Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-08-27, 19:23
Nyburgaren Nyburgaren är inte uppkopplad

Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det?

Tjena.

Tittade lite på Sawyers hemsida, kollade egentligen på deras vattenfilter men såg att de också hade en finurlig insektspray som man impregnerar tyg med. Det låter som en bra idé när man inte vill kladda in hela kroppen i djungelolja, eller ha objudna gäster i tältet.

Mirakelmedlet i denna spray är permetrin. En snabb googling sade mig att detta medel är otillåtet i svenska skogar.

Så, vad kan man använda på tyger för samma effekt? Gärna utan att skapa så mycket lukt.
Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 21:50
KimE KimE är inte uppkopplad

Klä dig mot myggen, spring ett varv innan du hoppar in i tältet och stänger dragkedjan. Vänj dig med att det finns insekter så märker du dom mindre och mindre.
Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 15:01
fyad fyad är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Nyburgaren Visa inlägg
Tjena.

Tittade lite på Sawyers hemsida, kollade egentligen på deras vattenfilter men såg att de också hade en finurlig insektspray som man impregnerar tyg med. Det låter som en bra idé när man inte vill kladda in hela kroppen i djungelolja, eller ha objudna gäster i tältet.

Mirakelmedlet i denna spray är permetrin. En snabb googling sade mig att detta medel är otillåtet i svenska skogar.

Så, vad kan man använda på tyger för samma effekt? Gärna utan att skapa så mycket lukt.
Sjud ner äkta dalbrändtjära (svårt att hitta, mkt som märks som dalbrändträtjära är inget annat än kinesisk stekolstjära) till beck. Luktar asmycket och kladdar så in i norden. Svindåligt.
Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 17:19
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad

Lukten kommer du nog inte undan men de flesta vanliga myggmedlen funkar också på kläder. Det blir inte samma skydd men när det är mindre mängder mygg så brukar det funka med att speja/smeta på kläderna i närheten av bar hud. Vissa material kan reagera lite lustigt på myggmedel så prova på på mindre ytor eller med kläder där ev förändringar inte gör så mycket.
Är det riktigt mycket mygg så kör på huden och på kläderna, jag upplever att kläderna håller kvar medlen bättre aka de svettas inte. 😀
Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 18:31
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Jag har aldrig fått myggmedel att fungera. Är det ordentligt med mygg så sitter effekten i max 10min oavsett fabrikat och om halva förpackningen används.

Kläder för väder men ännu bättre med kläder för mygg och knott. Det är typ det enda som funkar.

Eftersom jag fiskar mycket är det svårt att täcka händerna, så där har jag verkligen provat att dränka dem i medel, men det sitter inte i även om de aldrig doppas i vattnet.

Numera skippar jag medel helt. Upplever dock att allergitabletter funkar bra mot kliandet, så det åker alltid med.

/Gustav
Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 23:49
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

Effektivaste metoden att hantera myggen är att dra luvan över huvudet så man skyddar nacke och öron, smeta på lite beckolja för luktens skull, koka en kopp kaffe, ta fram norrlänningen i dig, acceptera myggen som en del av naturen och bli lite Zen.

Myggstammen har krympt våldsamt de senaste åren, så passa på och njut av deras sällskap medans du kan!
Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 06:46
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Om det myggmedel du nämner inte finns i Sverige går det väl alltid att beställa från utlandet.

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 09:19
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Ta det lugnt med fler vindsnurror kommer myggen att bli än färre.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 10:12
JohnnyL JohnnyL är inte uppkopplad

Solcellsdriven myggrepeller

Lånar tråden lite.

En sådan här köpte jag på jobbet idag, mest för skoj men skall bli kul att se om den funkar. Låter så på ett par recensioner.

https://www.amazon.com/Kikkerl ... p/B06ZXQNSWT

Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 11:22
granbom granbom är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ludvig_svensk Visa inlägg
...
Myggstammen har krympt våldsamt de senaste åren, så passa på och njut av deras sällskap medans du kan!
Har du några belägg för det? Min uppfattning är att mängden mygg ökat (åtminstone i delar av Norrland)

/M
Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 11:31
silenhag silenhag är inte uppkopplad

ThermaCell och liknande produkter med samma verksamma ämne funkar fint.
Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 15:24
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Pyretrin /Phermetrin

Jag har läst på något ställe att Försvaret tidigare impregnerade kläder med detta. Användningen har upphört eftersom det är mycket skadligt för vattenlevande organismer. ( Vid nästa tvätt gick det antagligen ut i vattnet). Det kan du hitta om du Googlar. Du får väl låta bli att tvätta kläderna om du impregnerar med detta!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:06.

Logga in

Tips!