Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Nu börjar vi komma utanför trådämnet -- områden där allemansrätten gäller.

När det gäller skidspår så har du också ett markägarperspektiv på det hela. Om markägaren väljer att anlägga en åker får du inte trampa in och förstöra den. Det är inget som allemansrätten ger dig rätt till. På samma sätt bör en markägare ha rätt att anlägga ett skidspår utan att behöva få det förstört av någon som utnyttjar sin "allemansrätt". Jag är långt ifrån säker att du kan gräva en solgrop i skidspåret utan att det kan få konsekvenser.

Allemansrätten är något jag tycker vi ska värna. Men det betyder inte att den ska användas för att förbjuda markägare att utnyttja sin mark på det sätt de vill inom vad som i övrigt är tillåtet. I alla fall inte för mig.
 
Nu börjar vi komma utanför trådämnet -- områden där allemansrätten gäller.

När det gäller skidspår så har du också ett markägarperspektiv på det hela. Om markägaren väljer att anlägga en åker får du inte trampa in och förstöra den. Det är inget som allemansrätten ger dig rätt till. På samma sätt bör en markägare ha rätt att anlägga ett skidspår utan att behöva få det förstört av någon som utnyttjar sin "allemansrätt". Jag är långt ifrån säker att du kan gräva en solgrop i skidspåret utan att det kan få konsekvenser.

Allemansrätten är något jag tycker vi ska värna. Men det betyder inte att den ska användas för att förbjuda markägare att utnyttja sin mark på det sätt de vill inom vad som i övrigt är tillåtet. I alla fall inte för mig.

Jag hjälper Malmstroem att förtydliga var allemansrätten gäller:
Allemansrätten gäller "naturen" (skog och mark").

I skog och mark kan det gå skidspår, maskin-anlagda eller "spontanspårade", på natursnö eller konstsnö eller blandningar därav.

Annan mark som te x stad (t ex stadsplanerat område), parker, anläggning (industri, golfbana eller fotbollsplan) eller åkrar är inte "naturen" ("skog och mark") och omfattas därför inte av allemansrätten.
Det kan vara fritt, eller inte, att vistas på annan mark, kan dessutom variera på olika tider men det har inte med allemansrätten att göra.

Detta måste tydligen upprepas ofta i denna tråden.


/Patrik
 
(...) Allemansrätten är något jag tycker vi ska värna. Men det betyder inte att den ska användas för att förbjuda markägare att utnyttja sin mark på det sätt de vill inom vad som i övrigt är tillåtet. (...)
Inom vad som i övrigt är tillåtet kan dock vara ett helt avgörande förbehåll, och brukar därför prövas i icke helt självklara fall. Varken den nya åkern eller nyanlagda skidspåret får inskränka allmänhetens tillträde till det s.k. "rörliga friluftslivet" på ett sätt som strider mot bestämmelserna i t ex gällande områdes- eller detaljplan.
 
Ja, jag tycker inte heller att markägare ska få göra precis vad de vill.

Men på det stora hela måste markägarna få utnyttja sin mark på det sätt de finner lämpligt. Annars får vi ett rätt stagnerande samhälle där ingenting kan förändras, inga bostäder byggas etc, etc.
 
Precis så, joanna och Malmstroem.

Och som jag skrev för ett antal sidor sedan i denna tråden är det just där man borde reglera eventuella betalspår, för att passa in i svensk förvaltningstradition.
Om man slog fast i lag eller praxis att spår av "betalkvalitet" i sig utgör en begränsning av det rörliga friluftslivet (vilket ju är sant oavsett pris) och att obligatoriska avgifter begränsar yttelrigare i väsentlig grad så hamnar vi i en hyfsad kompromiss.

Det är fortfarande möjligt att anlägga betalspår för den som tror att det bär sig.
Det blir alltid ett tillståndsärende när någon anlägger betalspår eller börjar ta betalt i en befintlig anläggning. Med sedvanlig möjlighet till överklagande etc. Med andra ord, det räcker inte att säga "nu tar vi betalt".
 
Se inlägg #3, inte tillåtet att ta avgift där allemansrätten gäller, dvs utanför hus & tomt & hemfridszon & plantering odyl. Enkelt.
 
Se inlägg #3, inte tillåtet att ta avgift där allemansrätten gäller, dvs utanför hus & tomt & hemfridszon & plantering odyl. Enkelt.
Som jag redan skrivit ett dussin gånger: Det handlar inte om ifall man kan ta ut avgift för saker som ryms inom allemansrätten (det kan man inte) utan om ifall allemansrätten alltid gäller i skidspår.

Du skriver ju själv "utanför hus & tomt & hemfridszon & plantering odyl."
Frågan är vad som ryms inom "odyl". Vi har åtminstone ett fall där en domstol säger att just det skidspåret hör till "odyl". Det betyder inte att alla skidspår gör det, men det betyder definitivt att skidspår kan göra det. Det betyder heller inte att inte lag och praxis kan ändras åt ena eller andra hållet.
 
Se inlägg #3, inte tillåtet att ta avgift där allemansrätten gäller, dvs utanför hus & tomt & hemfridszon & plantering odyl. Enkelt.
Ingen motsäger hitlls att allemansrätten inte gäller nära hus, i hemfridszon och i plantering.

Allemansrätten gäller inte heller i anläggning.

Allemansrätten gäller i naturen, i skog och mark.

Men du verkar envis med att inte vilja inse att diskussionen handlar om vad som är en anläggning respektive vad som inte är det.

Så frågan var gränsen mellan anläggning (omfattas ej av allemansrätten) och naturen, skog och mark (omfattas av allemansrätten) går, strikt juridiskt.

Hade det varit enkelt hade vi inte haft en tråd på 26 sidor här på utsidan.

/Patrik
 
Se inlägg #3, inte tillåtet att ta avgift där allemansrätten gäller, dvs utanför hus & tomt & hemfridszon & plantering odyl. Enkelt.

Dom som inte fattar allemansrätten kan läsa på hos Naturvårdsverket.
 
Se inlägg #3, inte tillåtet att ta avgift där allemansrätten gäller, dvs utanför hus & tomt & hemfridszon & plantering odyl. Enkelt.

Dom som inte fattar allemansrätten kan läsa på hos Naturvårdsverket.
Med hävnisning till din egen uppmaning ber jag dig att läsa denna sida:
Särskilt de tre sista styckena:
"
Det finns en dom från Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) från november 2012. Det är en prövning om ett beslut av Mora kommun strider mot ”lag och författning”. Domen handlar om ett skidspår som kommunen tar ut en avgift för. Domstolen kommer fram till att beslutet inte står i strid mot allemansrätten.

HFD lyfter fram att avgifter bara är möjliga om arrangören lagt ner betydande kostnader i form av arbete och material vilket var fallet i Mora. Det innebär ingen generell rätt att ta ut tvingande avgifter. Man lyfter också fram situationen i området där det finns stora arealer som även fortsättningsvis är allemansrättsligt tillgängliga.

Det är inte en dom i en allmän domstol. Uppstår konflikter kring allemansrätten mellan allmänheten och en markägare är det en civilrättslig fråga som hör hemma i en allmän domstol. Det finns inga sådana avgöranden ännu."


Såeldes kan man ta ut agift för skdispår, i Mora kommun men å andra sidan ger inte domen heller någon generel rätt att ta betalt, därav 26 sidor diskussion.

Hur du får det till solklart är för mej en gåta.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
dag.lunden_telia.com Ang allemansrätt och avgifter för skidspår - nu kom HFDs dom Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.