Vilken stöttålig mobil?

Söker en stöttålig mobil som tål allt. Sonderat terrängen och hittat dessa:

Ericsson C702
Samsung B2100
Samsung B2700
Sonim XP1

Är det någon som har någon av dessa och kan ge lite feedback.

/ Daniel
 
Tja, jag har själv Samsung B2700, är hyfsat nöjd med det mesta. Köpte den pga min Nokia 6500 classic fick spräckt skärm så jag tänkte köpa en mobil som ska hålla länge och som man inte behöver vara så rädd om. Det blev då denna.

Mina alternativ var samma som dina fast inte Sony Ericsson C702, dels pga det usla omdömmet på Prisjakt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=277311) och dels pga konstruktionen ser ömtålig ut. (med tanke på luckan för kameralinsen)

XP1 åkte bort på grund av priset och på grund av att menysystemet upplevdes väldigt ologiskt när jag testade den på media markt, även storleken på denna var avskräckande. Men jag tror att denna mobilen är den mest stryktåliga av dom, för den kändes extremt robust. Sen om man verkligen behöver en SÅ robust mobil är en annan femma :p

Då återstod det bara två stycken för mig, de två Samsungarna. Jag velade väldigt mycket mellan dessa två men det blev tillslut B2700 som sagt. Om jag ska rada upp för och nackdelar på dom båda så hade det sett ut såhär.

B2700

Plus: Större och bättre skärm, "snyggare" och mer logisk meny, 3G, kompass som faktiskt fungerar hyfsat, stegräknare som också fungerar hyfsat. (räknade fel på en 3,6 mils runda med 2km), möjlighet till videosamtal, Tidningen "M3" betyg som löd "Den bästa slagtåliga luren sedan "Hajen", och det säger inte lite." Verkar vara mer vattentät än vad dom säger att den är (http://www.youtube.com/watch?v=T29jMY9_12E ), okej kamera. bra ficklampa

Minus: Man kan inte ställa in efter vilken tid knapplåset ska gå in. Det förinställda är samtidigt inställt på alldeles för kort tid. jobbigt med laddning och handsfree kontakten på sidan. Det räcker med att man håller inne knapplåsknappen för att den ska låsa upp sig, jobbigt om man har lite för trånga byxor tex. Har ganska få inställningsmöjligheter (dom nödvändigaste finns dock). Höjdmätaren är helt ute och cyklar (ej kalibreringsbar)

B2100

Plus: mer slimmad design, mycket bättre batteritid (600h jämfört med 350) Helt vattentät (enligt certifiering). billigare, bra ficklampa

Minus: dålig kamera, Man kan inte ställa in efter vilken tid knapplåset ska gå in. Det förinställda är samtidigt inställt på alldeles för kort tid. laddning och handsfree kontakten på sidan även här (TROR JAG). Det räcker med att man håller inne knapplåsknappen för att den ska låsa upp sig, jobbigt om man har lite för trånga byxor tex. Har ganska få inställningsmöjligheter (dom nödvändigaste finns dock). inga "roliga" funktioner tråkig och dålig skärm. inte alls bra bild.


Det är väl detta jag kan komma på nu. Varför jag valde B2700 var för att dennas skärm var så pass mycket bättre och att jag ville ha tillgång till 3G då jag planerar att använda mobilen som modem och att den kändes mer modern i menysystemet. Värt att lägga till är att jag fortfarande är nöjd med mitt köp och jag har inte ångrat det för en sekund. Även om det är en stöttålig mobil tycker jag faktiskt att den är riktigt snygg!

Fråga om det är något speciellt du undrar.
 
Söker en stöttålig mobil som tål allt. Sonderat terrängen och hittat dessa:

Ericsson C702
Samsung B2100
Samsung B2700
Sonim XP1

Är det någon som har någon av dessa och kan ge lite feedback.

/ Daniel

Sonim har även släppt XP3 som har bättre specifikationer och funktioner än XP1.
 
Söker en stöttålig mobil som tål allt. Sonderat terrängen och hittat dessa:

Ericsson C702
Samsung B2100
Samsung B2700
Sonim XP1

Är det någon som har någon av dessa och kan ge lite feedback.

/ Daniel

Om tålighet är prio 1 så är Sonim valet - de har ju garanti som i princip säger om du lyckas ha sönder den så får du en ny.
SonyE har mest finesser.
Jag har en SonyE som jag är nöjd med - GPS:en kan ibland ha svårt att hitta fix. Jag bör nämna att min arbetsgivare äger 50% av SonyE.

Samsung har jag inte provat men antar att den featuremässigt hamnar mitt emellan övriga två.

Har också provat Nokia 5140 och den är INTE tålig - kretskortet syns i skarven mellan över- och under-del.

Och Ericsson 310 ("hajen") och också synnerligen tålig men ont om features med dagens mått mätt.

/Patrik
 
Det stod till slut mellan Samsungs B2100 & B2700. Efter lite velande la jag till slut en beställning på B2100:an. Lite lägre pris och den långa passningstiden avgjorde. Bra vid långa fjällturer.

Höjdmätaren på B2700:an lockade men efter att ha läst en del reccensioner att den inte funkar så bra gjorde att den valdes bort.
 
Bumpar upp tråden lite, jag söker själv en stöt- och vattentålig telefon och behöver tips.

Det jag prioriterar är:
  • Bra täckning
  • Lång batterilivslängd
  • Liten storlek
  • Ficklampa
  • Bra knappar (trött på tröga knappar och joysticks som går sönder)


Funktioner som kamera struntar jag i. Jag vill kunna ringa med telefonen utan krångel, behöver jag en kamera så köper jag en.
Hittar ni någon telefon som inte har sms funktion eller att man kan stänga av den så är det ett stort plus. Att dem som skickar sms får ett meddelande att det inte fungerar och måste ringa istället vore rena drömmen:cool:
 
Jag valde till slut Samsung B2100. Har haft den i ca 2 månader och är nöjd med själva telefonen. Lång passningstid och taltid var ett argument för mig. Nu har det dock visat sig att taltiden inte alls är de ca 9 h som specen säger. 30 minuter max. Måste vara nått fel så jag tänker göra en reklamation.

Det är verkligen ingen high tec lur. Väldigt basic och det var det jag va ut efter. Det är ett eller två extra knapptryckningar för att göra saker och man jämför med mina tidigare lurar.

Ett plus till ficklampan. Ger ett starkt sken. Dock måste telefonen vara påslagen.

Den är skön att hantera och känns tålig. Har inte utsatt den för några större prövningar än förutom lite fukt och det var inga problem.

Täckningen är bra. Fullt pott även på fjället.

Direkt liten är den inte. Kanske något större än genomsnittet.

Som sagt. Väldigt bra om det inte vore för passnings/taltiden. Innan jag gör mitt slutgiltliga omdömme måste jag kolla upp det.

/ Daniel
 
Nokia 3720 fyller dina krav. Väldigt lättanvänd och har bra med funktioner. Tål en hel del, tester visar att den är mycket tålig, riktigt bra skärm och tangenter. Ett plus är att den inte är designad som en tegelsten med gummi. Jag är mycket nöjd med min än så länge. Samsung har jag även testat, deras B2700, skulle inte välja den framför Nokias. Sonim XP1 har jag använt i tjänsten, kass, stängde av sig hela tiden och ologisk (5 st olika lurar). Jag använder även hajfenan i tjänsten, den håller men har inte särskilt mycket annat än att ringa.

/Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.