Kängor eller stövlar

Av erfarenheter

Vet vi att värsta skavsåren får man av hårda illa passande kängor. En annan god orsak till skavsåren är ovana fötter (för lite träning) och oskötta fötter, för mycket hård hud kvar och glest med tvätttillfällena....
Gummistövlar som passar är varma men täta så länge det inte går hål på dem.
Idrottsmän och lättvandrare väljer skor. Det har fungerat väl länge men har svagheter. Kan bli vått och kräver även de sitt av brukaren.
Vad som passar er vet jag inte men räkna inte ut något. Jag har vid augustivandringar i fjällen använt alla 3 sorterna, dock aldrig på samma vandring. Lägerskor har jag sedan länge lämnat hemma.... Allt som du bär bör fungera till minst två saker...
Hinner ni välja och gå in kängor?
//J
 
När jag skulle till Jotunheimen 1994, min första tur utanför Alperna, läse jag på i en tysk guidebok. Det var ett evigt dividerande om för- och nackdelar, med viss fördel för stövlar.
Tillsist bestämde jag mig för att ändå använda mina alpkängor och det gick alldeles utmärkt. Såg sen inte en enda vandrare med stövlar!

Stövlar är tunga, 2.2 kg paret är inte ovanligt om det ska vara rejäl sula. Jag använder kängor av märket Tecnica och paret väger 1.1 kg. De har använts 19 dagar i Alperna, utan anmärkning.
På lägret, om jag vill ut en kort sväng, t ex till bäcken, och inte vill blöta ned mina strumpor (jag byter faktiskt på lägret), så drar jag på ett par vattentäta påsar av märket Sea to Summit med praktiska spännen.
 
Det där är väl ingen ultrasanning? Det väger lite men är skönt lufta och vila fötterna i lite skönare skor på kvällen tycker jag. Köpte ett par Puma i mesh för 400 spänn igår för Teva duger inte i skog och mark (bättre för strand och klippor där man kan skölja ur grus och sand osv). 350 gram för paret och de blir nästan helt platta om man drar ihop dem med en rem.

Lägerskor har jag sedan länge lämnat hemma.... Allt som du bär bör fungera till minst två saker...
 
Hej, jag har vandrat i 15 år och hunnit avverka både stövlar, klassiska Lundhags, kängor utan membran och med membran av olika modeller. Jag skulle vilja påstå att ett par Goretex kängor är oslagbara. Dom är sköna, bara att sätta i fötterna och gå (i stort sett men det varierar väl för olika personer såklart) och du är varm och skön om fötterna. Om du är novis kan just fötterna göra att du aldrig vill vandra mer om det blir fel.
Har numer ett par Hanwag Alaska GTX som är helt super. Prisvärd och vunnit priser. Den har lite extra skyddande gummi vid tårna och är väldigt stabil. Sen är det inte fel att dom är nästintill skötselfria...
Gå på känsla, prova några modeller men är dom skönaste nån hundring dyrare, betala det, annars ångrar du dig. Lycka till!
 
Vad är din erfarenhet av Lundhags och varför bytte du? Jag som inte vandrar så mycket räknar med att få ut 8-10 år av mina kängor med skötsel. Min kompis är väldigt nöjd med Scout. Du kan tro att vi diskuterat G-Tex eller inte G-Tex många gånger men det var ingen stor prestigegrej att byta till icke-GTex. Mina Meindl stoppade 6½ år men det var att membranet gett sig som gjorde att jag köpte nytt. Jag blev blöt om fötterna långsamt och obarmhärtigt flera gånger när jag var ute. Lyckades inte smörja dem täta eller lista ut var det silade/sögs in vatten. Den enda men stora nackdelen med fodrade kängor tycker jag är det med om man trampar och blöter ner skon helt.


Hej, jag har vandrat i 15 år och hunnit avverka både stövlar, klassiska Lundhags, kängor utan membran och med membran av olika modeller. Jag skulle vilja påstå att ett par Goretex kängor är oslagbara. Dom är sköna, bara att sätta i fötterna och gå (i stort sett men det varierar väl för olika personer såklart) och du är varm och skön om fötterna. Om du är novis kan just fötterna göra att du aldrig vill vandra mer om det blir fel.
Har numer ett par Hanwag Alaska GTX som är helt super. Prisvärd och vunnit priser. Den har lite extra skyddande gummi vid tårna och är väldigt stabil. Sen är det inte fel att dom är nästintill skötselfria...
Gå på känsla, prova några modeller men är dom skönaste nån hundring dyrare, betala det, annars ångrar du dig. Lycka till!
 
Hej,

Jag hade Lundhags för 20 år sen, när jag gjorde lumpen, den s.k Alaska-modellen. Körde vidare ett par år och var jättenöjd. Nu har Lundhags utvecklats och har sin konkurrenskraft mot andra leverantörer på sitt unika sätt. I början av "vandringskarriären" var det äventyrligt med 38 kg packning och 14 dagars vandring i oledad terräng. Lundhags funkade super så länge dom var väl smorda och skötta. Däremot brände det i fotsulorna då det inte fjädrade så mycket. När jag sen bytte till (tror det var Salomon) av mer europeisk modell, lägre och mer ergonomisk sula så blev det som att vandra i tennisdojor (kontrasten upplevdes så).

Jag är väl rätt bekväm av mig och vill att allt ska vara så enkelt som möjligt (ambitionen minskar med åren...) så jag orkar inte putsa och titta extra på sömmarna osv. GT är då perfekt, det är bara att tvätta av och skölja ur. Förstår om du trötnar ur när du drabbades av läckaget. Om du inte själv vet att du skadat kängorna borde du vända dig till leverantören. Du kanske inte kan reklammera beroende på hur slitna dom är men du kan ställa frågan hur länge deras kängor egentligen ska hålla och att du är besviken då du fick vandringen spolierad...tror det är svårt att själv fixa trasigt membran och är det utslitet så är det nog dags att byta även om kängorna i övrigt håller hyfsad kvalitet. Livslängd för mig är nog 5-6 år och då använder jag dom på vintern också hemma på promenader och i pulkabacken med ungarna.

Jag står nog fast vid att gå på sin egen känsla. Kängor är så individuellt och om både du och din kompis är överrens och nöjda (och sköter kängorna) kommer ni övertyga varandra att ert val ändå är bäst. Hoppas du blev lite klokare. mvh Royne
 
Måste ge en röst till åt Hanwag Alaska. Har haft mina nu i två år, och dom verkar bara bli bättre hela tiden.

Min historia går ungefär så här:

-Gummistövlar. Icke vandringsmodell, inte roligt, men inte heller långa turer eller tung packining.

-Finska försvarets standardkängor. Gick som bäst/värst 60km med 30kg packning på 14 timmar. Tänkte då att det måste finnas bättre skor.

-La Sportivas halvhöga Gore Tex kängor. Helt ok i fjäll- och alpterräng, men lite för låga fär att ta sig över bäckar. Ett par snöskor åt sig en vinter igenom ytlädret, och till slut sprack även membranet under en vandring. Begrovs högtidligt i soptunnan vid Kilpisjärvi fjällhotel.

-Hanwag Alaska. Som sagt, blir bara bättre med tiden. Rejäla gummiskydd, och tillräckligt höga så man kan traska rakt igenom lite grundare vattendrag. Behövde inte ta dom av mig en enda gång för att vada i Sarek förra sommaren.

Naturligtvis måste var och en pröva sig fram vilket märke och modell som passar ens fot bäst, men överlags kunde jag inte längre tänka mig vandra i gummistövlar (inte ens av vandringsmodell). Ser bara mera fördelar med bra kängor.
 
OT:

"begrovs" - vilken härlig och mustig imperfekt! Annars säger
(eller kanske sade) man ju "begravades" i FInland, vilket är vackert nog.
 
OT svar:)

Jag är tvåspråkig Finländare och har väl nog alltid använt "begrovs". Men finlandssvenskan har ju en hel del dialekter och alternativa uttryck för samma saker. Och om vi inte kommer på något ord säger vi det bara på Finska men med Svensk grammatik: t.ex. "kivogaste" (kiva - rolig)
 
Ja, dom är riktigt bra. Ska man vada i djupare vatten än kängorna är höga har jag ett tips till som funkat riktigt bra. Dra på Goretexbyxorna och lägg ett par remmar runt vristerna, dra åt hårt och vips så har man ett par vadarbyxor. Det är ok om man bara stövlar på men kanske inte det bästa om man behöver ta för lång tid på sig, till slut sipprar väl vattnet in.

Håller med, dom blir bara bättre å bättre.
 
Jo, tror att jag ska bli nöjd. Iofs är det ju inget mer än det svindyra priset på svenskköpta kängor som stoppar att man har både och för olika användningar. De Lundhags Synchro jag har köpt nu känns inte som någon större skillnad mot GTex-skor. Dvs. de känns sköna direkt och behöver inte slitas in för att vara sköna. Däremot ska det bli intressant att se hur vattenrestístenta de är när man inte får vatten in genom skaften. I sommar blir det att vada med kängor och remmar runt regnbyxor och skoskaft. Då åker sulor och strumpor ur under vadet. Skulle nog inte göra det med ett par GTex-kängor med risk att blöta ner fodret och få ha blöta skor i 10 dagar.

Jag tror att jag fick ut vad man kan räkna med ur mina Meindl. GTex är ju inte direkt outslitligt i jackor och byxor heller, som nog är mindre utsatta än skor. Har alltid kortklippta tånaglar så det var inte det som gjorde att de började läcka. Jag tror att liningen bara gjort sitt och torkat ut.


Hej,

Jag hade Lundhags för 20 år sen, när jag gjorde lumpen, den s.k Alaska-modellen. Körde vidare ett par år och var jättenöjd. Nu har Lundhags utvecklats och har sin konkurrenskraft mot andra leverantörer på sitt unika sätt. I början av "vandringskarriären" var det äventyrligt med 38 kg packning och 14 dagars vandring i oledad terräng. Lundhags funkade super så länge dom var väl smorda och skötta. Däremot brände det i fotsulorna då det inte fjädrade så mycket. När jag sen bytte till (tror det var Salomon) av mer europeisk modell, lägre och mer ergonomisk sula så blev det som att vandra i tennisdojor (kontrasten upplevdes så).

Jag är väl rätt bekväm av mig och vill att allt ska vara så enkelt som möjligt (ambitionen minskar med åren...) så jag orkar inte putsa och titta extra på sömmarna osv. GT är då perfekt, det är bara att tvätta av och skölja ur. Förstår om du trötnar ur när du drabbades av läckaget. Om du inte själv vet att du skadat kängorna borde du vända dig till leverantören. Du kanske inte kan reklammera beroende på hur slitna dom är men du kan ställa frågan hur länge deras kängor egentligen ska hålla och att du är besviken då du fick vandringen spolierad...tror det är svårt att själv fixa trasigt membran och är det utslitet så är det nog dags att byta även om kängorna i övrigt håller hyfsad kvalitet. Livslängd för mig är nog 5-6 år och då använder jag dom på vintern också hemma på promenader och i pulkabacken med ungarna.

Jag står nog fast vid att gå på sin egen känsla. Kängor är så individuellt och om både du och din kompis är överrens och nöjda (och sköter kängorna) kommer ni övertyga varandra att ert val ändå är bäst. Hoppas du blev lite klokare. mvh Royne
 
Om man nu orkar vara vikt- och prismedveten så har Clas Ohlson öppningsbara buntband. 10 st för 14:50. Ganska grova, 8 mm breda och 30 cm långa. Jag tänkte köra med dubbla såna per ben och hoppas att det håller vattnet borta.

Ja, dom är riktigt bra. Ska man vada i djupare vatten än kängorna är höga har jag ett tips till som funkat riktigt bra. Dra på Goretexbyxorna och lägg ett par remmar runt vristerna, dra åt hårt och vips så har man ett par vadarbyxor. Det är ok om man bara stövlar på men kanske inte det bästa om man behöver ta för lång tid på sig, till slut sipprar väl vattnet in.

Håller med, dom blir bara bättre å bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
EAndersson Kängor eller stövlar? Fjällvandring 12
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.