekt, då syns den inte alls.

Jag jämförde i fjol också med några fasta apparater med skärm som tar C-map kort eftersom jag har sådana men ingen av dem syntes lika bra som RC400 vid test utomhus.

Jag laddar min RC400 utrustad med 4xNiMH batterier med hjälp av en solpanel (vattentät för motorsykel) om jag inte har ström ombord och ska vara igång många timmar.

http://www.navship.se/adfinity.aspx?pageid=836
[Ändrat av jonasolof 2006-05-14 kl 00:05]
 
Tack för tipset, jag ska spana in RC400!

Är det någon som har testat att använda en handdator som GPS på sjön. Hur funkar det (bortsett från att den inte går att tappa i vattnet)?
 
Du kan titta på fujitsu siemens loox N560 som har inbyggd sirf III mottagare. Den kommer i vattentät version via Andres-it-technik i juli. Men då blir det bluechart eller möjligen BSB i raster. RC400 är mycket mer lättläst. Jag kan jämföra med Loox 720 med Bluechart som har ungefär samma skärm som N560.

När man är på sjön och styr är det viktigt att klara mottagaren med en hand. Det gör du inte med en PDA.

Min lista

För öppen båt (katamaran, motorbåt) RC400

För kajak GPSMAP76CS

För cykel och skog N560, vb med yttre antenn eller annan BT GPS.

För fjäll GPSMap 60CSx (lättläst också i "white-out"). Också för vindsurfing i ficka p flytvästen.

För bil iQue 3600

Allt vattentättt utom iQuen.
 
Du har förstås en poäng i det där med att hantera den med en hand...

Hur funkar RC400 i bilen? Kan man använda vägkartor i den också?
 
Som sagt, sjökortsplotter. Viktigt är att skärmen skrivs om snabbt då du flyttar markören, att den zoomar ut ocin snabbt, att du kan lägga upp kurser osv. Men allra viktigast är att du över huvud taget kan se skärmen och att den då har en sådan upplösning att den duger till att orientera sig bland grynnorna.

Det finns en nackdel med Navionicskorten och det är att det är svårt att se skillnad på bränning och grund för de omger plus-symbolen med en ring med prickar. De säger att det beror på att detta är internationell standard och går inte att ändra på. Symbolerna används enligt uppgift av de brittiska sjöfartsmyndigheterna.

Ur den synpunkten föredrar jag C-map korten där man har exakt samma symboler som på de svennska papperskorten. Tyvärr finns ingen handhållen färgplotter som tar C-map kort.

I bil behövs knappast en vattentät GPS. För min del tycker jag det är smidigt att bara stoppa iQuen i fickan när jag lämnar bilen. Nüvi 360 kan väl vara ett alternativ också, även om jag föredrar bilden på iQuens skärm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.