Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll?

När jag började klättra (det är inte sååå länge sedan) så fanns det i praktiken två varianter på repbromsar.
Hinkar av olika slag och GriGri. Möjligen kunde man någon gång se någon använda en åtta.

Säkringsarbetet såg ganska lika ut oavsett vilken broms som användes. Även med GriGrin (i synnerhet på topprep)
Det var därför ganska enkelt att snabbt se om en säkringsperson hade koll eller hade någon farlig ovana.

Sedan dök det upp ett antal metoder för att snabbt mata ut rep med GriGri. En del verkade riskabal tills du testat själv och upptäckt att de funkade. Andra var kanske farliga på riktigt.

Så kom ett antal nya konstruktioner av hjälplåsande bromsar, samtidigt som även den klassiska hinken utvecklats och blivit alltmer asymmetrisk.

Man får väl förmoda att de som jobbar i klätterhallarna håller sig a jour med nya manicker och ser när de behöver gripa in, men vi andra? Hur stor andel av besökarna på ett klättergym kan med ett ögonkast i förbifarten se att någon bredvid har trätt bromsen fel (om de inte har samma modell själva)? Hur många upptäcker utan att aktivt leta efter det att någon i närheten hanterar bromsen fel?
 
Personligen är jag så nyfiken av mig att om jag ser en ny pryl i klätterhallen så brukar jag gå fram och fråga ägaren vad det är för nått, hur den används och hur bra den är.

Andras förmåga att säkra på ett bra sätt är lite svårare att kolla på, dock upplever jag att de flesta "nästan" olyckor och problem som uppstår inte beror på att personen som säkrar inte vet hur man gör utan snarare på bristande simultanförmåga, vissa kan inte föra ett samtal och hålla koll på den dom säkrar samtidigt.
 
Personligen är jag så nyfiken av mig att om jag ser en ny pryl i klätterhallen så brukar jag gå fram och fråga ägaren vad det är för nått, hur den används och hur bra den är.
Jomenvisst, så gör ju jag också.
Men därifrån till att kunna skilja på säker och osäker hantering lika lätt som för en ATC är det rätt långt.
 
Det finns väll några grundläggande regler som gäller alla bromsar, t ex att aldrig släppa bromshanden. Och så är attityden hos den som håller i bromsen avgörande.

Men att se om bromsen är inkopplad rätt om det är an manick man själv aldrig använt är lite lurigare. Jag vet inte om jag lätt skulle kunna se om någon har en Click-up upp och ner.
 
Nä precis.
Vi registrerar ju omedvetet om någon beter sig "konstigt". Sen är det förstås inte samma sak som "osäkert".
Om någon topprepssäkrade (korrekt) med en HMS så skulle jag säkert reagera på att personen höll bromsrepet "fel" långt innan jag upptäckte att det inte satt någon broms i karbinen.
 
Även om man inte kan se direkt och på ett avstånd om bromsen hanteras rätt kan man ofta se olämpliga beteenden som en indikator.

Till exempel ser man allt för ofta säkringspersonen som står flertalet meter ifrån väggen, handen konstant i "snabb-utmatningsläget" på grigrin. Eller i andra positioner som man direkt kan se kan bli väldigt obekvämt om ledaren skulle falla.
 
Håller med, kan vara svårt att se om en "krånglig" repbroms som man själv inte använt används fel. Medans beteendet hos den som säkrar är lättare att bedöma.

En intressant fråga är om man nu upptäcker att någon använder och/eller gör fel. Gör ni personen uppmärksam på detta?

I vårt sällskap försöker vi hålla högt i tak så att vi kan säga till varandra om vi gör fel. Det handlar ju om egen och dina vänners säkerhet. Och man lär sig av varandra.

Men en person som du inte känner?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.