att rolla eller inte rolla, det är frågan

Hur vanligt är det att kunna rolla? Något som alla på den här sidan behärskar eller? Jag har ju tränat lite självräddningsteknik i sommar. Bara vända kajaken rätt och klättra upp och det funkar ju bra. Man vill ju slippa ge sig ut på en längre simtur om man plurrar vid fel tillfälle. Men det skulle vara kul att lära sig den där berömda rollen också. Är det någon mening att försöka lära sig rollen själv eller måste man gå en kurs och lära av någon som redan kan? Hur har ni gjort som har lärt er att rolla?

//Rikard
 
Hej!

Jag går kurs nu. Ska till badhuset i morgon kväll och plaska runt. Jag kan rekommendera dig att gå kurs eftersom man på ett bra sätt lär känna kajaken och var gränserna går. Vattnet är varmt och allt sker under kontrollerade former så det finns utrymme för misstag utan att konsekvenserna blir så dramatiska (blöta kläder, nedkylning osv...). För mig var det viktigt bara att få hänga sittandes under kajaken för att se att det inte är så läskigt som man kan föreställa sig.

Vad gäller eskimåsvängen så har jag fått uppfattningen att den är att betrakta som kul, nyttig men ej nödvändig (tänkte skriva kuriosa men vågade inte riktigt :) Jag tror att man ska vara VÄLDIGT rutinerad för att lyckas med eskimåsvängen vid ett oförbrett dopp.

Fast jag vet inte riktigt, jag är nybörjare och har en säsongs erfarenhet. Nån med lite mer erfarenhet? Någon som använt 'svängen' i ett skarpt läge?

//Anders
 
Lära sig själv...

Jag har lärt mig själv, även om jag frågat andra och tittat en del. Nyckeln för mig var att öva med flottör på det sätt som Karin Mentzing beskriver i boken Långfärdskajak. Efter att ha övat på "sista 90 graderna" så att det kändes lätt så övergick jag till att rolla (180 grader) med flottör. Efterhand så släppte jag sedan ut mer och mer luft innan jag till slut försökte utan. Den stora svårigheten utan flottör var att föra paddeln rätt under första halvan av upprollningen. Det är lätt hänt att paddelbladet skär ner och då går det käpprätt åt h-e. ;) Här kan en instruktör/kompis vara till stor hjälp för att få in rätt teknik.
Kolla gärna med någon klubb där du bor. De flesta klubbar brukar ordna räddningsträning i bassäng under vintern.

När jag tränat mer - totalt sett inklusive den tidigare träningen så blev det nog ett par timmar - och fokuserat mycket på paddelföringen så försökte jag igen och då gick det!
Jag gjorde ytterligare ett lyckat försök innan jag slutade för dagen. Sedan har jag tränat ett par gånger till för att bli säkrare och jag känner mig ganska säker på att fixa en roll i ett skarpt läge på ena sidan. På den andra sidan är jag inte lika säker även om jag lyckats även där. När jag försökte rolla åt andra hållet så fick jag i princip börja om på nytt för att "lära in" rätt rörelsemönster. Det är väldigt lätt hänt att man gör alla nybörjarfel en gång till... ;-/

Det finns en bra beskrivning av Karin Mentzing någonstans på webben men jag kommer inte ihåg var den är... :-/

Personligen så har jag lärt mig väldigt mycket teknik på att lära mig rolla och när man väl blir någorlunda säker på rollen så kan man ju träna mer riskabla saker mer effektivt eftersom man kommer upp snabbt och smidigt.

Lycka till!
 
Jag lärde mig rolla allena, läste lite olika instruktioner på nätet för att inte missa de mest uppenbara knepen. Sen på med flytväst,flottör och mask(cyklop). Efter en timme eller två satt den första utan flottör, dock med en teknik som mest baserades på styrka kändes det som. Idag,efter några hundra rollar, sitter rollen fint när jag övar stöttningar och välter i brytningarna vid ordentligt pålandsvind, men jag tror ändå jag väntar lite innan jag ställer upp i grönländska mästerskapen..
Det rollen gett är inte "nu kan jag sticka ut i 25 m/s - jag kan ju rolla", däremot kan jag nu öva stöttningar utan att behöva simma iland och har garanterat fått bättre känsla och självsäkerhet i kajaken.
Jag har inte vält i skarpt läge främst för att jag anser att om jag välter för att jag befinner mig i ett system av brytande vågor och vind som övergår min förmåga har jag gjort bort mig kraftigt, ty när jag kommer upp efter roll eller re-entry möts jag av samma förhållanden som tippade runt mig. Jag tror inte man orkar göra eskimåsväng efter annan tills förhållandena bättras. Det här låter ju bra =) men även om jag paddlar med det i bakhuvudet har jag vid ett fåtal tillfällen hamnat i situationer där jag paddlat på vad som upplevts som gränsen av min förmåga, och då har jag antagligen paddlat bättre tack vare den träningen och tack vare att jag känt mig säker på roll och re-entry. Blaabla..
[Ändrat av dexecupen 2002-11-25 kl 19:02]
 
Gick Friluftsfrämjandets Eskimå-kurs

Jag gick Friluftsfrämjandets Eskimåkurs i Uppsala i våras. Kan varmt rekomendera den. Friluftsfrämjandet i din hemort håller troligtvis motsvarande kurs. Innan jag gick kursen hade jag paddlat vid fyra tillfällen, men aldrig hamnat i vattnet. Vi övade Eskil (som rollen kallas) ute på öppet vatten (Ekolln). Hela tiden fanns en instruktör per två elever och vi byggde systematiskt upp tekniken och känslan med diverse olika övningar. Först fick vi testa att hänga upp o ned och ta oss upp med hjälp av kompisens kajakför. Därefter fick vi öva samma sak med flotör och till slut skulle vi göra hela rörelsen bara med paddeln. Vid kursslutet hade endast 1 av 8 klarat att göra en Eskil på egen hand. Det allra viktigaste är att vara avslappnad i hela kroppen (annars sjunker du som en gråsten) och göra rörelsen med höften. Lycka till!
 
andersmossing; sa:
Hej!

Fast jag vet inte riktigt, jag är nybörjare och har en säsongs erfarenhet. Nån med lite mer erfarenhet? Någon som använt 'svängen' i ett skarpt läge?

//Anders

forspaddlare använder ju 'svängen' jämt!
det gäller bara att repetera rörelsen så mycket att det sitter i ryggmärgen.

det är nog enklaste att lära sig rolla med instruktör fast jag känner några som har lärt sig själva. i simhallen kan man dessutom tryggt prova och leka hur länge som helst (utan att frysa ihjäl) för att skaffa sig bra rutin. sedan ska man också börja träna rolla i svårare situationer för att få det funka i ett riktigt skarpt läge!

hälsn. mikko

PS. saken har diskuterats förut: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15257
 
Jeg har lært mig selv at rulle, jeg kan anbefale den metode, idet den giver dig tid til at lære det i det tempo der passer dig bedst.
Jeg har brugt en padelfloat, men hvis du har lyst, så vil jeg gerne lave en træningsmodel til dig, hvis du altså kan læse dansk? Du kan jo skrive til mig på min mail petern@post8.tele.dk
Venlig hilsen Peter
 
Bra hjälpmedel

Allt är väl redan sagt om rullandet, men här är ett tips på en bra, billig flottör som är utmärkt för att lära sig att rolla med. Den ger kanske något mindre flytkraft än en uppblåsbar, men å andra sidan är den mycket enkel att sätta på och ta av allt eftersom du blir bättre och vill öva utan flottör. Jag lärde mig rolla med hjälp av den här, på egen hand.

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5275

Flottören består av tre bitar liggunderlag ihoptejpade med silvertejp. Friktionen gör att den sitter lagon bra kvar på paddeln. När du lärt dig roll kan du ha kvar flottören antingen fix och färdig på däck eller under knäna i sittbrunnen när du paddlar. Fördelen jämfört med en uppblåsbar är att du inte behöver just blåsa upp den om du skulle behöva den i ett skrapt läge.

Kalle
 
Tack för tipsen!

Jag ska se om jag hittar någon kurs där jag bor, annars blir det utomhusövning i sommar med en sån där liggunderlagsflottör. Då fick jag ett användningsområde för den där liggunderlagsbiten som blev över efter kajakinredningen också!

//Rikard
 
Ett tips till

Hej, jag vill bara passa på att tipsa om en relativt ny videofilm som på ett mycket bra sätt visar hur man kan lära sig att rolla. Filmen heter "The Kayak Roll" och är gjord av Kent Ford som närmast får betraktas som veteran inom instruktionsfilm för kajakpaddling.

Filmen är i och för sig lagom töntigt amerikansk men mycket välstrukturerad och detaljerad. De beskriver eskimåsvängen på ett fantastiskt bra sätt som inte har gjorts förut på film.

Filmen visar inte bara hur man själv kan lära sig eskimåsvängen utan även hur man på bästa sätt lär ut.

Filmen finns bla hos Kajaktiv

Det bästa är givetvis om du kan få instruktioner av någon, men även om så är fallet så är det en bra idé att se filmen (tillsammans med instruktören) för det finns garanterat mycket att lära även för din instruktör.

/Erik

p.s. de som påstår att eskimåsväng inte fungerar eller kan användas i skarpa lägen har helt fel
 
Re: Ett tips till

[p.s. de som påstår att eskimåsväng inte fungerar eller kan användas i skarpa lägen har helt fel ]

hmm, ganska bra om man tänker på vartifrån rollen kommer så torde det ju vara ganska självklart att
det är ett sätt att slippa drunkning/nerfrysning
och alltför tidig död. Fast där detta finns som
enda räddningsåtgjärd är denna förfinad och tränad
i många många år. alltså vill man paddla mer extremt,
träna hårt rulla mycket väldigt mycket.

Keep it rolling.

//Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders paddlar Att rolla eller inte rolla - det är frågan. Paddling allmänt 44
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
OutThere skillnad rolla med olastad resp lastad kajak? Paddling allmänt 12
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
avslutat medlemskap 1003 Rolla. Paddling allmänt 10
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
sweden_faltboot Hur fort lärde ni er rolla? Paddling allmänt 22
Hinka Rolla länk Paddling allmänt 4
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.