Hur impregnera etaproof?

När Njal var ny va den oerhört vattenavstötande, men efter en måne eller två inte så mycket länger. Jag användte Nikwax TX10 ock strykjarn men det hjelpte inte så mycket. Är det möjligt att få den lika bra som ny?
 
Det bästa man kan göra är väl att tvätta med specialtvättmedel - tensiderna i vanliga tvättmedel gör att väven suger åt sig vatten - och sen impregnera med impregnering avsedd för bomull, till exempel Nikwax Cottonproof.

Att impregnera i maskin eller balja sägs ge mycket bättre effekt än sprej.
 
pultost; sa:
tackar, men forlåt, vad er "Hinkimpregnerade"? (jag er nårrgubbe)
Inte behöver du be om ursäkt för att du är norsk... :)

Han menar: Häll impregningsmedel i en hink, blanda ut med vatten (antar jag) och stoppa i jackan.

/Håkan
 
öringen; sa:
Nordesjö; sa:
Det bästa man kan göra är väl att tvätta med specialtvättmedel

Som?

Eftersom ingen har lyckats ge en vettig beskrivning på svenska av vilka tensider som inte får användas eftersom de lämnar rester är man hänvisad till dyrvarianterna:

Nikwax Techwash, Snoseal Sportwash, Granger's G-wash etc.

Men det är mycket möjligt att det går exakt lika bra med tvålflingor eller såpa!
 
öringen; sa:
Grumme tvättsåpa kanske funkar, eller ska man ta vanlig grönsåpa kanske?

Grumme tvättsåpa ett vanligt flytande tvättmedel, så det går nog bort.

Vad gäller grönsåpa är kanske det närmaste jag också kommer :)
Samma sak gäller tvål.

Och det är ingen idé att fråga Grumme, för de förstår inte frågan...
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-05 kl 12:52]
 
Impregnera en Njal!

Hej! Har en Njal som efter några tvättar inte klarar regn bra! Nikwax har en flaska för Cotton. Samt en annan Nikwax flaska för att "tvätta bort någonting " innan bomullsimpregneringen. Här glömt namnet på den. Men den funkar bra iallafall. Min totala impregnerings kostnad blev ca 60 kr. Då åkte en bomulls Fjällrävenjacka med i samma veva.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.