Vilken klocka är mest tålig?

Alltså, utseende må vara en sak men inte tycker jag att det är någon prestige i en klocka för ett par tusen. Det är väl mer hos klocknördar som hävdar att mekaniska klockor är helt suveräna trots återkommande behov på service och dyrt inköpspris. Det är ingen prestige i att jag fick byta urverk heller. Jag tycker mer att det gått prestige i att bevisa att jag och andra är möp och köper helt värdelösa produkter för att Luminox m.fl. andra i sin reklam visar på fräsiga människor och yrken. Inte har jag köpt en sådan klocka för att någon militär på andra sidan pölen eventuellt kör med en sådan.

Jag gjorde lite research på nätet och det jag först föll för är tritiumbelysningen som är helt outstanding. Så otroligt skönt att man alltid i alla lägen direkt ser vad klockan är. Nu har jag min Polar pulsklocka på mig och stör mig ofta på att jag måste använda andra handen för ett trycka på lysknappen.
 
Casios Prg klockor som tidigare nämts kan sättas i autolight - lägesensorn slår på bakgrundsbelysningen när man vrider den i en viss vinkel.

Fungerar väldigt bra.
 
Har hittat en ny favorit bland alla dessa "tåligt klockor" och det är Victorinox divemaster 500. Byggd som en stridsvagn. Nu har jag bara haft den ett par månader men den imponerar redan.
Har som brukligt utsatt den för vissa stressmoment som jag alltid gör med nya klockor, t ex starka vibrationer (ak5c/Tksp 12,7). Fortfarande som ny.....

Dock en ganska dyr klocka.....
 
Hej alla , första inlägget på detta forum !

Har haft o testat många klockor, är själv 47 år ung ;-)
Då jag använder mina klockor både på jobbet o fritiden och då snackar vi tuff miljö ofta så har jag
Haft klockor som ska tåla mycket, både smällar o vatten , ånga , värme , kyla, magnetfät mm.
Har bla använt wenger , luminox , casio , rolex mm mm.
Problemet med sk snygga klockor dvs gjorda av metall o dylikt blir snabbt slitna o repiga o ser inte speciellt snygga ut på kort tid.
Tycker också om att klockan är lätt.
Sen några år tillbaka använder jag bara en casio g-shock gjord av svart plast.
Ingen text eller färg som nöts bort o inga synliga repor ,laddas av ljus o hämtar rätt tid varje natt från atomur i ex tyskland.
Det finns en anledning varför G-shock används av många militärer runtom i världen.
Finns säkert fler märken som ex suunto som funkar bra.
Ville skriva detta eftersom jag sjäv köpt ett antal dyra fina klockor som sett ut som skit efter ett år o sen vill man inte ha den fast den fungerar.
 
Hej alla , första inlägget på detta forum !

Har haft o testat många klockor, är själv 47 år ung ;-)
Då jag använder mina klockor både på jobbet o fritiden och då snackar vi tuff miljö ofta så har jag
Haft klockor som ska tåla mycket, både smällar o vatten , ånga , värme , kyla, magnetfät mm.
Har bla använt wenger , luminox , casio , rolex mm mm.
Problemet med sk snygga klockor dvs gjorda av metall o dylikt blir snabbt slitna o repiga o ser inte speciellt snygga ut på kort tid.
Tycker också om att klockan är lätt.
Sen några år tillbaka använder jag bara en casio g-shock gjord av svart plast.
Ingen text eller färg som nöts bort o inga synliga repor ,laddas av ljus o hämtar rätt tid varje natt från atomur i ex tyskland.
Det finns en anledning varför G-shock används av många militärer runtom i världen.
Finns säkert fler märken som ex suunto som funkar bra.
Ville skriva detta eftersom jag sjäv köpt ett antal dyra fina klockor som sett ut som skit efter ett år o sen vill man inte ha den fast den fungerar.

Wenger och luminox är framtagna just för det militära, och bara för att dem är framtagna för ett visst ändamål så betyder det inte att dem är gjorda för att klara allt. köper du en regnjacka så skall du ha den när det regnar, köper du en dunjacka så skall du ha den när det är kallt. jag misstror inte din kunskap om klockor, men många köper grisen i säcken enbart för att få ha en dyr och flådig klocka som är snygg.
kan ta upp ett exempel som min far råkade ut för, han står på skyttebanan med sin exklusiva automatiska breitling när den efter XX antal hagelpatroner slutar att fungera. rekylen gjorde att klockan la av, själv hade jag på mig en billig seiko som har varit med på banan i säkert 2-3 år utan minsta problem och kostade inte änns en bråkdel utav priset. hade vi däremot suttit i ett flygplan och gjort loopar så hade jag nog föredragit hans klocka framför min däremot!

skall ut och dyka/snorkla en del i medelhavet och på västkusten i sommar och var inte helt nöjd med min suunto x-lander som jag har när jag vandrar och till vardags så jag beställde mig en seiko skx007 nu.

- val av klocka efter behov av aktivitet!
 
Wenger och luminox är framtagna just för det militära, och bara för att dem är framtagna för ett visst ändamål så betyder det inte att dem är gjorda för att klara allt. köper du en regnjacka så skall du ha den när det regnar, köper du en dunjacka så skall du ha den när det är kallt. jag misstror inte din kunskap om klockor, men många köper grisen i säcken enbart för att få ha en dyr och flådig klocka som är snygg.
kan ta upp ett exempel som min far råkade ut för, han står på skyttebanan med sin exklusiva automatiska breitling när den efter XX antal hagelpatroner slutar att fungera. rekylen gjorde att klockan la av, själv hade jag på mig en billig seiko som har varit med på banan i säkert 2-3 år utan minsta problem och kostade inte änns en bråkdel utav priset. hade vi däremot suttit i ett flygplan och gjort loopar så hade jag nog föredragit hans klocka framför min däremot!

skall ut och dyka/snorkla en del i medelhavet och på västkusten i sommar och var inte helt nöjd med min suunto x-lander som jag har när jag vandrar och till vardags så jag beställde mig en seiko skx007 nu.

- val av klocka efter behov av aktivitet!

Håller med dig i det mesta.
Men att luminox o speciellt wenger skulle vara tillverkade för millitären är jag tveksam till.
Wengers klockor är för dålig kvalitet enl mig o luminox är mycket reklam framförallt ,undrar hur många millitärer i verkligheten som använder luminox ?
Men som du sagt rätt klocka för rätt miljö så blir man nöjd o klockan håller o funkar bättre.
Undantaget är vissa klockor som klarar sig nästan överallt o det är g-shock klockorna bla.
Dykning kan ju ställa högre krav i vissa fall, men oftast så dyker man ju inte så djupt, dock så väljer ofta dom jag känner som dyker speciella klockor med lite special visning o då blir det en helt renodlad dykklocka man inte har vid andra tillfällen.

Den som ska köpa en klocka för allmänt bruk som ska tåla mycket bör kolla vad andra använder i verkligheten vid tuffa förhållanden o absolut inte gå på all reklam o bullshit som skrivs av dom som vill sälja.
 
Själv har jag en Citizen New Aqualand. Köpte den år 2000. Har aldrig haft problem med den. Den tappar heller inte minutrar efter ett par år som någon nämnde att han är van vid att klockor gör. Någon lite repa har jag fått på glaset. Det är inte "repfritt" glas, men har klarat sig bra ändå. Frågade om att få bytt glaset en gång när jag hade inne den för batteribyte. Fick till svar att jag då var tvungen att byta hela... vad heter det... hela inmaten. Jag tackade i alla fall nej. Men sen när jag fick tillbaka den hade de bytt allt likväll, så det blev gratis.

Mycket använd fram till hösten 2005. Sen har den mest legat på hyllan pga. att jag inte får ha klocka på armen på jobbet. Och då blir den liggande på fritiden också. Brukar bara åka på när man ska ut på tur. Använder klockan mycket till navigation.
 
Vi som inte är klockfanatiker kör nog på en enda klocka eller två då jag har en pulsklocka utöver min Luminox.
 
Kan ju meddela att det blev en wenger Gst chrono. bestämde mig för klockan dels för att den är otroligt snygg enligt min mening. Sen har den safirglas och är pvd behandlad. Verkar vara en bra klocka för relativt liten summa. Den lyser riktigt bra i mörker under ca 4 timmar, vilket måste räknas som bra.
http://www.wenger.ch/contentmgr/showdetails.php/id/26002.
Är mkt nöjd än så länge. Svart vitt passar också till det mesta.
Gav 3800:- för den.
 
Jag har börjat fundera på hur man gör för att vakna i fjället utan sin väckarklocka. Vanligtvis använder jag min mobil. Jag har ingen klocka med en massa funktioner. Men kan man få tag i en billig klocka med en bra alarmfunktion någonstans?
 
Har läst igenom tråden och noterat att ingen av er har kommenterat på hur man ska bära klockan, dvs. på insidan av handleden istället för på utsidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.