Allemansrätten

hur svårt kan det vara, ingen ska få bedriva kommersiell verksamhet på annans mark utan undertecknat avtal.. det samma ska genast omfatta renskötsel också(även om renskötsel kanske inte borde räknas som kommersiell utan mer som statligt understöd verksamhet). kan en verksamhet inte klara sig på marknadsmässiga grunder så ska verksamheten läggas ner.. hålla på och fjanta med fonder och skit..


Nej, så enkelt är det inte.

Till att börja med kunde man isolera frågan om "tagade av naturalster" från resten. Det borde vara enkelt att stadga att enskilda individer får plocka bär och svamp för husbehov eller konsumtion på platsen, kanske rentav utan redskap.

Men när det gäller friluftsverksamhet är ordet "kommersiell" problematiskt. Vad är det? STF är en ideell förening, men är deras verksamhet verkligen okommersiell; isåfall, vad skiljer den i praktiken
från annan verksamhet? Är skolklasser - ett uppenbart riskmoment ur alla synpunkter - kommersiella? Sandell påpekar att man kunde ledas till att skilja mellan kommunala skolor och friskolor, vilket är absurt. Det måste rimligen handla om all organiserad verksamhet.

Då kan man tvista om innebörden av det ordet, t ex om fem ger sig ut och en av dem sköter alla förberedelser, är det organiserad verksamhet? Kanske man kan säga verksamhet under ledning av en organisation (t ex ett företag, skola eller en ideell förening) eller av en viss gruppstorlek,
säg över fyra personer?
 
Det kan ju vara värt att åter påminna om att markägarna i stort sett är nöjda med dagens allemansrätt (enligt LRF:s egen undersökning). De problem som finns, och som absolut inte skall negligeras, finns det redan idag en lagstiftning för.

Men framför allt är det så att dessa problem, nedskräpning, motortrafik på enskild väg , ridning, och snöskoterkörning, omfattas i stort sett inte alls av Allemansrätten, förutom ridning, men även där får man ju naturligtvis inte orsaka skada på annans mark. Det som av LRF utmålas som ett problem med organiserad turism, och kommersiell verksamt, visar sig ha mycket lite med det att göra.

http://www.utsidan.se/cldoc/en-majoritet-av-markagarna-varnar-om.htm
 
Nej, så enkelt är det inte.

det är väl precis så enkelt, precis som vilken annan lagtext som helst så finns det en massa undantag och omständigheter som påverkar. dessutom så tillkommer det prejudikat och sånt över tid. det viktiga är att komma bort från rovutnyttjandet som finns idag.. säg den lagtext som står utan undantag?
 
det viktiga är att komma bort från rovutnyttjandet som finns idag..
Finns det verkligen ett "rovutnyttjande" som är så stort att man måste ändra på lagar för att komma åt det? Ni påstår det för att ordet "rovdrift", "rovutnyttjande" etc är något alla tycker är fel. Men ni har irriterande och påtagligt svårt att få fram något som styrker att det är ett reellt problem. Det är tyst från LRF:s sida därom. De har kanske inte så mycket att komma med, egentligen?

Sen kan man också invända inget som ligger i en rimlig definition av "rovdrift" tillåts av allemansrätten. Folk har blivit fällda för stöld när de plockat mycket vitlav på annans mark.

Alltså, för att komma till rätta med "rovdriftsproblemet" krävs inga lagändringar. Det är bara att tillämpa gällande regelverk.
 
Senast ändrad:
Men ni har irriterande och påtagligt svårt att få fram något som styrker att det är ett reellt problem. Det är tyst från LRF:s sida därom. De har kanske inte så mycket att komma med, egentligen?

jag har inga svårigheter att få fram något som styrker ett problem.. det är alltid ett problem när kommersiell verksamhet bygger på godtycklighet, bidrag eller på ett utnyttjande av resurser där andra står för ägande och risk. lägg ner all verksamhet som inte bär sig med egen kraft.. det är ingen rättighet inskriven i grundlagen att få driva företag, klarar man inte att driva verksamhet på kommersiella grunder så ska skiten gå i konkurs.. börja med rennäringen och sedan alla aktivitetsföretag..
 
Jag vet inte hur det ser ut inom skogsnäringen men finns det några liknelser med jordbruk i övrigt så är det inte särskilt självbärande där heller (bidrag)...

Sen är det nog väl kategoriskt att börja prata om självbärande och kommersiella grunder och peka finger mot samerna...
Jag tar inte ställning i den frågan i det här fallet överhuvudtaget men är det så stort skillnad egentligen?
Många gårdar har ju förvärvats eller givits som privilegium flera generationer tillbaka på allt annat än marknadsmässiga eller demokratiska grunder. Det är måhända lättare att driva något marknadsmässigt som funnits i släkten av en eller annan kanske tvivelaktig anledning än att gå och låna miljonerna och försöka dra runt det....
 
Jag vet inte vad ni dividerar om, mycke text är det. Och hur mycket svammel som helst.

idag är allemansrätten en massa kapitel i miljöbalken. alltså en lag som i praktiken kan ge straff och påföljder redan idag. Men få har prövat sina konflikter men det har hänt.
Jag vet personligen markägare som fått rätt mot event arrangörer. men det är inte lätt.

Miljöbalkens 12 kap. 6 § säger att en arrangör ska kontakta markägaren när aktiviteterna med grupper riskerar att lämna skador i naturen.

Men de flesta skiter i detta därför har vi problem och den allemansrätt vi känner i dag är i fara.

Jag är själv arrangör av event, men jag har avtal med mark ägarna. De borde alla se till att ha, annars har de inget där att göra. Allt handlar om respekt, och jag ser gärna att de som inte anpassar sig ska få dryga böter.

Men vad är det ni egentligen diskuterar just nu.


Det kan jag svara på. Det är en diskussion som pågått alldeles för länge därför att jag envisats med att ta Niking på allvar - och som jag nu avser sätta punkt för.

Jag är till min natur kritisk. Jag accepterar inte att få påståenden och slutsatser körda i halsen. Jag sväljer inte argument på nivån "Så är det för så är det ju". I detta ligger faktiskt också respekt för den andra parten: "Kom igen, du kan bättre".

Jag har också rätt lång erfarenhet av hur folk gör sina feltolkningar till sanning, kanske inte alltid avsiktligt. Här handlar det också om icke närvarande personers heder.

Niking anser att t ex professor Sandell är diskvalificerad p g a sin forskningsinriktning, som tydligt visar att han "i praktiken" representerar vissa intressen. "I praktiken" tycks då ironiskt nog betyda något helt annat än praktiskt engagemang (ägande, anställning, etc.) i dessa intressen!

Det påpekas också att hans forskning inte verkar ta upp konflikten mellan allemansrätt och äganderätt. Nu är jag inte så insatt i kulturgeografi men jag misstänker att forskning i juridiska spörsmål inte hör till deras revir. Om det inte är juridik, vad är det då?

Svennings bok påstås handla om hur man ska öka politikers inflytande i vissa miljöfrågor - men det enda jag kan utläsa av sammanfattningen är att hon kartlägger hur detta inflytande ser ut
(man får intrycket av långtgående eftergifter mot företag och nonchalans av allmänna opinionen).
Det är verkligen inte samma sak.

Niking vet alltså mer än jag om bokens innehåll, men vägrar konsekvent att ge belysande citat.
När han antyder att han läst sig till innehållet i Sandells forskning och Svennings bok på nätet ber jag om en länk. Han hänvisar då till en tidigare länk till dels en förteckning, dels en sammanfattning av boken. Invid sammanfattningen finns en länk till eventuellt nedladdningsbart dokument och när man trycker på den länken får man veta att ingen fulltextversion föreligger!!! I förteckningen hittar jag inte heller någon länk till fulltextversioner. I övrigt uppmanar han mig att googla. Samtidigt kräver han att jag ska passa opp med sidhänvisningar till ett dokument som bevisligen är allmänt tillgängligt. Sådant kan bara komma ur lusten att köra med och förnedra andra människor. För sådant handlande hyser jag uteslutande förakt.

Jag ber uppriktigt alla om ursäkt för att min missriktade optimism lett till denna utrymmeskrävande och improduktiva diskussion. Jag kommer inte att skriva en enda rad mer i denna tråd.
 
jag har inga svårigheter att få fram något som styrker ett problem.. det är alltid ett problem när kommersiell verksamhet bygger på godtycklighet, bidrag eller på ett utnyttjande av resurser där andra står för ägande och risk. lägg ner all verksamhet som inte bär sig med egen kraft.. det är ingen rättighet inskriven i grundlagen att få driva företag, klarar man inte att driva verksamhet på kommersiella grunder så ska skiten gå i konkurs.. börja med rennäringen och sedan alla aktivitetsföretag..
Du skjuter bredvid målet. "Rovdrift" används lite hur som helst om vad som helst för att ge tyngd åt argumenten. Handlar det bara om nyspråk för fullt accepterade företeelser som forspaddling och guidade skogsturer, för att de sker på annans mark/vatten? Det är svårt och meningslöst att diskutera om man inte förstår vad den andre menar.
 
Du skjuter bredvid målet. "Rovdrift" används lite hur som helst om vad som helst för att ge tyngd åt argumenten. Handlar det bara om nyspråk för fullt accepterade företeelser som forspaddling och guidade skogsturer, för att de sker på annans mark/vatten? Det är svårt och meningslöst att diskutera om man inte förstår vad den andre menar.

bra argumentationsteknik, häng upp dig på ett ord och strunta i innehållet i texten.. min ståndpunkt är mycket enkel, ingen kommersiell verksamhet på annans mark utan markägarens tillstånd.. det går inte att missförstå, skulle sedan verksamheter få lägga ner, trist.. eller inte..
 
Jag vet inte hur det ser ut inom skogsnäringen men finns det några liknelser med jordbruk i övrigt så är det inte särskilt självbärande där heller (bidrag)...

väck med alla bidrag, då kan jordbruket utvecklas.. tyvärr är det en bidragskarusell som inte bara finns i sverige utan har en tradition i europa..

Sen är det nog väl kategoriskt att börja prata om självbärande och kommersiella grunder och peka finger mot samerna...
Jag tar inte ställning i den frågan i det här fallet överhuvudtaget men är det så stort skillnad egentligen?

hoppas ingen pekat finger mot samerna, jag tycker däremot att rennäringen är ett fint exempel på en riktigt vidrig verksamhet som subventioneras med över 100% statliga pengar.. sedan fick väl aktivitetsföretagen en likadan känga?

Många gårdar har ju förvärvats eller givits som privilegium flera generationer tillbaka på allt annat än marknadsmässiga eller demokratiska grunder. Det är måhända lättare att driva något marknadsmässigt som funnits i släkten av en eller annan kanske tvivelaktig anledning än att gå och låna miljonerna och försöka dra runt det....

hur tänkte du nu.. arv är väl både marknadsmässigt och demokratiskt.. eller hur menar du? själv bekostar jag mitt jord/skogsbruk med förvärvsintäkt..
 
hur tänkte du nu.. arv är väl både marknadsmässigt och demokratiskt.. eller hur menar du? själv bekostar jag mitt jord/skogsbruk med förvärvsintäkt..

Arv är mycket riktigt både marknadsmässigt och demokratiskt. Dock bygger ju de värderingarna på att det ursprungliga förvärvandet genomfördes under samma förhållanden.
Några provokativa exempel utanför våra gränser är ju exempelvis land som besuttits under kolonisationen eller markvinningskrig.
Nu har ju inte heller Sverige varit demokratiskt så långt bak i släktträden som man kan tro nu när vi sitter i ett modernt och demokratiskt samhälle. Inte alla gårdar har bekostats av förvärvsintäkt utan även via tilldelningar inom kyrka eller stat förr om åren.
Nu tror jag förvisso inte på någon arvsskuld i den bemärkelsen men det finns nog en del markägare runtom som åtminstone kunde ha lite mer förståelse för markägare som lånat eller förvärvsarbetat till sig sina ägor. Det krävs ju som bekant ökade intäkter om även räntor och amorteringar ska få täckning...
 
Nu tror jag förvisso inte på någon arvsskuld i den bemärkelsen men det finns nog en del markägare runtom som åtminstone kunde ha lite mer förståelse för markägare som lånat eller förvärvsarbetat till sig sina ägor. Det krävs ju som bekant ökade intäkter om även räntor och amorteringar ska få täckning...

visst kan det kännas orättvist när några föds med guldsked i mun medan andra får slita.. vissa lyckas på egen kraft medan andra inte.. jag kan inte vara bitter för att mina förfädrar inte arbetat upp någon förmögenhet till mig, jag är min egen lyckas smed..

markägarna har respekt för varandra, oftast.. så länge det inte gäller vägar och jakt.. för övrigt så är det inte en diskussion vad gällande förhållandet mellan markägarna utan huruvida icke markägare ska ha rätt att bedriva kommersiell verksamhet på annans mark.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.