Tält till Gröna Bandet i sommar

Hej!
Jag planerar att gå Gröna Bandet i sommar, med start i juli. I flera veckor har jag nu försökt hitta ett tält som kan passa för turen, och som är rimligare i vikt och storlek att kånka runt på än Hilleberg Nallo 3 GT som brukar vara mitt palatsliknande tak över huvudet i fjällen. Jag är ute efter ett enmanna- eller mindre tvåmannatält och jag har kikat lite extra på exempelvis HB Akto, HB Enan och Big Agnes Copper Spur. Tältet får gärna ha rimlig sitthöjd (jag är 1,78 m lång) och en absid med tillräcklig plats för att kunna avskilja blöt utrustning från innertältet och plats för att laga mat under ruggiga dagar. Förstås är det viktigt att tältet också står pall emot vind och väta och inte är alltför välventilerat. Har testat ett HB Akto och tycker att det känns lite väl lågt och trångt.

Tacksam för tips och idéer!
 
Tycker oxå att HB Akto är lite väl litet, och för dyrt. Problemet är väl att det finns för många andra att välja mellan, ta något som är lite större åt alla håll, kolla olika internetbutiker tex backpackinglight el dyl.
 
Jag skulle inte välja Big Agnes, av tre skäl:
  • uppsättning "inner först" - dvs innertältet hinner bli blött vid både riggning och nedtagning i skitväder.
  • lite väl lågt VP-värde; särskilt som väven är rip stop, dvs trådarna är olika tjocka. Vattentätheten sjunker med tiden för alla silikoniserade vävar, men med "nordiska" värden kring 2-3000 mm VP finns det goda marginaler för detta. 1200 mm riskerar att inte bli lika långlivat , särskilt som väven i detta tält dessutom är "rip stop". Sådana vävar tappar regntätheten snabbare än "homogena" p g a att silikonbeläggningen slits ojämnt.
  • komplexa stångkopplingar, dvs fler punkter som kan gå sönder, t ex vid "naturligt" mindre varsam och precis hantering när man ska få upp tältet ensam och det är kallt, regnigt och blåsigt. Ett brutet stångsegment kan man laga provisoriskt och/eller ersätta, men stångkopplingshaveri går ej att hantera under vandring.
Dessa tre egenskaper (inner först, låga VP-värden och fippliga stångkopplingar) är väldigt vanliga hos amerikanska tält, och det funkar säkert i deras generellt torrare klimat, men jag har verkligen lärt mig uppskatta den "skandinaviska" designen som är mer anpassad till vårt vanliga fjällväder :p

I ditt ställe skulle jag kika på klassiska enbågstält typ just Enan (Akto känns som overkill om du vill ha tresäsongstält), men jag förstår att du inte är sugen på de allra minsta efter att ha bott i en Nallo GT. Men det finns rymligare varanter på temat, t ex Nordisk Telemark som ändå inte väger mer. Skulle det fortfaranande kännas för snålt, finns det även i en marginellt tyngre tvåmansversion, med lyxen av två dörrar.

Det finns flera fina tält av den sorten, bl a från Vango, Terra Nova och amerikanska (!) Tarptent Moment lite olika versioner och material.

Själv har jag gamla versionen av Helsport Ringstind SL 1-2, som funkat utmärkt i alla väder sen 13+ år tillbaka och känns lyxigt rymligt när jag är ensam; men lite negativa saker har hänt med deras nya versioner (och själva märket, deras kundtjänst m m) som gör att jag tvekar att rekommendera dem.
 
Senast ändrad:
Bara intresserad av fristående tält eller går du utan vandringsstavar?
Jag är inte intresserad av fristående tält, vill gärna få ner vikten och kunna fästa det i marken. Jag går med stavar men känner mig tveksam till att använda dem i resningen av tältet trots att det skulle spara en del vikt, eftersom det känns lite sårbart ifall jag skulle råka knäcka en stav under tvåmånaders-turen. Då bär jag hellre några extra hekton i form av tältpinnar :)
 
