Impregnera en gammal anorak

Hej!

Jag har en gammal anorak, i polyester tror jag. Nu tänkte jag impregnera den, men vet inte riktigt vad jag skall använda för nånting. Några tips?
Det enda jag kommer på är Fjällrävens grönlandsvax, men jag har ingen aning om det är bra eller om det passar till den här typen av plagg.

Vax funkar säkert fint. Annars kan man köpa kapellimpregnering på ClasO. Det är bekvämt men luktar skitilla tills det torkat. Förmodligen miljöelakt också.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nikwax

Testa Nikwax. Det finns för olika material. Vi har det till våra skaljackor inköpta -01 samt andra kläder vid behov.

Funkar kanon!

Vax funkade bra på min gamla anorak. Det var väldigt enkelt. Gnodde bara på vaxet på anorken (så den blev alldeles grådaskig och så strök jag den, och så blev den blank och svart och fin (orginalfärgen är svart)). Inga ojämnheter eller andra fula saker.

Kan ju funka med nåt för skaljackor, men anoraken är ju inte sydd i ett sånt sorts skalmaterial så jag är skeptisk.

Klassiska Impregnex finns ju alltid

Ladda en blomsterspruta och pumpa på. Men göre det i ett välvädrat (ej dragit) utrymme för det luktar fotogent tils det torkat (och ett tag efter det också för övrigt). Tips - spruta på och låt torka några gånger så blir det tätare. Min bommulsannorak håller mig torr nästan hela dan trots snöglopp.

Annars går det att hitta på egna recept. Har för mig att Torvald Wermelin har skrivit om detta i Ute eller ´"Mera ute" böckerna.

Lycka till/Dag

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips