Vilken säck?

Står i valet o kvalet mellan Norröna Para Ranger 125 och Bergans Alpinist 130, antar att de håller ungefär samma kvalite men tycker Norröna säcken ser lite bättre ut. Det som talar emot den är att max kroppslängd är 190 cm och 200 cm för Bergans säcken. Är 188 cm men har rätt lång rygg och vill absolut ej ha en säck som är på gränsen till för liten.
Är det någon som vet hur de passar i praktiken? andra synpunkter är uppskattade. Jo jag vet att det är bäst att prova men finns inget ställe i närheten som har säckarna så det blir nätköp.
 
Står i valet o kvalet mellan Norröna Para Ranger 125 och Bergans Alpinist 130, antar att de håller ungefär samma kvalite men tycker Norröna säcken ser lite bättre ut. Det som talar emot den är att max kroppslängd är 190 cm och 200 cm för Bergans säcken. Är 188 cm men har rätt lång rygg och vill absolut ej ha en säck som är på gränsen till för liten.
Är det någon som vet hur de passar i praktiken? andra synpunkter är uppskattade. Jo jag vet att det är bäst att prova men finns inget ställe i närheten som har säckarna så det blir nätköp.

Det stora problemet när man närmar sig maxlängden för säckarna är att vinkeln på toppstramarna ofta blir för flack, samt det kan vara svårt att få ryggstödet att sitta tillräckligt bra (läs högt). Resultatet blir att avbärarbältet inte fungerar fullt ut och mycket vikt hänger på axlarna.

När det gäller kvaliten på säckarna så är min uppfattning att de är jämförbara. Norröna har ofta problem med att delar på avbärarbältet skavs ner medan Berganssäckarna har lite dåliga detaljer, som exempelvis diverse clips etc.

Ett annat alternativ i ungefär samma prisklass är ju en Bergans powerframe, tyngre och större. Men jag använder den och är en centimeter längre än dig.

När det gäller nätköp kan du ju beställa båda säckarna mot faktura och skicka tillbaka den du inte vill ha. Dock är det värt att nämna att om du handlar mot faktura görs det en kreditprövning på dig.
 
Jag har bara haft säckarna på utan packning, så det säger inte så mycket. Men Para Ranger ska INTE förväxlas med den dyrare recon synkroflex. Fick i alla fall ett mycket bättre intryck av alpinist. Bärsystemet kändes kraftfullare. Tror inte para ranger gör sig bra runt 30kg och uppåt.
 
Jag har haft Para Ranger men sålde den. "Ramen" är för klen med bara en mittskena tycker jag. På mig blev det alltid ett vridmoment bakåt över axlarna redan vid måttlig vikt som 15-20 kg trots att avbärarbältet satt bra och justerad i övrigt med toppstramarna. Det var som natt och dag när jag hittade en säck som passade mig bättre. Testa så många olika du kan med riktig last.
 
Rätt grundfråga?

Behöver du verkligen volymen?

För stora säckar väger inta bara egenvikt de inleder till frestelsen att packa med bra att ha, som i stort bara väger.

Vad har du för motiv till 125-130 liter?
go tur
 
Jag har bara haft säckarna på utan packning, så det säger inte så mycket. Men Para Ranger ska INTE förväxlas med den dyrare recon synkroflex. Fick i alla fall ett mycket bättre intryck av alpinist. Bärsystemet kändes kraftfullare. Tror inte para ranger gör sig bra runt 30kg och uppåt.

Gillar Bergans säckarna , kör Viking 2 vilket är en Alpinist i stora drag.
Jag har kört med 33kg även långa distanser.

Körde nästan 45km i sträck över dagen med 26kg sommras, det var inget snack om att man halvägs lasta
i ytterliggare 5kg bärs och traska vidare
Så bärsystemet rockar och det är bra och att ha kapacitet över.
 
Rätt grundfråga?

Behöver du verkligen volymen?

För stora säckar väger inta bara egenvikt de inleder till frestelsen att packa med bra att ha, som i stort bara väger.

Vad har du för motiv till 125-130 liter?
go tur

Behöver inte volymen när jag är ute själv men min fru har problem med höften och kan ej bära något så jag behöver plats till bådas packning då.
kanske två säckar vore bäst men har redan dagturssäck och vill klara mig med en större.

Alternativ till dessa båda är också av intresse.
 
Jag använder Bergans Power Frame på riktigt långa vandringar. Om du skall bära mycket tungt är den bra. Säcken går att plocka bort från ramen, ifall man vill bära något annat med den.
Jag har burit som mest 38 kg. med Power Frame.
 
Jag använder Bergans Power Frame på riktigt långa vandringar. Om du skall bära mycket tungt är den bra. Säcken går att plocka bort från ramen, ifall man vill bära något annat med den.
Jag har burit som mest 38 kg. med Power Frame.

Lite OT, men har du haft problem med att clipsen som håller toppstramarna på på plats viker sig och släpper spänningen när du lastar över 30 kg?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.