Jag skulle inte välja Big Agnes, av tre skäl:
  • uppsättning "inner först" - dvs innertältet hinner bli blött vid både riggning och nedtagning i skitväder.
  • lite väl lågt VP-värde; särskilt som väven är rip stop, dvs trådarna är olika tjocka. Vattentätheten sjunker med tiden för alla silikoniserade vävar, men med "nordiska" värden kring 2-3000 mm VP finns det goda marginaler för detta. 1200 mm riskerar att inte bli lika långlivat , särskilt som väven i detta tält dessutom är "rip stop". Sådana vävar tappar regntätheten snabbare än "homogena" p g a att silikonbeläggningen slits ojämnt.
  • komplexa stångkopplingar, dvs fler punkter som kan gå sönder, t ex vid "naturligt" mindre varsam och precis hantering när man ska få upp tältet ensam och det är kallt, regnigt och blåsigt. Ett brutet stångsegment kan man laga provisoriskt och/eller ersätta, men stångkopplingshaveri går ej att hantera under vandring.
Dessa tre egenskaper (inner först, låga VP-värden och fippliga stångkopplingar) är väldigt vanliga hos amerikanska tält, och det funkar säkert i deras generellt torrare klimat, men jag har verkligen lärt mig uppskatta den "skandinaviska" designen som är mer anpassad till vårt vanliga fjällväder :p

I ditt ställe skulle jag kika på klassiska enbågstält typ just Enan (Akto känns som overkill om du vill ha tresäsongstält), men jag förstår att du inte är sugen på de allra minsta efter att ha bott i en Nallo GT. Men det finns rymligare varanter på temat, t ex Nordisk Telemark som ändå inte väger mer. Skulle det fortfaranande kännas för snålt, finns det även i en marginellt tyngre tvåmansversion, med lyxen av två dörrar.

Det finns flera fina tält av den sorten, bl a från Vango, Terra Nova och amerikanska (!) Tarptent Moment lite olika versioner och material.

Själv har jag gamla versionen av Helsport Ringstind SL 1-2, som funkat utmärkt i alla väder sen 13+ år tillbaka och känns lyxigt rymligt när jag är ensam; men lite negativa saker har hänt med deras nya versioner (och själva märket, deras kundtjänst m m) som gör att jag tvekar att rekommendera dem.
Tusen tack för ett så uttömmande svar!

Gällande Big Agnes: Intressant detta med vattenpelare och icke-homogena vävar. Jag har också på känn att VPn på BA är lite väl låg för ändamålet, och jag skulle inte se fram emot att mecka med innertältet först i regnigt väder!

Känner absolut att Akto är overkill, men tänker å andra sidan att Enan kanske skulle upplevas som kyligt med sin tunnare yttertältsväv och med ett innertält som bara verkar bestå av myggnät vid ingången.

Roligt med några nya uppslag att kika på, jag ska fundera vidare.
 
(...) Känner absolut att Akto är overkill, men tänker å andra sidan att Enan kanske skulle upplevas som kyligt med sin tunnare yttertältsväv och med ett innertält som bara verkar bestå av myggnät vid ingången. (...)
Skillnaden mellan yttervävarna kan du helt bortse ifrån vad gäller värmeisolering. Bägge bidrar med samma s.k. övergångsmotstånd på sin in- och utsida, men i övrigt helt försumbart. Silikonskikten har ingen vidare isoleringsförmåga, och är dessutom väldigt tunna i bägge fallen (värmemotstånd för ett givet material är bara rakt proportionellt med dess skikttjocklek). Det kan inte skilja många tiondelar av en millimeter mellan dem, men även om den ena vore dubbelt så tjock som den andra, skulle alltså inte någon av dem bidra med mätbart mycket.

Enklare uttryckt: yttertältväven står i praktiken endast för vindskyddet, och det gör de bägge lika.

Att innertältet i högre grad består av nät kan däremot spela en viss (liten) roll, om det innebär ökat luftutbyte. Men det vill man kanske ändå ha för att slippa kondens; bägge tälten saknar förvånande nog en toppventil, som en nätdörr kanske kan kompensera lite för, om nätet går högt upp. Mycket förvånande miss av erfarna Hilleberg - mitt snarlika Ringstind SL har en toppventil som jag inte skulle vilja vara utan.
 
Jag har under flera år använt HB Anja 2 GT till stor belåtenhet, däremot har det sina nackdelar, väl ventilerat = kallt, dock torrt i tältet. När det blåser hårt fladdrar väven enormt mycket = svårt att sova. Eftersom Enan är av samma #typ# skulle jag även avråda från detta. Enligt en kille som jag känner och som jobbat på Hilleberg avråder även han (när jag köpte mitt) eftersom dessa är olämpliga för fjället. Jag har har numera gått tillbaka till Nallo 2 GT som tält och känner mig "tryggare". Om du vill behålla tryggheten och sova gott m. låg vikt skulle jag rekommendera Nallo 2. Ta undan innertältet när du lager mat så har du gott om utrymme och sätt upp innertäletet när det är dags att sova. Hade själv Nallo 2 under 15 år till full belåtenhet, med stigande ålder så kör jag nu med GT för mer utrymme och en något högre komfort :)
 
Jag rekommenderar Enan, Den är nog den bästa kompromissen mellan stryktålighet, vikt och rymd för en person som ska gå gröna bandet på sommaren på fjället. Jag har haft den när jag gått Sarek 3 ggr 10 dagar vardera. Andra gången hamnade jag i dåligt väder (stark vind och regn) men tältet höll ut bra (dock fick jag gå ut och fästa om ena staglinan som hade slitit sig från tältpinnen i marken).

Om man är lite frusen av sig och/eller råkat få med sig en för kall sovsäck så kan man delvis stänga ventilationshålen i båda ändar så minskar luftgenomströmningen genom tältet.
 
Mycket förvånande miss av erfarna Hilleberg - mitt snarlika Ringstind SL har en toppventil som jag inte skulle vilja vara utan.
För alla Yellow label-modeller gäller:
*"Ventilationen är integrerad i designen"
*"Myggnätspanelerna går inte att täcka för"

Det förstnämnda fungerar säkert bra på tvåmansmodeller och uppåt, men enmanstält är mer utsatta för fukt och kondens då luftvolymen är väldigt liten.
Det sistnämnda spar några gram, men är i övrigt en mycket dum begränsning. Stora myggnätspaneler släpper ut mer fukt och värme än vad som är nödvändigt. Många gånger kan det räcka med att ha någon decimeter myggnät längs upp på dörren för att ventilera. Ibland kan man till och med ha helt stängt.

Det känns som att Hilleberg satt upp ett regelverk för sina serier, och det regelverket är "hugget i sten".



Till trådskaparen:
Jag har aldrig ägt eller testat ett Enan så jag ska inte uttala mig stensäkert, men...
De allra flesta tycks vara helt nöjda med ventilationen.
De som inte är nöjda med ventilationen tycks också vara de som tältar mycket i lågland (obefintlig vind) på gräsmark (eller annan marktyp som håller mycket fukt).
Jag tror Enans konstruktion kräver att man väljer väldränerad mark och öppet läge, annars kan avsaknaden av toppventil bli ett problem. Fuktig luft som inte rör sig alls ansamlas i "toppen" och kommer inte ut.
Jag är också ganska säker på att det är väldigt viktigt att alltid sätta upp tältet åt rätt håll (vinden mot kortsida).

Enan, och Hilleberg i allmänhet, vinner många poäng på helheten. Fantastisk kvalitet på varje liten detalj och användarvänlighet i fokus.
Jag hade därför inte tvekat att rekommendera Enan, men med förbehåll om ovanstående begränsningar.
Jag hade dock monterat en "dörrflik" som kan täcka över myggnätet i dörren och jag köpt ett Enan.

Edit:
Annars finns andra enmansmodeller som är trevliga.
Tarptent Notch och Stratospire är trevliga, om du går med stavar.
 
Jag har under flera år använt HB Anja 2 GT till stor belåtenhet, däremot har det sina nackdelar, väl ventilerat = kallt, dock torrt i tältet. När det blåser hårt fladdrar väven enormt mycket = svårt att sova. Eftersom Enan är av samma #typ# skulle jag även avråda från detta. Enligt en kille som jag känner och som jobbat på Hilleberg avråder även han (när jag köpte mitt) eftersom dessa är olämpliga för fjället. Jag har har numera gått tillbaka till Nallo 2 GT som tält och känner mig "tryggare". Om du vill behålla tryggheten och sova gott m. låg vikt skulle jag rekommendera Nallo 2. Ta undan innertältet när du lager mat så har du gott om utrymme och sätt upp innertäletet när det är dags att sova. Hade själv Nallo 2 under 15 år till full belåtenhet, med stigande ålder så kör jag nu med GT för mer utrymme och en något högre komfort :)
Jag skulle ju inte hålla med om att Anjan är "av samma typ" som Enan/Akto. Det är IMHO dramatisk skillnad på bekvämlighet, ventilation och "utekänsla" mellan tält med öppning i huvudänden, och tält med öppning längs hela långsidan. De senare kan därför vara rejält mindre utan att kännas instängda och svåra att "leva" i - rumstera om och fixa med prylar, laga mat, krypa ut och in, etc.

I mitt eget sidoöppnade tält kan jag halvligga skönt nedbäddad i min sovsäck, laga mat i absiden, äta liggande vid "bordet" som en antik romare och beundra vyerna samtidigt :)

Rent statiskt/konstruktivt är det också skillnad på enbågs- och flerbågstält, till de senares fördel. En triangel är mer stabil än en rektangel ;).
Formen är inte heller lika känslig för vilken sida som vänds mot vinden (som ju kan ändra riktning under natten).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.