Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray?

Funderar på om jag ska använda vaxtvål att stryka på eller impregneringsspray, som man verkar kunna använda på såväl syntetiska plagg som bomullsplagg.

Vad är era erfarenheter? Vad rekommenderar ni?

Har en något grövre mörkblå bomullsjacka som jag vill impregnera mot väta. Ska tåla lite regn men ändå fortsätta andas. Vill framförallt att den inte ska missfärgas eller bli flammig, då jag använder den i vardagen på stan och inte i skogen.

Har kikat på:

Fjällräven vaxtvål (blir materialet kanske för styvt?)
OrganoTex Spray-On Textile waterproofing (för olika material)
Impregnering Herdins Imprenex Express (för olika material)
Nikwax Cotton Proof 300ml (för bomullsmaterial)
 
Senast ändrad:
Motsv vaxtål Grönlandsvax ger ju lite jobb då det ska strykas in i flera skikt och varar end några dagar i regn.
Sedan är nackdelen att lätt blir flamiga och du vill ej ha den i stan eller till snyggt.
Inpregnerings spray får ju anv ute i vindstilla (för mig med kolfiltermask pga lite lösningsmedel känslig men säkert ej bra för andra heller)
Finns även flytande medel för grövre textil ev även till g 1000 väv men jag anv på ryggsäckar och tält botten typ herdins.
Inp spray håller ej trycket flera år och kan även läcka fick dock en ny vid reklamation (Springyard Borås)
De miljövänliga har jag ej provat då de andra ej är slut.
Man kan börja med att stryka det ger lite bättre effekt än ingen behandling
Går även att köpa byggsilikon och spä ut/vispa till en blandning att pensla på till tex tält sömmar eller på ryggsäcks sömmar.liknar det som är på vissa ryggsäckar inv.
 
Nikewax eller motsvarande avsedd för bomull som man kör i tvättmaskkn och sen sprej på utsatt delar. Det är den kombination jag upplever ger en skaplig kompromiss mellan regnskydd och ventilation.
Man kan göra något liknande med nikewax och vaxning dvs bara sätta vax där man är mest utsatt fast då kan färgen bli lite påverkad (går lätt att tvätta ur om det händer).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.