Vilken fällkniv?

Hej!

Jag har tänkt att köpa mig en fällkniv. Den kommer främst att användas vis fiske, "vanligt uteliv" och segling.

Den skall inte kosta mer än 500 kr och ha trähandtag, jag har därför kollat få EKA´s knivar, främst EKA 60, EKA Swede 8- och 10. Jag vill att den skall vara smidig vilket alla dessa verkar vara men jag hittar inte hur tjocka de är, finns det någon annan som har uppgifter om det?

Finns det andra knivar i denna prisklass som ni tycker uppfyller mina krav bättre?
 
Hej!

Jag har tänkt att köpa mig en fällkniv. Den kommer främst att användas vis fiske, "vanligt uteliv" och segling.

Den skall inte kosta mer än 500 kr och ha trähandtag, jag har därför kollat få EKA´s knivar, främst EKA 60, EKA Swede 8- och 10. Jag vill att den skall vara smidig vilket alla dessa verkar vara men jag hittar inte hur tjocka de är, finns det någon annan som har uppgifter om det?

Finns det andra knivar i denna prisklass som ni tycker uppfyller mina krav bättre?

Jag hamnade på en Swede 10 (gummihandtag dock), och är mycket nöjd. Känns gedigen, vass, och har perfekt storlek.

5518_4f5055f5b3d4e149a4f0f9e6bd533283.png
 
För 4-500 får du hem en Spyderco Delica 4 på ebay. Lätta smidiga grejer och bra stål. Lite lång ansats kanske.
 
Hej!

Jag har tänkt att köpa mig en fällkniv. Den kommer främst att användas vis fiske, "vanligt uteliv" och segling.

Den skall inte kosta mer än 500 kr och ha trähandtag, jag har därför kollat få EKA´s knivar, främst EKA 60, EKA Swede 8- och 10. Jag vill att den skall vara smidig vilket alla dessa verkar vara men jag hittar inte hur tjocka de är, finns det någon annan som har uppgifter om det?

Finns det andra knivar i denna prisklass som ni tycker uppfyller mina krav bättre?

Jag använder en Leatherman Multi-tool ombord på segelbåten och annars också.

De föreslagna Eka & Mora + något fabrikat av Multi-tool blir en bra mix för kriterierna i tråden.


Mikael
 
Jag använder en Victorinox Outrider till det du beskriver. Till att kapa lina mm är saxen ovärderlig och klart att föredra före knivbladet. Då knivbladet är låsbart och 111mm långt samt hela kniven rostfri duger den fint att rensa fisk med ibland (även om jag mest använder en fastbladskniv för detta), samtidigt som verktygsuppsättningen på den kniven är helt lagom för andra resor. Du kan hitta den inom din budget.
http://www.victorinox.com/ch/produc...knives-with-lock-blade-111-mm/Outrider/0.9023

Är du dock inställd på en EKA med träsidor, kan jag ju tipsa om att det fortfarande inte är för sent att teckna sig för en unikt numrerad Swede 92 Masur prick på budget 500kr:)
http://www.utsidan.se/cldoc/dags-for-en-ny-kniv.htm
 
Är ganska inställd på fällkniv med träsidor, multiverktyg har jag redan men jag vill ha lite kraftigare blad. Anledningen till att jag har kollat mest på EKA´s alternativ är att jag tycker att de är estetiskt tilltalande och har ett bra pris, men finns det några liknande till liknande pris så är även de intressanta. Jag tycker att speciellt EKA 60 verkar bra men den är betydligt tyngre än EKA Swede 10, vad kommer det sig? Är Swede 10 betydligt tunnare (total tjocklek och inte bladtjocklek) än 60? Anledningen till att jag är så intresserad av detta är att jag vill att kniven ska vara smidig.

Det är olika form på bladen mellan de två ovan, vad har det för praktisk skillnad och vilket lämpar sig bäst för vad? Vilket är bäst för de sysslor som utförs när man gör upp eld (främst späntar) och täljer?
Finns det någon risk att komma åt och lösgöra spärren samtidigt som man späntar på någon av knivarna?
 
Det är olika form på bladen mellan de två ovan, vad har det för praktisk skillnad och vilket lämpar sig bäst för vad? Vilket är bäst för de sysslor som utförs när man gör upp eld (främst späntar) och täljer?
Finns det någon risk att komma åt och lösgöra spärren samtidigt som man späntar på någon av knivarna?

För uteliv och att tälja etc är Swede 92 mycket lämplig. Skålslipningen på Swede 8 och 10 gör att eggen blir betydligt skörare och lätt att skada (bända ur en flisa). Jag har även en Swede 60, men Swede 92 ligger bättre i handen och bladspärren på baksidan är aldrig i vägen för handflatan, inte heller någon risk att man kan trycka in den av misstag. Spärren på ovansidan på Swede 60 är obekväm i handflatan när man täljer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.