Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer.

Hej!

De senaste 2 åren har jag och en vän betat av stugturer i Lapplandsfjällen. Ingen av oss hade någon egentlig friluftserfarenhet inför detta, så vi tänkte att vi tar det lätt och jobbar oss upp.

Nu till slut tänkte vi ta steget till tält! Planen är Padjelantaleden om några veckor: Fjälltur men ändå stugor på trygga avstånd ifall saker skiter sig. Vi har väl samma känsla av "Vad är detta för ***** djungel?!" som de flesta verkar ha när de ska köpa tält för första gången, så tänkte söka råd här.

Det vi letar efter är:
- 3-manna-tält (Vi har enats om att 2-manna-lösningarna blir alldeles för närgånget...)
- Anpassat för alla fjällupplevelser kring sommartid (Vi har en förhoppning om Sarek nästa sommar eller iaf sommaren därefter, men ingen ambition att göra senare höstturer eller vintertälta).
- Vikt får ju gärna vara låg, men inte till vilket pris som helst.

Helt enkelt vill vi ha ett tält som vi i praktiskt taget alla skandinaviska sommarklimat kan känna oss trygga med, trots vår lite bristfälliga erfarenhet. Pris är såklart en faktor, men vi har råd att köpa t.ex. ett Hilleberg om det skulle vara så.

Tälten vi funderat på främst är:
- Bergans Rondane 3 pers ( http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/bergans-rondane-3pers.html )
- Bergans Kompakt Light 3 ( http://www.route62.se/sv/artiklar/bergans-compact-light-3.html )
- Hilleberg Kaitum 3 ( http://hilleberg.se/sv/product/kaitum-3 )

Den egentliga frågan är väl "Hur dyrt borde vi gå?". Eftersom tälterfarenheten är lite begränsad skulle det vara trevligare att köpa ett lite billigare tält nu första gången, känna efter lite vilka funktioner man uppskattar/saknar, och kanske investera lite mer pengar nästa gång. Samtidigt vill man ju känna sig säker på sitt tält när man tar ut det i nationalparken i en förhoppningsvist snar framtid.

Tacksam för all assistans gällande kvalitetsnivå, andra alternativ, etc. Ha det!
 
Jag tror du kommer bli nöjd vilket tält du än väljer. Det där är tre tält som funkar utmärkt att använda på fjällvandringar. Northstar's WBT3 tycker jag du kan titta på också.
 
Bergans Compact light med kampanjpriset skulle jag välja av dessa just nu. Polyester i ytterväven kanske är lite styvare än nylon med mindre fladder som följd men om det är hållbarare än nylon vet jag inte.

Thure
 
Hade jag köpt ett tält idag hade jag köpt Compact light 3. Prisvärt.
Rondande verkar vara en uppdatering/förbättring av Compact light, men förstås till ett högre pris.
Hilleberg Kaitum är säkert bra det med. Har aldrig provat. Priset ligger över vad jag är beredd att lägga på ett tält.
 
Om budgeten är tajt skulle jag satsa på Bergans Compact Light. Mycket tält för pengarna. Av vad jag har sett av Rondane så verkar uppgraderingarna ganska vettiga och själv skulle jag nog köpa ett sådant om jag köpte ett tält idag.
 
Min "röst" faller även den på kompakt-tältet av de du listat ovan, sett till mängd tält för pengarna så verkar det onekligen svårslaget. Om du tror dig veta med att det kommer bli en uppgradering så småningom så är det inga mängder med pengar att blåsa iväg, annars så tror jag mycket på "buy once, cry once" - men det förutsätter på något sätt att man vet vad man kommer vilja ha från början. Bara för att det är sommarvandring som gäller just nu så kan kraven komma att ändras, det kan vara bra att ha i åtanke.
Finns det någon affär i närheten som säljer tälten du funderar på och har dem uppsatta, så att du kan ta dig dit och få klämma och känna? Det kan vara en god hjälp på vägen mot ett beslut.

För egen del blev det ett Helsport Fjellheimen Camp 3 http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-fjellheimen-3-camp-talt/p/1031598_1_style när det förra året skulle införskaffas tält primärt för fjällvandring. Kriterierna inför tältvalet var då att det skulle vara ett tremannatält, ha en någorlunda stor absid, vara slitstarkt och stå pall om man fick för sig att ge sig ut tidigt eller sent på säsongen om man i framtiden skulle ge sig ut i än svenska sommarfjäll. Valet föll slutligen på Helsporttältet som då låg på kampanj på XXL för 5 000 kr, då hade kompakt-tältet och Hillebergs Nallo 3 GT blivit bortsorterade delvis på grund av längdskäl (sambon är runt 190 cm lång) och Fjellheimentältet var rymligast. Att ligga med fötterna mot tältduken och få blöta fötter/sovsäck är ingen höjdare.

Så var det för egen del, och det är ett tält som ger mig ett leende var gång man reser det - hoppas att du lyckas med ett köp som kommer göra dig lika nöjd.
 
Hejsan.
Har ett warmlite 3R med måsvingar och alla andra tillbehör...suveränt.
Tål mest vind, sol, väder och oväder av alla tält skulle jag vilja påstå ...
Överlägset bättre...

Mvh
 
Jag brukar tjata för fullt om Kaitums suveränitet men det ska erkännas att jag fick mitt nästan gratis så när priset ska med i beräkningen så blir allt mycket mer komplicerat.

Jag hoppade in i ett Rondane på XXL häromveckan och blev imponerad. Halva priset, likvärdiga lösningar på stånginfästning, ventilation osv, stor "GT-absid". Riktigt fint oavsett vad prislappen säger och det ser ju bra mycket modernare ut än gamla compact light om man ska vara sån.

Det som jag skulle säga talar för Kaitum är mest de större innerutrymmena och förmågan att öppna upp tältet till en vindtunnel varma dagar/morgnar. Innerutrymmena handlar mest om de vertikala ändarna vilket gör att ni kan sitta på hela tältets golvyta och dona med prylar istället för att tvingas sitta på varandra vid ingången, även om Rondane så klart är rymligt. Är någon av er särskilt lång, välj Kaitum så slipper ni problemet med att stöta fötterna i tältväggen.

Det här med en stor eller två mindre absider tycker jag är hugget som stucket, en smaksak. Kaitums absider är ganska generösa, jag har inte haft några problem att ha ryggsäck, kängor, fiskespön, vadarbyxor osv lite fint plockade åt sidan och sedan lagat mat på resterande ytan i "min" absid. Stora absiden i Rondane är så klart en bättre plats att exempelvis fly busväder tillfälligt och kunna laga mat och dona med blöta ytterkläder och kängor på.

Jag tror ni blir kalasnöjda oavsett. Med tanke på hur många nöjda användare Bergans har så tror jag inte ni behöver vara oroliga för en sommarstorm, men de flesta väljer nog Hilleberg om vädret visar sin fulaste sida, även om det kanske är att överdimensionera.

Lycka till i vilket fall, bra litet axplock i min mening! Jag tror ni kommer bli nöjda med tältlivet också, det finns få saker som slår att krypa ner i en varm sovsäck och ligga och tryggt kunna lyssna när vinden rister och regnet smattrar i duken. Något varmt att dricka på det så är livet komplett :)
 
Erfarenheter

Har själv ett Kaitum 2GT är jävligt nöjd även om det är lite väl stort för en person, men man får ju tänka framåt. Är riktigt bra för oss som beräknad som långa. I övrigt är Hillebergs tält lite större, känns det som, än andra när det kommer till respektive "x-personers-stämpling". När vissa tält känns som att det är en plats för en person mindre än vad det står så är Hilleberg just vad dem säger. Visserligen går det ju på definitionen av hur stor en person är. Men det är ju samma problem för alla tillverkare. Kolla på GT-absid till Kaitum 3 också ifall någon av er skulle ha fiskeprylar, elr hund med er någon gång. (O skulle ni tröttna så är andrahandsvärdet på HB riktigt bra)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.