Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu?

Som rubriken lyder, vilken är det?

Kikat på Unihertz Jelly Pro på 60 gram, smartphone som dock inte verkar jättelätt att köpa i Sverige, så oklart om den alls funkar här. Det finns ju andra minimobiler också, icke-smartphones. Vilka funkar?

Nokia 225 givetvis, 90 gram, 4G, säkrare kort.

Det är ju bra om det finns nån form av antik internetsökfunktion i den, men jag skulle kunna överleva utan om vikten så att säga väger över - oj fyndigt. :D
 
står vikt på 140 gr på tex elg vanlig ca 5.4 tum skärm ca 200 gr som moto e7+ som jag hade bl kartor i och som reserv ttill GPS 64st
Bättre spara vikt på annat som kläder eller bränsle eller mat.
 
Den här, som kostade ca 200 kr, väger 63 g, har utbytbart batteri (så man kan ta med ett extra, men det behövdes aldrig - ett fulladdat räckte i ett par veckor) hade jag länge med när jag inte ville/vågade/tyckte det var lönt att släpa med min "riktiga" mobil. Särskilt när jag inte ville riskera ett plurr ihop med den på någon långfärdskridskotur :p .
Den har lite av de rudimentära funktioner du efterlyser; kameran är inget at skryta med, men jag ville ändå ha min "riktiga" fina kompakt med mig.

Tyvärr avvecklas ju 2G- och 2G-näten senast 2025, så den sortens små enkla billiga telefoner kommer snart att vara oanvändbara. Har nog inte sett någon lika lätt och billig med 4G, för att inte tala om mer.
 
Den här, som kostade ca 200 kr, väger 63 g, har utbytbart batteri (så man kan ta med ett extra, men det behövdes aldrig - ett fulladdat räckte i ett par veckor) hade jag länge med när jag inte ville/vågade/tyckte det var lönt att släpa med min "riktiga" mobil. Särskilt när jag inte ville riskera ett plurr ihop med den på någon långfärdskridskotur :p .
Den har lite av de rudimentära funktioner du efterlyser; kameran är inget at skryta med, men jag ville ändå ha min "riktiga" fina kompakt med mig.

Tyvärr avvecklas ju 2G- och 2G-näten senast 2025, så den sortens små enkla billiga telefoner kommer snart att vara oanvändbara. Har nog inte sett någon lika lätt och billig med 4G, för att inte tala om mer.
Ja nej 2G och 3G känns ju inte lönt att köpa, det kan väl vara avvecklat här och där? Hellre då Nokia 225 även om den väger 90 gram.

Då är nog Unihertz Jelly Pro på 60 g ändå ett alternativ. Men skulle vara intressant att veta om någon använt den.

står vikt på 140 gr på tex elg vanlig ca 5.4 tum skärm ca 200 gr som moto e7+ som jag hade bl kartor i och som reserv ttill GPS 64st
Bättre spara vikt på annat som kläder eller bränsle eller mat.

Fast jag ska egentligen inte använda den under själva vandringen då jag ändå är en vecka utan täckning, har en Garmin Mini för minimal kommunikation och lite spårning, och använder inte digitala kartor. Utan det är mer till resan runtomkring.

Jag skulle inte ha något emot en knapptelefon, men av mina två alternativ verkar ju den lättaste ändå vara en smartphone (med lite begränsad funktion möjligen).

Sedan finns ju diverse kreditkortsstora Kinamobiler då, men vet inte om det är ett alternativ? Batteriet bör ha någon form av hållbarhet, signalstyrkan vara god, och fungerande med moderna nät...
 
De gamla näten kommer att funka (dessutom ofta bäst) i fjällen i minst två år till (Telenor har faktiskt tvärtom nyligen investerat i dessa), så jag tänkte att 200 spänn för två-tre säsonger ändå känns som en rimlig investering. Men visst, man ska inte i onödan bidra till elektronik-skräpberget och helst handla något som håller längre än så.

Den Unihertz du vaskat fram är ju jätteintressant och går att handla inom "EU Region", dvs förhoppningsvis anpassad till det och utan tullkrångel. De verkar ju seriösa, går det inte att kolla med dem om/hur mobilen funkar i Europa?
 
Svårt att hitta små telefoner idag och med löstagbart batteri. Tillverkarna vill väl hellre att man ska tvingas köpa ny lur än att byta batteri.

Hade heller haft ett en på 5" än över 6 som de flesta är nu. Finns små kina-telfoner på amazon, men avskyr sega saker i dålig kvalitet så gillar inte att chansa.
 
Jag har en Unihertz Jelly 2. Jag behovde NFC. Vager 107 gr pa min vag. Fungerar i princip som en vanlig smartphone med alla dess funktioner. Ar dock valdigt liten. Anvander den nar jag cyklar da den "vanliga" mobiltelefonen ar lite stor. Ar val lite svart att jamfora batterier da jag anvander den ganska lite nar jag ar ute och cyklar. Har givetvis mindre batterikapacitet an andra telefoner. A andra sidan sa kraver den nog mindre da skarmen ar mindre.
  • Ej lostagbart batteri
  • GPS fungerar tillfredstallande
  • Ringa fungerar som pa vilken telefon som helst
  • De fa appar jag har fungerar utan problem
  • Sma fingrar ar battre an stora
Kopt i Japan sa jag kan dessvarre inte hjalpa dig med kopstalle, men gar det inte att kopa direkt fran Unihertz?
 
Jag har en Unihertz Jelly 2. Jag behovde NFC. Vager 107 gr pa min vag. Fungerar i princip som en vanlig smartphone med alla dess funktioner. Ar dock valdigt liten. Anvander den nar jag cyklar da den "vanliga" mobiltelefonen ar lite stor. Ar val lite svart att jamfora batterier da jag anvander den ganska lite nar jag ar ute och cyklar. Har givetvis mindre batterikapacitet an andra telefoner. A andra sidan sa kraver den nog mindre da skarmen ar mindre.
  • Ej lostagbart batteri
  • GPS fungerar tillfredstallande
  • Ringa fungerar som pa vilken telefon som helst
  • De fa appar jag har fungerar utan problem
  • Sma fingrar ar battre an stora
Kopt i Japan sa jag kan dessvarre inte hjalpa dig med kopstalle, men gar det inte att kopa direkt fran Unihertz?
Tack, ja kanske det kan bli en Jelly Pro då på 60 gram. Tack för info!
 
Finns det någon anledning till att mobilen måste vara så extremt lätt?
Det finns ju många mobiler att välja på som väger ca 120g och så speciellt tungt är inte det även om det är tyngre än 60g...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.