Nytt multiverktyg

Hej!
Jag studerar industridesign och ska precis börja på ett nytt projekt. Uppgiften är att ta fram ett nytt multiverktyg. Jag har valt att inrikta mig mot vandring och vore väldigt tacksam om du tog dig tid att svara på frågorna nedan.

1. Du ska ut på en vandring under ca 2-3 dagar. Lista de 4 viktigaste funktionerna du skulle vilja att ditt multiverktyg hade. (Ex: funktion för hjälp att få upp tältpinnar, funktion för att göra eld, kniv, lampa etc).


2. Vilka upplevda nackdelar har du haft med tidigare multiverktyg?


Stort TACK på förhand!

//Cecilia
 
Hej!
Jag studerar industridesign och ska precis börja på ett nytt projekt. Uppgiften är att ta fram ett nytt multiverktyg. Jag har valt att inrikta mig mot vandring och vore väldigt tacksam om du tog dig tid att svara på frågorna nedan.

1. Du ska ut på en vandring under ca 2-3 dagar. Lista de 4 viktigaste funktionerna du skulle vilja att ditt multiverktyg hade. (Ex: funktion för hjälp att få upp tältpinnar, funktion för att göra eld, kniv, lampa etc).


2. Vilka upplevda nackdelar har du haft med tidigare multiverktyg?


Stort TACK på förhand!

//Cecilia
Kul :)

1. Kniv, tång (med avbitare), sax och kombiöppnare (kapsyl, burk)
2. Usla materialval, framför allt i samband med kniven. Dåligt stål m a o. Många är dessutom onödigt tunga och trots detta sköra i konstruktionen varvid det är lätt att böja. T ex skänklarna.

Ibland är också tångens utformning under all kritik. Ergonomin har också många misslyckats med. Det innefattar vassa kanter och fel balans.

Många multiverktyg är dessutom utrustade med femtielva olika funktioner som man aldrig kommer ha användning för. Bara dödvikt m a o.

~Paul~
 
Kul :)

1. Kniv, tång (med avbitare), sax och kombiöppnare (kapsyl, burk)
2. Usla materialval, framför allt i samband med kniven. Dåligt stål m a o. Många är dessutom onödigt tunga och trots detta sköra i konstruktionen varvid det är lätt att böja. T ex skänklarna.

Ibland är också tångens utformning under all kritik. Ergonomin har också många misslyckats med. Det innefattar vassa kanter och fel balans.

Många multiverktyg är dessutom utrustade med femtielva olika funktioner som man aldrig kommer ha användning för. Bara dödvikt m a o.

~Paul~

Instämmer. Dock så är det viktigt med bra mejslar - att kunna reparera kök, tält och fiskerullar är multiverktygens viktigaste jobb. Sen har jag ofta tänkt tanken på att ha en tång som är mer anpassad för "uttagning av fiskekrok" - vore inte helt fel. Finns väldigt många specialtänger inom fisket där man borde kunna inspireras av nån variant.
 
Hej!
Jag studerar industridesign och ska precis börja på ett nytt projekt. Uppgiften är att ta fram ett nytt multiverktyg. Jag har valt att inrikta mig mot vandring och vore väldigt tacksam om du tog dig tid att svara på frågorna nedan.

1. Du ska ut på en vandring under ca 2-3 dagar. Lista de 4 viktigaste funktionerna du skulle vilja att ditt multiverktyg hade. (Ex: funktion för hjälp att få upp tältpinnar, funktion för att göra eld, kniv, lampa etc).


2. Vilka upplevda nackdelar har du haft med tidigare multiverktyg?


Stort TACK på förhand!

//Cecilia

Kniv, tång med avbitare längst in, pincett, fil.

Kniven ska även gå att låsa i utfällt läge. Kniven ska också kunna fällas ut med enbart en hand.

En bantad Leatherman Wave med andra ord.
 
Eldstål + konservöppnare + stjärnmejsel + skruvmejsel + flacktång med avbitare
Slidkniv finns alltid i livremmen....

Junioren
 
Viktigt är en bra tång, för min del tycker jag en mer spetsig modell fungerar bäst, man kan använda tången som en kraftig pincett, flugbindningsstäd (med ett gummiband runt handdaget) mm.

Mejslar är mycket bra, både raka och stjärnmejslar, tänk på att friluftsutrustningen ofta inte kräver de största stjärnmejslarna, snarare tvärs om.

Ett bra knivblad, skit i all tandning, jag kompletterar multiverktyget med en vanlig kniv ute, men glömmer man den så svär man fett över besvärlig tandning när man ska göra en grillpinne eller tälja en träfigur. Tandning är bra när man ska skära rep/snören od, annars bara problem

Ett verktyg för att öppna konserver, funkar med kniv, men den blir slö av det.

Förvaringen är viktig också, hade en med läderfodral tidigare, den var tung och klumpig, kör nu med en billig Leatherman Kick i ett mjukt fodral den funkar kanon, väger inget och märks inte ens de dagar jag sitter på kontoret hela dagen, dessutom kostade den här mindre än hälften av förra verktyget och fick även en mickra på köpet...

Men till slut, hur bra design och "hett" namn på tillverkaren det än är, så är det skit stål eller felaktigt behandlat och dålig finish och dåligt hantverk i tillverkningen så är det ett dåligt verktyg som man drar sig för att ta med ut.
Alla delar är viktiga för att få en fungerande produkt.
 
Materialvalet är viktigt tycker jag. Ett bra rostfritt stål. Kraftiga u formade skänklar med väl tilltagen bult. Så skänklarna inte böjer sej så lätt. Man kan ju sätta små stag inne i skaftet med urtag för verktygen som inte behöver vara så många. Två raka mejslar två stjärnmejslar, knivblad, tång av spetsmodell med avbitare, konservöppnare, kapsylöppnare,sax. Som tillbehör eldstål kanske. Skänklarna måste vara avrundade för bra grepp. Och slida i antingen läder eller cordura eller liknande.

Trevlig uppgift du fått.:)

Seved
 
Materialvalet är viktigt tycker jag. Ett bra rostfritt stål. Kraftiga u formade skänklar med väl tilltagen bult. Så skänklarna inte böjer sej så lätt. Man kan ju sätta små stag inne i skaftet med urtag för verktygen som inte behöver vara så många. Två raka mejslar två stjärnmejslar, knivblad, tång av spetsmodell med avbitare, konservöppnare, kapsylöppnare,sax. Som tillbehör eldstål kanske. Skänklarna måste vara avrundade för bra grepp. Och slida i antingen läder eller cordura eller liknande.

Trevlig uppgift du fått.:)

Seved

Glömnde en syl. Och nål å tråd i fodralet för diverse lagning.

Seved
 
Stor Pozidrive

Som skidåkare saknar jag en stor Pozidrive, och inget fippligt bits set, sen skall den hålla att vika ut ena armen för att få lite moment när man använde mejslarna.

Då betyder det att mejslarna skall hålla för det också. Alla som har justerat en skidbindning vet vad jag snackar om.

Sedan skall tången hålla att klippa minst 2mm pianotråd, dvs ordentligt härdat. Ett rakt knivblad, bra stål. Kan vara en stämjärnsspets på kniven så den tillför nått, en vanlig kniv har man ju oftast. om de skall vara lättningshål så skall de vara formade så man kan använda dem som ringnycklar dvs sexkantiga i lämplig storlek.

P
 
Komplettering

Läste lite nogrannare nu, ja vandring då är det ju inte lika stort behov av tänger.. Det är möjligtvis multiköket som skall trimmas lite...

Men en spetstång med avbitare, metallsåg, fil och diamantbryne är ju inte fel!
 
Som skidåkare saknar jag en stor Pozidrive, och inget fippligt bits set, sen skall den hålla att vika ut ena armen för att få lite moment när man använde mejslarna.

Då betyder det att mejslarna skall hålla för det också. Alla som har justerat en skidbindning vet vad jag snackar om.

Sedan skall tången hålla att klippa minst 2mm pianotråd, dvs ordentligt härdat. Ett rakt knivblad, bra stål. Kan vara en stämjärnsspets på kniven så den tillför nått, en vanlig kniv har man ju oftast. om de skall vara lättningshål så skall de vara formade så man kan använda dem som ringnycklar dvs sexkantiga i lämplig storlek.

P

med tanke på dom krafter du behöver alstra och leda ut genom materialet är vi nog uppe i en konstruktion som är bortåt 15-20cm lång, ganska många cm i bredd och bortåt en 600-800gram tung...

...och då kommer vi in på mitt tips till trådskaparen, kika på Victorinox tången och undvik att göra en likadan. Mängder med liknade verktyg + vansinnigt tung.

den blev snabbt utbytt mot leatherman med plastinlägg som funkat överraskande bra och som någon tidigare skrev känns knappt att den sitter där i bältet.

ska man börja mecka på allvar är det bättre att kasta ner en riktig verktygstång, en linjetång (kombinationstång) från knipex + en bitsmejsel från wera eller belzer.
 
just ja, en sak till, vill du bli miljonär så uppfinner du någon form av multifäste, som på ett smidigt sätt gör verktygen utbytbara, efter behov och av att dom slits ut, skapar en rejäl uppsättning av dessa verktyg i material och utformning som slår ut allt annt på marknaden, sliter som ett djur med att få dom stora drakarna att anamma din standard och göra tänger som innehåller detta fäste. (det sista är säkert hur lätt som helst)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
perdans nytt batteri till MagLite Charger ? Utrustning allmänt 1
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24
dePaul Gott Nytt Uteår! Utrustning allmänt 7
Vandrare Nytt glas i klockan? Utrustning allmänt 7
haskell Nytt brittiskt märke med billiga prylar! Utrustning allmänt 5
avslutad Nytt på UL-fronten? Utrustning allmänt 0
Raskesven Gammalt och nytt Utrustning allmänt 14
asp Ultralätt, intet nytt under solen Utrustning allmänt 1
mtbsmuffe GOTT NYTT ÅR Utrustning allmänt 0
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.