Vilken klocka är mest tålig?

Jag tror jag tipsat om marathon i någon klocktråd men kanske inte denna.
Det som kan vara värt att ta fasta på är att klassiska armeklockor ofta bara är stänkskyddade och inte vattentäta. Kostnadsavvägning i förfrågningsunderlaget antagligen. Gäller både brittiska G10 och jänkarnas motsvarande fältklocka som jag tror specen ovan gäller.
Jag var tidigare mycket sugen på den amerikanska klockan men efter att ha undersökt saken närmre känns den för plastig. Både glaset och boetten är plast. Marathon gör ju andra lyxigare klockor dock!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Det som kan vara värt att ta fasta på är att klassiska armeklockor ofta bara är stänkskyddade och inte vattentäta. Kostnadsavvägning i förfrågningsunderlaget antagligen. Gäller både brittiska G10 och jänkarnas motsvarande fältklocka som jag tror specen ovan gäller.

T.o.m. den enklaste Marathon-klockan är vattentät till 30 meters djup.

/Mats

T.o.m. den enklaste Marathon-klockan är vattentät till 30 meters djup.

/Mats

30m statiskt tryck i laboratoriet, ja.

Googla. 30m är att betrakta som duschsäker.
Ska du finsimma kanske du klarar dig med 100m. Ska man faktiskt verka i vatten någon längre tid är 200m lämpligt. Ur huvudet med reservation för småfel.

Har man faktiskt tänkt dyka till 30m gäller helt andra krav.

Jag har en Marathon TSAR
Den var lite tung i början, man vänjer sig.
Framför allt är Bezelringen stor så den är lätt att hantera med handskar,
i och med det blir den lite hög, dock inget större problem.

Och en liten bild.

Bilagor

• Marathon-TSAR.jpg
    Marathon-TSAR.jpg
    48.5 KB · Visningar: 1,675
seiko skx007 är en billig populär automatklocka som hyllas på klockforumen.
seikoimg.jpg

Den klockan är nog den mest prisvärda i hela klockvärlden. Kallas ju ibland för klockornas kalashnikov. Jag har en som håller sig inom ca +2-2 sek per dygn. Kan inte se att någon automat faktiskt kan motiveras över denna med tanke på dess stryktålighet och pris.

Många fina klockor som väcker habegär men det känns ganska primitivt med mekaniskt verk och avsaknad av perpetual calender, stoppur o timer. Det finns väl få klockor som slår tex denna om man vill ha vettiga funktioner, bra pris och hållbarhet? En timer är perfekt att ha för blötläggning, frystorkat, pauser m.m.

http://www.watchshop.com/mens-casio...o-controlled-watch-gw-7900-1er-p99934367.html

Hoppas jag har fel för jag vill hjärtat säger hellre mekaniskt men hjärnan skriker NEJ :)

Många fina klockor som väcker habegär men det känns ganska primitivt med mekaniskt verk och avsaknad av perpetual calender, stoppur o timer. Det finns väl få klockor som slår tex denna om man vill ha vettiga funktioner, bra pris och hållbarhet? En timer är perfekt att ha för blötläggning, frystorkat, pauser m.m.

http://www.watchshop.com/mens-casio...o-controlled-watch-gw-7900-1er-p99934367.html

Hoppas jag har fel för jag vill hjärtat säger hellre mekaniskt men hjärnan skriker NEJ :)

Du har inte fel, just därför har jag även en sån här:
http://www.casio-europe.com/se/watch/sports/prw-5000t-7er/

Två riktiga arbetshästar alltså, fast på olika sätt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips