Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu?

Som rubriken lyder, vilken är det?

Kikat på Unihertz Jelly Pro på 60 gram, smartphone som dock inte verkar jättelätt att köpa i Sverige, så oklart om den alls funkar här. Det finns ju andra minimobiler också, icke-smartphones. Vilka funkar?

Nokia 225 givetvis, 90 gram, 4G, säkrare kort.

Det är ju bra om det finns nån form av antik internetsökfunktion i den, men jag skulle kunna överleva utan om vikten så att säga väger över - oj fyndigt. :D

står vikt på 140 gr på tex elg vanlig ca 5.4 tum skärm ca 200 gr som moto e7+ som jag hade bl kartor i och som reserv ttill GPS 64st
Bättre spara vikt på annat som kläder eller bränsle eller mat.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den här, som kostade ca 200 kr, väger 63 g, har utbytbart batteri (så man kan ta med ett extra, men det behövdes aldrig - ett fulladdat räckte i ett par veckor) hade jag länge med när jag inte ville/vågade/tyckte det var lönt att släpa med min "riktiga" mobil. Särskilt när jag inte ville riskera ett plurr ihop med den på någon långfärdskridskotur :p .
Den har lite av de rudimentära funktioner du efterlyser; kameran är inget at skryta med, men jag ville ändå ha min "riktiga" fina kompakt med mig.

Tyvärr avvecklas ju 2G- och 2G-näten senast 2025, så den sortens små enkla billiga telefoner kommer snart att vara oanvändbara. Har nog inte sett någon lika lätt och billig med 4G, för att inte tala om mer.

Den här, som kostade ca 200 kr, väger 63 g, har utbytbart batteri (så man kan ta med ett extra, men det behövdes aldrig - ett fulladdat räckte i ett par veckor) hade jag länge med när jag inte ville/vågade/tyckte det var lönt att släpa med min "riktiga" mobil. Särskilt när jag inte ville riskera ett plurr ihop med den på någon långfärdskridskotur :p .
Den har lite av de rudimentära funktioner du efterlyser; kameran är inget at skryta med, men jag ville ändå ha min "riktiga" fina kompakt med mig.

Tyvärr avvecklas ju 2G- och 2G-näten senast 2025, så den sortens små enkla billiga telefoner kommer snart att vara oanvändbara. Har nog inte sett någon lika lätt och billig med 4G, för att inte tala om mer.
Ja nej 2G och 3G känns ju inte lönt att köpa, det kan väl vara avvecklat här och där? Hellre då Nokia 225 även om den väger 90 gram.

Då är nog Unihertz Jelly Pro på 60 g ändå ett alternativ. Men skulle vara intressant att veta om någon använt den.

står vikt på 140 gr på tex elg vanlig ca 5.4 tum skärm ca 200 gr som moto e7+ som jag hade bl kartor i och som reserv ttill GPS 64st
Bättre spara vikt på annat som kläder eller bränsle eller mat.

Fast jag ska egentligen inte använda den under själva vandringen då jag ändå är en vecka utan täckning, har en Garmin Mini för minimal kommunikation och lite spårning, och använder inte digitala kartor. Utan det är mer till resan runtomkring.

Jag skulle inte ha något emot en knapptelefon, men av mina två alternativ verkar ju den lättaste ändå vara en smartphone (med lite begränsad funktion möjligen).

Sedan finns ju diverse kreditkortsstora Kinamobiler då, men vet inte om det är ett alternativ? Batteriet bör ha någon form av hållbarhet, signalstyrkan vara god, och fungerande med moderna nät...

De gamla näten kommer att funka (dessutom ofta bäst) i fjällen i minst två år till (Telenor har faktiskt tvärtom nyligen investerat i dessa), så jag tänkte att 200 spänn för två-tre säsonger ändå känns som en rimlig investering. Men visst, man ska inte i onödan bidra till elektronik-skräpberget och helst handla något som håller längre än så.

Den Unihertz du vaskat fram är ju jätteintressant och går att handla inom "EU Region", dvs förhoppningsvis anpassad till det och utan tullkrångel. De verkar ju seriösa, går det inte att kolla med dem om/hur mobilen funkar i Europa?

Svårt att hitta små telefoner idag och med löstagbart batteri. Tillverkarna vill väl hellre att man ska tvingas köpa ny lur än att byta batteri.

Hade heller haft ett en på 5" än över 6 som de flesta är nu. Finns små kina-telfoner på amazon, men avskyr sega saker i dålig kvalitet så gillar inte att chansa.

Jag har en Unihertz Jelly 2. Jag behovde NFC. Vager 107 gr pa min vag. Fungerar i princip som en vanlig smartphone med alla dess funktioner. Ar dock valdigt liten. Anvander den nar jag cyklar da den "vanliga" mobiltelefonen ar lite stor. Ar val lite svart att jamfora batterier da jag anvander den ganska lite nar jag ar ute och cyklar. Har givetvis mindre batterikapacitet an andra telefoner. A andra sidan sa kraver den nog mindre da skarmen ar mindre.
  • Ej lostagbart batteri
  • GPS fungerar tillfredstallande
  • Ringa fungerar som pa vilken telefon som helst
  • De fa appar jag har fungerar utan problem
  • Sma fingrar ar battre an stora
Kopt i Japan sa jag kan dessvarre inte hjalpa dig med kopstalle, men gar det inte att kopa direkt fran Unihertz?

Jag har en Unihertz Jelly 2. Jag behovde NFC. Vager 107 gr pa min vag. Fungerar i princip som en vanlig smartphone med alla dess funktioner. Ar dock valdigt liten. Anvander den nar jag cyklar da den "vanliga" mobiltelefonen ar lite stor. Ar val lite svart att jamfora batterier da jag anvander den ganska lite nar jag ar ute och cyklar. Har givetvis mindre batterikapacitet an andra telefoner. A andra sidan sa kraver den nog mindre da skarmen ar mindre.
  • Ej lostagbart batteri
  • GPS fungerar tillfredstallande
  • Ringa fungerar som pa vilken telefon som helst
  • De fa appar jag har fungerar utan problem
  • Sma fingrar ar battre an stora
Kopt i Japan sa jag kan dessvarre inte hjalpa dig med kopstalle, men gar det inte att kopa direkt fran Unihertz?
Tack, ja kanske det kan bli en Jelly Pro då på 60 gram. Tack för info!

Finns det någon anledning till att mobilen måste vara så extremt lätt?
Det finns ju många mobiler att välja på som väger ca 120g och så speciellt tungt är inte det även om det är tyngre än 60g...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips