Val av multiverktyg

dePaul; sa:
Hm. De försökte i alla fall lansera en jaktkniv på 80-talet (?). Konkurrensen där är ju avsevärt större än när det gäller multitänger.

Just det försöket kan ju vara en anledning till att låta bli snarare än att försöka igen.

dePaul; sa:
Konkurrensen är avsevärt större när det gäller vanliga verktyg, dvs det som Bahco sysslar med nu.

Och på den marknaden har Bacho redan en mycket stark postition, som de såklart ska utnyttja.
Det är som sagt svårare att slå sig in på en ny marknad.
 
Är inne på min andra Gerber nu. Den första jag hade var i många år en trogen kamrat på jakt, fiske, paddlingar, skidurer, skoterturer och arbete. Efter flera år av brutal misshandel tappade jag bort den på en offpistskidåkning... Med sorg i hjärtat insåg jag att den var ett kärt minne blott. Köpte raskt en ny som används likandat som den förra och än så länge håller den lika bra. Den fyller snartfem år och är nästan som ny...

Sen det där med att höja Bacho till skyarna. Det finns andra verktygstillverkare som är mycket mer intressanta. Teng och Kamasa gör överlag bättre verktyg, liksom atlas copco. Vore riktigt kul om de kom ut med ett multiverktyg. Men förmodligen skulle priset bli mindre kul. Gerber Legend skulle framstå som gratis vid en jämförelse, är min gissning.
 
Nordesjö; sa:
Just det försöket kan ju vara en anledning till att låta bli snarare än att försöka igen.

Och på den marknaden har Bacho redan en mycket stark postition, som de såklart ska utnyttja.
Det är som sagt svårare att slå sig in på en ny marknad.
Min poäng var att de tidigare i alla fall försökte att slå sig in på nya marknader, vilket lanseringen av deras kniv är ett exempel på.

Faktum är att under den perioden (80-talet) var Bahcos position inte i närheten av dagens. Kommer ni ihåg planerna på nedläggning? Likväl vågade man chansa på en ny produktnisch.

Dagens starka position skulle kunna hjälpa Bahco med en presumtiv nylansering och därmed marknadsutbreddning. Friskt vågat, hälften vunnet ;)

Men å andra sidan, vad vet jag om företagande... :)

~Paul~
 
Tarra; sa:
Är inne på min andra Gerber nu.

Teng och Kamasa gör överlag bättre verktyg, liksom atlas copco.
Ja, även Gerber är bland de 5 stora :).

Är det inte så att Teng och Kamasa satsar mest på elverktyg och inte så mycket på traditionella handhållna sådana??

~Paul~
 
Ser man på Kamasa tillverkar tydligen multitänger ;). Då blir frågan ännu intressantare varför inte Bahco gör det.

Kamasapockettool.gif


Kostar inte skjortan heller: £ 3.99

Här är Bahcos kniv:
Bahcojaktkniv.jpg


~Paul~
 
Kamasa Tools tillverkar nog ingenting, de var ett handelshus sist jag visste nåt om dom.

Bahcos upp och nedgång kan ju bero på allt möjligt, men det har ju skett diverse ägarbyten de senaste 10? åren.
 
Leatherman crunch

Ytterst användbart verktyg. Det enda verktyg som kan anv som en tredje hand i och med att man kan klämma fast tången (svetstångsprincipen). Otroligt nöjd med detta vkt.
 
Re: Leatherman crunch

stenhulthen; sa:
Ytterst användbart verktyg. Det enda verktyg som kan anv som en tredje hand i och med att man kan klämma fast tången (svetstångsprincipen). Otroligt nöjd med detta vkt.
Den är en variant på den tångtypen som är allra mest populär i USA, låsbar polygrip:

Multigrip.jpg


En mycket användbar konstruktion.

~Paul~
 
Jag har slitit ut en SOG & en Gerber. Sogen fick jag nya reservdelar till efter ett kort samtal till generalagenten. Nu har jag en Leatherman Charge Ti som jag är nöjd med även om den väger lite väl mycket. Den stora fördelen med den är de låsbara verktygen och att knivarna sitter på utsidan.

Eftersom de bästa grejerna är de man har med sig så kanske man ska rekomendera ett lätt verktyg. Det kanske är bättre att ta med sig ståltråd och silvertejp än en 1500:- multitång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.