Vilken sovsäck??

Kommer att tälta ute i vinter ( främst höga kusten winter classic men även lite "privat") och är lite tveksam hur rejäl sovsäck jag bör anskaffa??
Ha redan en WM Caribou som jag tror är klassad till 0 eller möjligen -1. Denna har jag förra vintern använt i tält och vindskydd vid -9 utan problem ( med underställ och tunn mössa på iof).
Har kikat på en -9 säck eller en -15.
Tveksamheten är att om jag går mot -15 till -25 är att den används ett fåtal nätter varje år.
En -9 är däremot möjligt för tex frun att använda vår och höst då hon är mer frusen än jag.

Alla tips och kommentarer är välkomna.

/ Johan
 
Kanske -9 säcken och en silke- eller fleeceliner till den för de fåtal extra kalla nätter du är ute vore en ide.
Är det dunsäck du ser på, ta den för den lägre tempen, dunsäckar har ett större komfortområde vad gäller temperatur och du kan troligen komma upp till några plusgrader innan den blir obehagligt varm, för frun blir nog komforttempen förskjuten 5 eller till och med 10 grader om hon är extra frusen.
 
Jag har en -1 säck som funkar för mig ner till -7-8 grader och räknar jag med kallare så stoppar jag ner den i en +9 sommarsäck och klarar utan vidare -20. Därigenom har jag ju också 2 vettiga säckar, jaga vikt på vintern har jag gett upp för länge sedan, är det kallt ska det vara varmt.
 
Cariboun har jag också, jäkla fin säck det alltså. Jag kompletterade min med WM Apache. Grym den också.
 
Ha redan en WM Caribou som jag tror är klassad till 0 eller möjligen -1. Denna har jag förra vintern använt i tält och vindskydd vid -9 utan problem ( med underställ och tunn mössa på iof).

/ Johan

WM EN-testar inte sina säckar, men uppgiven temperaturgräns är +2C och om man jämför med en EN-klassad säck med motsvarande utförande och dunkvalitet (850 fill) är nog +2C en Tlimit liknande värde. Den säck jag jämför med är Marmot Hydrogen som har ca 20% mer dun. Hydrogen är EN klassad till TLimit -1,2C.
 
Vilen sovsäck blev det då!!

Tack för era svar!
Har gått utanför svenska marknaden igen! Det blir en Polsk säck av märket Cumulus.
Prisnivå långt under de andra och lovande recensioner. Får återkomma med utlåtande då den anländer.....
 
WM EN-testar inte sina säckar, men uppgiven temperaturgräns är +2C och om man jämför med en EN-klassad säck med motsvarande utförande och dunkvalitet (850 fill) är nog +2C en Tlimit liknande värde. Den säck jag jämför med är Marmot Hydrogen som har ca 20% mer dun. Hydrogen är EN klassad till TLimit -1,2C.

Är du säker på det? Outnorth anger i sina produktbeskrivningar EN-testvärden för många, men inte alla, av WM-säckarna de saluför. I annat fall brukar de skriva i klartext att säcken inte är testad enligt EN-standard och då återge WM:s data.
 
Är du säker på det? Outnorth anger i sina produktbeskrivningar EN-testvärden för många, men inte alla, av WM-säckarna de saluför. I annat fall brukar de skriva i klartext att säcken inte är testad enligt EN-standard och då återge WM:s data.

