Impregnera polyester brallor?

Jag har ett par byxor som är i 100% polyester (Craft joggingdress) som jag har märkt att dom inte är speciellt regntäta. Låren blir alldeles genomsura, tycker det är lite konstigt eftersom att jackan som är av samma material inte släpper igenom nån fukt. Så jag funderar på att impregnera byxorna med tex Nikwax som man tvättar in i tvättmaskinen. Nån som har testat och vet hur bra det funger på kläder i 100% polyeseter? Eller det kanske finns nåt annat bättre impregneringmedel som fungerar bättre till just polyester?
 
Nikwax fungerar bra. Dock är det vad jag har upplevt ett generellt problem att byxor blir blöta ofantligt mycket fortare än jackor. Impregniering hjälper men att det är skillnad på låren och jackan är nog bara att acceptera.
 
Jag har också sett att det finns impregnering som man sprayar på, tror att den hette herdins. Nån som vet vad som fungerar bäst av den och Nikwax?

Men det konstiga är att tyget på byxorna och framförallt låren inte alls är lika vattentåligt. Jag har testat under kranen hemma och på byxorna är det som att det suger åt sig vattnet och blir genomvått väldigt snabbt men på jackan glider det av utan att suga åt sig nånting.
 
På jackan har du kroppsfriktion i axelpartiet och på ryggen bakom ryggsäcken. På byxbenen går du mot knä och lårframsidan för varje steg.
Har goda erfarenheter av Nikewax. Enligt min uppfattning bättre än Herdins, men det är subjektivt!
 
Jag har nyligen provat impregniering Armour med gott resultat. Lite i dyraste laget men fungerar bra hittils. Fördelen med spray är ju att man kan applicera på utsatta ytor oftare.
 
Inpregnering miljöfarligt?

Vissa sprayer innehåller nåt som jag har hört är väldigt miljöfarligt, vet inte om det gäller just det som ni har nämnt, men kanske bra att kolla upp! Men det skall finnas miljövänliga alternativ oxå...

/Petri
 
Okej blir nog att köpa lite Nikwax och testa då. Har kollat lite på deras hemsida och det finns väldigt många olika sorter. Vilken tror ni kommer fungera bäst till polyesterbyxorna och även till en jacka/byxa i polyamid?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
fuentes Impregnera polyester Kläder 2
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
steerbear Impregnera Swedemountjacka (nylon) Kläder 6
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
GlennQuagmire Impregnera G1000-Light? Kläder 4
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
guhj "Impregnera" nylon-jacka? "Våtrumssilikon"? Kläder 1
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
pultost Hur impregnera etaproof? Kläder 11
bekkis Impregnera jackan Kläder 9
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
uljo Impregnera Driclime Windshirt? Kläder 0
Bärsystem Bomull och polyester blandningar Kläder 15
Vandrare Bomull/polyester - formar sig tyget alls? Kläder 1
Lars_P Dyra tröjor i ribbstickad polyester Kläder 23
balo Impregnering av polyester-bomulls byxor Kläder 1
mtallberg Vaxa polyester Kläder 1
Moga Slitstarka polycotton-brallor utan stretch? Kläder 12
joanpann Houdini-brallor? Kläder 4
Eichen Norröna Trollveggen - brallor Kläder 3
grodanbolle Tips på brallor att bära Kläder 12
Boelle Sy i mina goretex brallor ? Kläder 6
mattiase Laga GoreTex-brallor Kläder 4
salis Året runt GTX- Brallor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.