Alpin klättring - inknytning?

Hejsan!

Ofta när man ser klipp från alpin klättring/bestigning så är klättrarna säkrade med varandra i ett rep, jag har dock länge funderat på hur själva inknytningen ser ut? Är det bara knutet så man sitter fast i repet, eller ingår det vanligtvis en repbroms av något slag, typ grigri så man ska kunna fira sig själv vid behov?
 
Om man är inknuten i någon av ändarna brukar jag använda åttaknut. Om man är inknuten mitt på repet, så brukar man köra med åttaknut eller fjärilsögla.

När det gäller "repbroms" brukar en del fästa prusikknutar på repet en bit framför sig. Detta för att det underlättar ifall man hamnar i en glaciärspricka och måste klättra upp, men även om man vill avlasta till en deadman (snösäkring). Hur Grigri skulle fungera har jag inte testat, men man kan byta ut prusiksnöret mot t.ex. en Petzl tibloc.

Mvh /Joel
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Pålstek och vanlig överhandsknop används också. Pålsteken är bra eftersom man inte behöver karbin utan knyter in sig direkt i repet. Alpinögla? Är det det samma som alpinfjäril? Aldrig hört.
 
Om man är inknuten i någon av ändarna brukar jag använda åttaknut. Om man är inknuten mitt på repet, så brukar man köra med åttaknut eller fjärilsögla.

När det gäller "repbroms" brukar en del fästa prusikknutar på repet en bit framför sig. Detta för att det underlättar ifall man hamnar i en glaciärspricka och måste klättra upp, men även om man vill avlasta till en deadman (snösäkring). Hur Grigri skulle fungera har jag inte testat, men man kan byta ut prusiksnöret mot t.ex. en Petzl tibloc.

Mvh /Joel

Jag brukar alltid knyta in med prusik av de anledningarna, och för att snabbt kunna korta av repet vb. Men främst för att snabbare kunna knyta ur sig ur systemet in i ankare.
 
Humm i oed

Hejsan!

Ofta när man ser klipp från alpin klättring/bestigning så är klättrarna säkrade med varandra i ett rep, jag har dock länge funderat på hur själva inknytningen ser ut? Är det bara knutet så man sitter fast i repet, eller ingår det vanligtvis en repbroms av något slag, typ grigri så man ska kunna fira sig själv vid behov?

http://www.fjallklubben.se/sfk/inde...d=91&page=view&catid=78&PageNo=3&key=22&hit=1

Gör en överhandsknop med 60 cm ögla
Öglan skall igenom selen
Åter igen genom mitten på överhandsknopen
Ny överhandsknop på andra sidan runt repändarna
Karbin igenom öglan runt säker punkt
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips