8 svenska glaciärer borta

En hel del faktiskt.
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/climate-change/
Sedan går det förstås inte att översätta reducerad CO2 till global medeltemeratur rakt av, lika lite som det finns en exakt formel för hur mycket ökade utsläpp höjer temeraturen. Hade det funnits skulle vi inte ha den här diskussionen.

Poängen är dock att det faktiskt GÅR att minska utsläppen.
Ja, att det  går att minska utsläppen, är det väl ingen som ifrågasatt. Däremot finns det ju anledning att fråga sig  varför, om det nu inte finns någon direkt samband mellan koldioxid och globsl medeltemeratur, så som klimatalarmisterna nu ihärdigt påstår.
/Niklas

En hel del faktiskt.
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/climate-change/
Sedan går det förstås inte att översätta reducerad CO2 till global medeltemeratur rakt av, lika lite som det finns en exakt formel för hur mycket ökade utsläpp höjer temeraturen. Hade det funnits skulle vi inte ha den här diskussionen.

Poängen är dock att det faktiskt GÅR att minska utsläppen.

Klart det går, Sverige har ju mellan tumme och pekfinger halverat dom sedan 70talet.
Dessutom bidrar vi till att snygga till EU:s siffror genom att vi säljer mycket klimatsmart el.

Problemet är ju att andra länder inte gjort det samma.

Som sagt, hur långt ska vi springa före och till vilken kostnad ?
Vart ska pengarna tas ?
Vi krigar på en konkurrensutsatt marknad, allt vi exporterar ska säljas och blir kraven högre på Svenska varor än på konkurrenternas så lär vi tappa och i förlängningen kommer det påverka vår välfärd.

Ska vi stänga fler BB, spara in på barnomsorg, dra ner på skola, dra ner på äldreomsorg, stänga avdelningar på sjukhus för att andra länder inte vill/har velat göra sin hemläxa medan vi gjorde våran och därför förväntas göra deras med ?

Hela omställningen är ju förknippad med enorma kostnader, blir våra kostnader mycket högre än övriga länders måste vi dra ner på något annat alternativt ha ett mycket högre skattetryck på företag och löntagare vilket hämmar produktion och köpkraft och hjulen börjar snurra långsammare.

Lösningen på problemet är inte att göra dom mest ansvarstagande länderna (läs tex Sverige) fattigare med nedmonterad välfärd som följd.
Ska det fungera måste EU gå i takt i den här frågan.

Senast ändrad:

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag går och funderar på en sak för att förstå klimatdebatten:

Har ni som tycker att Sverige just nu gör för lite i klimatarbetet ”tagit in” i ert medvetande och helhetsbedömning vilken plats Sverige ligger på i ”utsläppsligan”. D.v.s. delad 3:a i hela Europa efter Albanien och Malta?

Bonusfråga om ni orkar: Vad tänker ni om det i så fall?

Jag kommer inte att svara på enskilda skribenters svar. Detta för att man ska kunna skriva utan att vilja debattera.

Hjälp oss att förstå varandra. Jag svarar gärna på motsvarande frågor från er.

HeHe, precis. Sveriges utsläpp per person är bland dom lägsta i Eu, och globalt ca 1 promille. Så vad tjafsar alla om ? Vi är on track, och har minskat utsläppen under många år.

Dom flesta verkar inte förstå hur Sverige hänger ihop med resten. Trist.

Senast ändrad:
Klart det går, Sverige har ju mellan tumme och pekfinger halverat dom sedan 70talet.
Dessutom bidrar vi till att snygga till EU:s siffror genom att vi säljer mycket klimatsmart el.

Problemet är ju att andra länder inte gjort det samma.

Som sagt, hur långt ska vi springa före och till vilken kostnad ?
Vart ska pengarna tas ?
Vi krigar på en konkurrensutsatt marknad, allt vi exporterar ska säljas och blir kraven högre på Svenska varor än på konkurrenternas så lär vi tappa och i förlängningen kommer det påverka vår välfärd.

Ska vi stänga fler BB, spara in på barnomsorg, dra ner på skola, dra ner på äldreomsorg, stänga avdelningar på sjukhus för att andra länder inte vill/har velat göra sin hemläxa medan vi gjorde våran och därför förväntas göra deras med ?

Hela omställningen är ju förknippad med enorma kostnader, blir våra kostnader mycket högre än övriga länders måste vi dra ner på något annat alternativt ha ett mycket högre skattetryck på företag och löntagare vilket hämmar produktion och köpkraft och hjulen börjar snurra långsammare.

Lösningen på problemet är inte att göra dom mest ansvarstagande länderna (läs tex Sverige) fattigare med nedmonterad välfärd som följd.
Ska det fungera måste EU gå i takt i den här frågan.

Delvis utanför ämnet, för tänkare, och utan lättillgängliga svar:

Sveriges utvecklade välfärdsstat är/var en anomali (avvikelse) jämfört med omvärlden som inte är förenlig med globalismen. Sveriges välfärdssystem måste nedmonteras för att hamna i nivå med andra länder om globalismen ska fungera.

Kan klimatkraven på Sverige vara en del i detta?? Genom påverkan på politiker. Liksom flera andra åtgärder för att söndra landet genom exempelvis splittring av befolkningen i olika grupper som hetsas mot varandra?

Kan klimatkraven på Sverige vara en del i detta??

Nej, tror jag inte. Folk är helt enkelt oförmögna att analysera statistik och hur saker hänger samman. Och att tänka själva. Korkade ! Media matar på med klimatkatastrof-artiklar varje dag. Men Sveriges bidrag globalt är 1 promille, så försök tänka till själva. Och som sagt, vi har redan väldigt låga utsläpp per person för att vara ett högt utvecklat industriland.

Nej, tror jag inte. Folk är helt enkelt oförmögna att analysera statistik och hur saker hänger samman. Och att tänka själva. Korkade ! Media matar på med klimatkatastrof-artiklar varje dag. Men Sveriges bidrag globalt är 1 promille, så försök tänka till själva. Och som sagt, vi har redan väldigt låga utsläpp per person för att vara ett högt utvecklat industriland.

En fråga man måste ställa sig är varför media och politiker ger klimatfrågan så stort utrymme på bekostnad av annat. (Jag misstänker bl.a. vridande av fokus från politiska misslyckanden med katastrofala konsekvenser.)

Jag är för tänket ”fossilt koldioxidutsläpp per invånare” enligt internationella beräkningsregler. Landets befolkningsmängd saknar betydelse. Där håller jag med bl.a. ”Tangos” tidigare inlägg. Ett land kan inte gömma sig bakom att det är litet. Vi ligger dock väldigt bra till och bör vänta in konkurrerande länder för att inte ägna oss åt självskadebeteende.

När det gäller folks förmåga att tänka själva delar jag din oro. Frågan är vad man ska göra åt det. Det är en stor och viktig fråga för mig.

Ja, att det  går att minska utsläppen, är det väl ingen som ifrågasatt. Däremot finns det ju anledning att fråga sig  varför, om det nu inte finns någon direkt samband mellan koldioxid och globsl medeltemeratur, så som klimatalarmisterna nu ihärdigt påstår.
/Niklas
Hmm. Och vad är det som säger att det nu inte finns ett sånt samband? För det gjorde det senast jag kollade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips