Alpin klättring - inknytning?

Hejsan!

Ofta när man ser klipp från alpin klättring/bestigning så är klättrarna säkrade med varandra i ett rep, jag har dock länge funderat på hur själva inknytningen ser ut? Är det bara knutet så man sitter fast i repet, eller ingår det vanligtvis en repbroms av något slag, typ grigri så man ska kunna fira sig själv vid behov?
 
Om man är inknuten i någon av ändarna brukar jag använda åttaknut. Om man är inknuten mitt på repet, så brukar man köra med åttaknut eller fjärilsögla.

När det gäller "repbroms" brukar en del fästa prusikknutar på repet en bit framför sig. Detta för att det underlättar ifall man hamnar i en glaciärspricka och måste klättra upp, men även om man vill avlasta till en deadman (snösäkring). Hur Grigri skulle fungera har jag inte testat, men man kan byta ut prusiksnöret mot t.ex. en Petzl tibloc.

Mvh /Joel
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Pålstek och vanlig överhandsknop används också. Pålsteken är bra eftersom man inte behöver karbin utan knyter in sig direkt i repet. Alpinögla? Är det det samma som alpinfjäril? Aldrig hört.
 
Om man är inknuten i någon av ändarna brukar jag använda åttaknut. Om man är inknuten mitt på repet, så brukar man köra med åttaknut eller fjärilsögla.

När det gäller "repbroms" brukar en del fästa prusikknutar på repet en bit framför sig. Detta för att det underlättar ifall man hamnar i en glaciärspricka och måste klättra upp, men även om man vill avlasta till en deadman (snösäkring). Hur Grigri skulle fungera har jag inte testat, men man kan byta ut prusiksnöret mot t.ex. en Petzl tibloc.

Mvh /Joel

Jag brukar alltid knyta in med prusik av de anledningarna, och för att snabbt kunna korta av repet vb. Men främst för att snabbare kunna knyta ur sig ur systemet in i ankare.
 
Humm i oed

Hejsan!

Ofta när man ser klipp från alpin klättring/bestigning så är klättrarna säkrade med varandra i ett rep, jag har dock länge funderat på hur själva inknytningen ser ut? Är det bara knutet så man sitter fast i repet, eller ingår det vanligtvis en repbroms av något slag, typ grigri så man ska kunna fira sig själv vid behov?

http://www.fjallklubben.se/sfk/inde...d=91&page=view&catid=78&PageNo=3&key=22&hit=1

Gör en överhandsknop med 60 cm ögla
Öglan skall igenom selen
Åter igen genom mitten på överhandsknopen
Ny överhandsknop på andra sidan runt repändarna
Karbin igenom öglan runt säker punkt
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips