Ångermanland & Medelpad

Vi tar ett eller två landskap att semestra i varje sommar och i år är turen kommen till Ångermanland och Medelpad.

jag brukar, för skojs skull, försöka att hitta åtminstone någon eller några landskapstypiska rätter/livsmedel för varje landskap men med dessa två har jag ingen aning om vad jag skall leta efter (mer än surströmming)

Så, min fråga är: vad är typisk mat för ångermanland och medelpad?

Tjälknöl ser jag faktiskt fram emot att få prova, surströmming går bort (inte för att det är just surströmming utan för att jag inte äter fisk alls).

Om du kan få tag i tunnbröd från "Ubergs" så är det jättegott! :) Annars finns en variant på dopp i grytan som kallas "blöte", men till det behövs bl.a en stor gryta att koka älgkött och dito ben i flera timmar. Serveras med smör, tunnbröd och sirapskokt kålrot... :)

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips