Kompressionspåse till tält?

Tält kan vara skrymmande. Vill man transportera tältet i ryggsäcken underlättar det om man kan komprimera dess volym. Man kan undra varför kompressionspåsar, liknande de som sovsäckar förvaras i, inte används i samma utsträckning till tält? Förklaringar finns förstås till detta. Den bästa torde vara att tältduken helt enkelt riskerar att gå sönder om kompressinen sker över t ex en dragkedja. Något som tillverkarna inte vill veta av.
Trots detta vill man komprimera! Funderar på att sy om min tältförvaringspåse och komplettera med kompressionsremmar. Såg också att sportsnet.se säljer kompressionspåsar från Lowe. Frågan är om deras 12l-påse räcker till mitt Nammatj 3 GT?

Finns det någon som har erfarenhet och kloka synpunkter rörande kompression av tält?
 
Synpunkten jag har är att det knappast lönar sig att komprimera så mycket, det är bättre att vika det ordentligt. Tältet innehåller ju inget som på något sätt "expanderar", som fyllningen i en sovsäck gör. Det som komprimeringen av sovsäcken gör är ju att den trycker ut alla luft (som finns i fyllningen för att isolera), men det finns ju inga tält som har en massa luft i sig.

Viker man tältet smart (varje "del" för sig) så kan man packa så att det trycks ihop av övriga packningen.

Jag har en press på 2x3 meter som jag använder som enkelt vindskydd. Rullar jag ihop den för sig själv blir den ganska skrymmande. Viker jag den runt mitt liggunderlag och rullar dem tillsammans så blir diametern på rullen bara 1-2 cm mer än för liggunderlaget självt.
 
Har även samma tanke om att köpa eller sy en kompressionspåse för tältet.

Vad hjälper det att vika tälte väl om packpåsen har en och samma storlek?
Syr man en mindre påse så kan man ju ge sig den på att man inte får ner tältet när det är blött.

Det önskvärda är ju en påse som har en generös öppning och som sedan går att komprimera.
De kompressionspåsar som finns att köpa har ju kompressionsremmarna på längden och det funkar ju inte så bra att komprimera tältstängerna.

Vi köpte ett Nallo nyss med den nya tunna väven och i den påsen känns det som det vore mest luft.

Är det nån som har några bra ideér på hur en bra påse ska se ut?

Leje
[Ändrat av Leje 2002-05-25 kl 18:55]
 
Om du vill spänna ihop den på bredden så att säga så kan du väl bara använda ett par nylonspännband?
/micke
 
Packa stängerna till tältet separat så kan ni använda en sovsäckspåse i lagom storlek. Hillebergspåsar är verkligen stora och det är ju bra men ibland kan nog komprimering vara bra. Själv packar jag oftast stängerna separat men har vanliga påsen som jag bara mosar ner överst. Den blir formbar och smidig....

/Andreas
 
Ihoprullning A och O

Jag är varken erfaren vandrare eller materialexpert men delar med mig av mina funderingar i ämnet.
Jag tror att det mest effektiva är att se till att man rullar tältväven hårt och håller ihop själva den rullen med något band eller kanske ett par av stormlinorna. Om man bara stoppar i det ihoprullade tältet i en generös kompressionspåse som t.ex. Haglöfs Peak-serie har så är det lätt att rullen glesar isär och det liksom blir midjor på paketet efter åtsnörningen och därmed en del "onödig" luft kvar.
Jag har också funderat kring att få ner mitt lilla tält, ett Fjällräven Domer 2, i ryggsäcken genom att göra en kortare rulle/paket men tycker egentligen inte att det stör så mkt att ha den utanför.
Spontant känns det också som om det vore bra för tältdukens livslängd om man minimerar antalet skarpa vikningar.
Dock ska jag, nästa gång tillfälle ges, testa att rulla hårt och beslå rullen med en stormlina innan jag stoppar i rullen i fodralet.
Jag har för mig att gramjägare brukar skippa fodral också.

Mvh Harald Eriksson
 
Komprimera!

Jag packar alltid mitt Nammatj 3 (förrutom på pulkatur då tältet får ligga på pulkan) i en ajungilak kompressionspåse. Då tar det ca 1/3 så stor plats som det gör i originalpåsen. Givetvis packas stängerna separat. Jag har ca 100 utenätter med detta tält och har inte märkt nåt särskilt slitage som kan härledas till detta packningsförfarande.

Att vika tältet är helt orealistiskt på fjället i dåligt väder när man fort vill iväg. Dessutom, om man viker tältet likadant varje gång blir det nog en del slitage på de väcken.

/Per
[Ändrat av Luffarn 2002-05-26 kl 14:15]
 
Tack Luffarn och ni andra

Tack för råd och synpunkter. (Visst blir stängerna svåra att komprimera...)Att hålla nere volymen på själva tältduken är ändå eftersträvansvärd. Om detta bör ske genom noggrann nedpackning, vikning eller kompression kan och bör väl diskuteras. Efter denna procedur tenderar ju tältet att expandera om utrymme ges. Luffarns inlägg talar för att tradionell sovsäckskompression verkar fungera. Vad har Luffarns Ajungilakpåse för mått? Diameter och längd? Förmodar att den har cylinderform.
Diskussionen får gärna fortsätta.
 
Jag kanske skulle förtydliga mina tankar med ett illustrerande exempel:

Tag en vanlig plastpåse (ICA-kasse, Konsum-kasse), eller rättare sagt två stycken. Knöla ihop den ena och vik ihop den andra. Vilken tar minst plats?

Att påsen innehåller en massa luft må så vara, men vad ska man ha påsen till? Jag rullar ofta tältet och slår ett snöre runt för att hålla ihop det. Alternativt kan man som sagt var lägga det under locket på ryggsäcken.
 
I fotöljen och framför skärmen

kan tyvärr varje ickeproblem bli ett. Få små grejor och en lagom liten ryggsäck hjälper inte utan att ena foten sätts framför den andra....

Go tur

Johan K
 
Saliga äro de sorglösa vandrarna?

Var och en må bli salig av sina egna problem.
Vissa får möjligen ömma tår av att gå vääääldigt duktigt och långt eller mår illa bara av att läsa andras problematiserande inlägg?

Därmed inte sagt att Johan K har fel. Tvärtom jag håller med. Bäst är att faktiskt vara ute. Samtidigt drivs jag, och några till, av en märklig önskan av att kunna hålla en låg packvolym på våra tält. Därav inlägget. Övernaturligt eller inte? Ni får själva avgöra...


/Svante L
 
Ajungilak kompressionspåse stor

Jag har själv ett Nammatj 3GT och använder ovanstående packpåse. Den får plats plus att det är lätt att få ner volymen.

Den stora fördelen som jag ser det är att jag alltid kan ha fotänden närmast öppningen. Om det blåser kan jag förankra fotändan och sen dra fram tältet när det sitter fast. Hopslagning i vind sker i omvänd ordning.
Prova att vika ett tält snyggt i hård vind och jämför med att pula ner det bit för bit i en kompressionspåse och hitta själv din favorit.

Jag har inte sett någon påverkan på blixtlås ännu.

De finns på http://www.addnature.com/ för 155:-

/Dag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.