Nytt multiverktyg

Hej!
Jag studerar industridesign och ska precis börja på ett nytt projekt. Uppgiften är att ta fram ett nytt multiverktyg. Jag har valt att inrikta mig mot vandring och vore väldigt tacksam om du tog dig tid att svara på frågorna nedan.

1. Du ska ut på en vandring under ca 2-3 dagar. Lista de 4 viktigaste funktionerna du skulle vilja att ditt multiverktyg hade. (Ex: funktion för hjälp att få upp tältpinnar, funktion för att göra eld, kniv, lampa etc).


2. Vilka upplevda nackdelar har du haft med tidigare multiverktyg?


Stort TACK på förhand!

//Cecilia
 
Hej!
Jag studerar industridesign och ska precis börja på ett nytt projekt. Uppgiften är att ta fram ett nytt multiverktyg. Jag har valt att inrikta mig mot vandring och vore väldigt tacksam om du tog dig tid att svara på frågorna nedan.

1. Du ska ut på en vandring under ca 2-3 dagar. Lista de 4 viktigaste funktionerna du skulle vilja att ditt multiverktyg hade. (Ex: funktion för hjälp att få upp tältpinnar, funktion för att göra eld, kniv, lampa etc).


2. Vilka upplevda nackdelar har du haft med tidigare multiverktyg?


Stort TACK på förhand!

//Cecilia
Kul :)

1. Kniv, tång (med avbitare), sax och kombiöppnare (kapsyl, burk)
2. Usla materialval, framför allt i samband med kniven. Dåligt stål m a o. Många är dessutom onödigt tunga och trots detta sköra i konstruktionen varvid det är lätt att böja. T ex skänklarna.

Ibland är också tångens utformning under all kritik. Ergonomin har också många misslyckats med. Det innefattar vassa kanter och fel balans.

Många multiverktyg är dessutom utrustade med femtielva olika funktioner som man aldrig kommer ha användning för. Bara dödvikt m a o.

~Paul~
 
Kul :)

1. Kniv, tång (med avbitare), sax och kombiöppnare (kapsyl, burk)
2. Usla materialval, framför allt i samband med kniven. Dåligt stål m a o. Många är dessutom onödigt tunga och trots detta sköra i konstruktionen varvid det är lätt att böja. T ex skänklarna.