Jag utgick ifrån informationen på WM's egen hemsida, där Caribou är angiven till +2C.
http://www.westernmountaineering.co...eping Bags&cat=Microfiber Series&ContentId=23
Var Outnorth fått sin information ifrån kan bara de själva berätta, men läser man WM's katalog på sidan 3 framgår det att de ännu inte tillämpar EN13537, utan anger sina säckar till lägsta rekommenderade komforttemp vilket nog bäst motsvarar TLimit enligt EN13537.
http://www.westernmountaineering.com/documents/westernMtn_2012.pdf
Denna jämförelse kan nog stämma ganska hyfsat om man direkt jämför man de två säckarna jag nämner i mitt inlägg ovan. WM Caribou har 310g dun i ligglängd 200cm, Marmot Hydrogen 368g i ligglängd 198cm. Dunkvaliteten är samma 850 fill gåsdun, och jag tror kvaliteten på säckarna är likvärdiga då båda tillverkarna är erkänt bra. Jag kan inte notera några andra större skillnader i konstruktion (båda säckarna är mumiesydda och utan krage).
 
Jag utgick ifrån informationen på WM's egen hemsida, där Caribou är angiven till +2C.
http://www.westernmountaineering.co...eping Bags&cat=Microfiber Series&ContentId=23
Var Outnorth fått sin information ifrån kan bara de själva berätta, men läser man WM's katalog på sidan 3 framgår det att de ännu inte tillämpar EN13537, utan anger sina säckar till lägsta rekommenderade komforttemp vilket nog bäst motsvarar TLimit enligt EN13537.
http://www.westernmountaineering.com/documents/westernMtn_2012.pdf
Denna jämförelse kan nog stämma ganska hyfsat om man direkt jämför man de två säckarna jag nämner i mitt inlägg ovan. WM Caribou har 310g dun i ligglängd 200cm, Marmot Hydrogen 368g i ligglängd 198cm. Dunkvaliteten är samma 850 fill gåsdun, och jag tror kvaliteten på säckarna är likvärdiga då båda tillverkarna är erkänt bra. Jag kan inte notera några andra större skillnader i konstruktion (båda säckarna är mumiesydda och utan krage).

Ska man vara noga står det ju inte någonstans i katalogen, som är från 2012 och riktad till den amerikanska marknaden, att de inte testar sina säckar enligt EN-standardaen - bara att den finns men inte antagits i USA ännu. WM var ju dessutom en av de sovsäcksproducenter som var med vid utvärderingen/utvecklingen av EN13537https://outdoorindustry.org/pdf/EN13537TestLabComparisonMethod.pdf

Jag ser ingen anledning att tvivla på att de data Outnorth anger kommer just från tester enligt EN-standarden. Det är väl inte så märkligt om dessa testdata inte redovisas i en katalog riktad mot en marknad där standarden inte förekommer, utan redovisas just av återförsäljare på den europeiska marknaden? Man får såklart tro och tolka uppgifterna som man vill, eller kontakta WM och/eller Outnorth om man tvivlar - men jag skulle nog gjort just det innan jag hävdade att "WM EN-testar inte sina säckar".
 
Ska man vara noga står det ju inte någonstans i katalogen, som är från 2012 och riktad till den amerikanska marknaden, att de inte testar sina säckar enligt EN-standardaen - bara att den finns men inte antagits i USA ännu. WM var ju dessutom en av de sovsäcksproducenter som var med vid utvärderingen/utvecklingen av EN13537https://outdoorindustry.org/pdf/EN13537TestLabComparisonMethod.pdf

Jag ser ingen anledning att tvivla på att de data Outnorth anger kommer just från tester enligt EN-standarden. Det är väl inte så märkligt om dessa testdata inte redovisas i en katalog riktad mot en marknad där standarden inte förekommer, utan redovisas just av återförsäljare på den europeiska marknaden? Man får såklart tro och tolka uppgifterna som man vill, eller kontakta WM och/eller Outnorth om man tvivlar - men jag skulle nog gjort just det innan jag hävdade att "WM EN-testar inte sina säckar".

Jag noterade att katalogen var från 2012 men det är den versionen som länkas på WM hemsida. Det finns självklart en möjlighet att WM börjat EN testa sina säckar på senare tid utan att lägga ut den informationen officiellt eller uppdaterat sin globala hemsida. Jag skall försöka ställa frågan direkt till WM nästa vecka för att undvika osäkerhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.