Vilken klocka är mest tålig?

Jag tror jag tipsat om marathon i någon klocktråd men kanske inte denna.
Det som kan vara värt att ta fasta på är att klassiska armeklockor ofta bara är stänkskyddade och inte vattentäta. Kostnadsavvägning i förfrågningsunderlaget antagligen. Gäller både brittiska G10 och jänkarnas motsvarande fältklocka som jag tror specen ovan gäller.
Jag var tidigare mycket sugen på den amerikanska klockan men efter att ha undersökt saken närmre känns den för plastig. Både glaset och boetten är plast. Marathon gör ju andra lyxigare klockor dock!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det som kan vara värt att ta fasta på är att klassiska armeklockor ofta bara är stänkskyddade och inte vattentäta. Kostnadsavvägning i förfrågningsunderlaget antagligen. Gäller både brittiska G10 och jänkarnas motsvarande fältklocka som jag tror specen ovan gäller.

T.o.m. den enklaste Marathon-klockan är vattentät till 30 meters djup.

/Mats

T.o.m. den enklaste Marathon-klockan är vattentät till 30 meters djup.

/Mats

30m statiskt tryck i laboratoriet, ja.

Googla. 30m är att betrakta som duschsäker.
Ska du finsimma kanske du klarar dig med 100m. Ska man faktiskt verka i vatten någon längre tid är 200m lämpligt. Ur huvudet med reservation för småfel.

Har man faktiskt tänkt dyka till 30m gäller helt andra krav.

Jag har en Marathon TSAR
Den var lite tung i början, man vänjer sig.
Framför allt är Bezelringen stor så den är lätt att hantera med handskar,
i och med det blir den lite hög, dock inget större problem.

Och en liten bild.

Bilagor

• Marathon-TSAR.jpg
    Marathon-TSAR.jpg
    48.5 KB · Visningar: 1,670
seiko skx007 är en billig populär automatklocka som hyllas på klockforumen.
seikoimg.jpg

Den klockan är nog den mest prisvärda i hela klockvärlden. Kallas ju ibland för klockornas kalashnikov. Jag har en som håller sig inom ca +2-2 sek per dygn. Kan inte se att någon automat faktiskt kan motiveras över denna med tanke på dess stryktålighet och pris.

Många fina klockor som väcker habegär men det känns ganska primitivt med mekaniskt verk och avsaknad av perpetual calender, stoppur o timer. Det finns väl få klockor som slår tex denna om man vill ha vettiga funktioner, bra pris och hållbarhet? En timer är perfekt att ha för blötläggning, frystorkat, pauser m.m.

http://www.watchshop.com/mens-casio...o-controlled-watch-gw-7900-1er-p99934367.html

Hoppas jag har fel för jag vill hjärtat säger hellre mekaniskt men hjärnan skriker NEJ :)

Många fina klockor som väcker habegär men det känns ganska primitivt med mekaniskt verk och avsaknad av perpetual calender, stoppur o timer. Det finns väl få klockor som slår tex denna om man vill ha vettiga funktioner, bra pris och hållbarhet? En timer är perfekt att ha för blötläggning, frystorkat, pauser m.m.

http://www.watchshop.com/mens-casio...o-controlled-watch-gw-7900-1er-p99934367.html

Hoppas jag har fel för jag vill hjärtat säger hellre mekaniskt men hjärnan skriker NEJ :)

Du har inte fel, just därför har jag även en sån här:
http://www.casio-europe.com/se/watch/sports/prw-5000t-7er/

Två riktiga arbetshästar alltså, fast på olika sätt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips