Vilken tältlykta

Jag funderar på att skaffa en tältlykta för att driva ut fukt, ge lite värme och ge mysigare ljus än led-lampa. Vikten är inget jätteproblem då lyktan främst är tänkt att användas under paddelturer.

Jag har idag en liten Primus tältlykta med led-dioder och den ger ett kallt och trist ljus och värmer inget.

Jag funderar starkt på någon av Primus gaslyktor (MicronLantern med kupa av metallnät, MicronLantern med kupa i frostat glas eller möjligtivis den lite större EasyLight). Har även tittat lite Candle Lantern med stort stearinljus. Jag har gaskök så gas har jag redan med mig och lite extra gas tar inte så förskräckligt mycket plats heller.

Är det MicronLantern som gäller om man vill ha mycket ljus, värme och driva ut fukt? Är det någon risk för kolmonoxidförgiftning vid normal användning?

Just att driva ut fukt känns rätt viktigt vid paddelturer på höstkanten då det ofta är väldigt rått i luften i skärgården. Kan Candle Lantern funka till det eller är det gas som gäller?

Örjan
 
Jag tycker att ljuset är väldigt trevligt i Candle Lantern men inte mer.

Orsak:
Det har hänt flera gånger att jag, någon annan eller tältet skakat till lyktan och då får man stearin överallt inne i lyktan. Pga det så lyckades jag spräcka glaset när jag försökte få isär den. Nytt glas kostade runt en hundring och nu är den inte med på så många äventyr. Jag har för mig, tar inte gift på det, att ett stearinljus ger kanske 60W så du torkar inget tält med det lilla. Jag brukar själv bränna igång Trangiat i nån minut ibland men kör inte öppen låga i tält längre stunder.
 
Gasol

Kolla "fogas.se" där finns infra-värmare till engångsflaskor, kan det vara något?
Hade själv en primusvärmare en gång (men det fanns tydligen andra som ville ha en egen utan att betala) jag ska köpa en ny.
Dom är oxå till för camping. Du slipper en "susande" hundra watts-lampa när du ska sova.
Men om det är en lampa du vill ha så är du rätt ute, inga udda-märken (gäller alla prylar).
Köpte en gasol-lampa på biltema i sommar, min primus är tydligen ett samlar-objekt, Men tredje natten när det spöregnade lade lampan av. Hur kul var det.
Som tidigare inlägg säger. Ett stearin-ljus duger inte till, inte under hösten vid kusten.

MVH Glenn
 
Jag har en easylight och har bara positiva erfarenheter. Den ger ett mysigt ljus och avger behaglig värme när man ligger i det mörka tältet i den kulna septemberkvällen. :)
Jag har lyckats krascha glaset en gång hemma på köksgolvet men utbytesglas är billig. Vet man att man ska utsätta den för mer omild behandling finns ju microlantern med metallnät. Glödstrumpan håller förvånansvärt bra och jag behöver inte byta den särskilt ofta.
Har man bara normal ventilation i tältet så tror jag att risken för förgiftning är låg men jag brukar i alla fall se till att jag har bra ventilation och jag brukar inte heller sova med den. Jag gillar den dock skarpt inte minst för den hemtrevnadskänsla och värme den sprider i tältet.
 
Det är mer viktbesparande att tillverka ljus med batterier och ledlampa och använda gasen till spisen/värmeverket endast.

Ett värmeljus ger väl ungefär lika mycket värme i tältet som en person i vila - så några värmeljus
ger en viss fuktutdrivande effekt.
I kombination med absidgolv så kan det bli avsevärd skillnad.

Dock skall dom vara i absiden för och undvika missöden med sovsäckar som slängs över och så..

Har gjort stora värmeljus av tonfiskburkar med lite större veke som av dasspapper , dom kan kan brinna allt ifrån 10-15 timmar till 2 beronde på hur stor veke man väljer
 
Brukar köpa gravlyktor och borra små hål uppe i kanten, sätta ståltråd och låta dom fungera som nattlykta hängda i taket.

Fördelar - brinner riktigt länge - 5 dygn de största.

Nackdelar - alltid farligt med levande ljus i ett tält, men detta bedömer jag som en av de säkraste..speciellt om man köper den med sån där metallkappa. Sen om det tar bort så mycket kondens vetefan.

gravljus.jpg
 
Värmeljus av stearin går att hitta, är man lite händig kan man modifiera dem från en till 3 vekar. Då brinner de snabbare men ger ävenså mer värme. Har en gammal lätt tältlykta från Trangia som fungerar utmärkt uppe under taket. Har definitivt både ljus, mys och värmeförmågor. Min lykta är nedsläppt ca 15 cm extra med hjälp av en mässingtråd, toppen på ljuslyktan blir varm.
Intet torkar och värmer tältet som ett 111.
 
Med gaslykta med glödnät så kan man välja hur mycket pådrag (och därmed värme) man vill ha och som belysningskälla så ger den betydligt mer ljus vid samma värmeproduktion som en stearinljuskälla.

kort sagt om stearinljuset är glödlampan så är lykta med glödnät motsvarande lysröret i bättre ljusutbyte

Gasol brinner väldigt rent och med den magra utblandningen som man ofta har här (det går knappt att tända på luftgas/blandningen om man inte har glödstrumpan monterad) så är risken för CO-bildning tämligen liten och förmodligen mindre än ett stearinljus

Ljus av oljeparaffintyp (gravlykta etc för utomhusbruk - dessa skall _inte_ användas inomhus eller i tält pga. hög andel tunga kolväten som bränns dåligt (och därmed CO-skapande) och lätt ger sotande låga vid minsta vindstörning (och ännu mer CO-skapande).
 
Tack för svaren, det får nog bli en gaslykta från Primus. Då är bara frågan om man skall välja modellen med metallnät eller frostat glas.

Hade tänkt köpa en redan ikväll på XXL men de var tillfälligt slut så nu får jag fundera lite till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.