Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-08-11, 12:07
andersmossing andersmossing är inte uppkopplad

Tält Salewa litetrek 2

Jag har just kommit hem från fyra nätter i tält, mitt 20 år gamla Mountain hardwear lightwedge 2. Ett kupoltält på 3 kg, nästan självstagande. Ett omtyckt och genomtänkt tält men med en stor brist : det finns inga stormlinorna alls, vilket ger risiga egenskaper i hård vind. Det har dessutom börjat läcka in, tror det är tejpen i sömmarna som gett med sig på något ställe.

Har börjat kika på en ersättare och ögonen har fallit på Salewa litetrek 2. Självstagande på 2.1 kg och 2400 kr. Finns också som en lättare (1,7) och dyrare (3800) variant. Har någon egna erfarenheter av tältet? Tar tacksamt emot synpunkter. Gillar hur man krokar upp tältet direkt i bågarna, mycket smidigt och enkelt.

Konkurrenter? Jag söker alltså ett kupoltält, under 2 kg och under 3000 kr. Sitthöjd är någorlunda viktigt. Gör användning på sommarfjäll, paddling, utflykter och diverse.

Tacksam för tankar och tips!
Anders
Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 12:25
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Fixade till länken.
https://www.addnature.com/sale ... -732433.html
Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 12:26

Danke! Mobiltelefonfiplerier...😁
Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 12:31
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Ligglängd?

Jag tycker 210 cm är i kortaste laget. Man rör sig troligtvis både uppåt, neråt och åt sidorna så i ogynsamma fall kan fötterna trycka innertältet mot yttertältet på kortänden.
Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 23:12

Kikade på några tält och det verkar vara många som har ungefär detta mått. Det beror väl på lutningen på tältduken också antar jag. Svårt att bedöma utan att testa.

Mvh
Anders
Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 06:08
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Ja, det har du alldeles rätt i.

Om det lutar mycket och du själv är lång så kan fötterna lyfta innertältet uppåt och då tar det i taket. Har du sedan ett tjockt liggunderlag så blir det än värre.
Jag är 183 cm och om liggunderlaget flyttar sig litet mot kortänden under natten (trots silikon på golvet) så har det någon gång hänt att fötterna tryckt tältduken mot "kortväggen" - om det finns någon sådan. Det är då det behövs litet mera ligglängd.
Det behövs nog ett tiotal centimeter i reserv utöver sovsäckens längd.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.

Logga in