Orientering i Stockholm

Hej!

Är det någon som känner till kurser i orientering för vuxna i Stockholmsområdet, som börjar nu till hösten?

Jag har tittat igenom en del orienteringsföreningars sidor och det verkar som att de flesta kurser går på våren. Är väldigt taggad på att lära mig grunderna, men vill helst göra det i grupp med andra till att börja med. Kan även tänka mig att delta bara enstaka gånger.

Tips om kurser eller föreningar mottages gärna!
 
Det är oxå enkelt att testa själv. Köp en orienteringskarta över området, och gå runt och leta upp olika saker, stora stenar, stigkorsningar, höjder osv. Bara gå runt i terrängen och följ med på kartan.
 
"Hitta ut" finns på många ställen om du vill öva själv
Prova med karta och kompass och ha med mobilen med appen som backup.

/Patrik
 
Orienteringsförbundet kör ett koncept som de kallar Motionsorientering. Den riktar sig till både vana orienterare och till nybörjare. Tanken är tror jag, att försöka att slussa in nya orienterare som kanske fått upp intresset genom t.ex. Hittaut.


På plats ska det finnas personal som ska kunna bistå och svara på frågor. Det brukar vara ganska lätt att få orienterare att prata om orientering.

OK, det motsvarar väl inte en nybörjarkurs kanske men väljer du ett arrangemang av en förening som du kan tänka dig att bli medlem i kanske du kommer i kontakt med människor som antingen själv är aktiva med utbildning eller vet vilka i föreningen som du kan vända dig till.

På svenska orienteringsförbundets hemsida finns också mycket material att läsa för att lära sig grunderna.
Se t.ex. fliken "Börja orientera"

Finns även en del tryckt material att beställa. Därefter behöver orientering praktiseras i skogen för att man ska utvecklas inom världen roligaste idrott. ;)
 
Stort tack för alla svar!

Jag har hittat och blivit medlem i en förening, Centrum OK, som jag tror passar mig, som håller teknikträning inom rimliga avstånd från stan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.