Billig multiverktyg?

Hej
Dags att köpa present till sonen. Han önskar sig ett multiverktyg.
Har ni något förslag på bra billig variant. finns ju på Claes Ohlsson och Biltema. Någon som testat och tycker att de duger som förstaverktyg för en tioåring.
mvh
ht
 
bredviken; sa:
Hej
Dags att köpa present till sonen. Han önskar sig ett multiverktyg.
Har ni något förslag på bra billig variant. finns ju på Claes Ohlsson och Biltema. Någon som testat och tycker att de duger som förstaverktyg för en tioåring.
mvh
ht

Har du en affär som tillhandahåller ett märke som jag tror heter Bensen-tool,eller nånting,i närheten,så är dom nästan som på riktigt.

Finns på järn-avd i PUB-hust om du är i Stockholm.


peter
 
Jag köpte en Leatherman "Charge" (i Titan) på e-bay. Om du inte är rädd för internet, så får du en för halva priset mot butik i Sverige och slipper gå runt i affärer. Dessvärre måste du vänta en vecka på att den kommer och ev. får du lägga på tull och moms om utanför EU.

Art 320014128833 på Tyska e-bay för 95 EUR. Då kan du få ett graverat på den om jag fattar rätt.

Hittade samma på Komplett.se för 995 Kr.

På addnature har du annars för 1795Kr!!

Ja, bara att leta....
 
bredviken; sa:
1. Han önskar sig ett multiverktyg.
2. Har ni något förslag på bra billig variant.
1. Alltså. Du får nog lov att vara mer specifik än såhär. Det är som att säga: Min son önskar sig en cykel.

1. Det finns en uppsjö diverse multiverktyg med olika inriktningar. Frågan är således; vad gillar din son att pyssla med? Fiske? Vandring? Hobbyflygplan? Cykel och moped?

Jag antar att du förstår vart jag vill komma: De olika multiverktygen har olika inriktningar gällande verktygsuppsättning.

En annan fråga är hur stort och tungt verktyget får vara. De flesta tillverkare har ungefär samma verktyg, dock i olika storlekar/grovlekar. T ex, Leatherman's Super Tool 200 väger runt 330 gram medan en Micra endast väger 55 gram.

Frågan är således: På vilket sätt kommer han att nyttja verktyget? På nyckelknippan? I ryggsäcken? Hemmavid? Dessa parametrar bestämmer vilket verktyg han kommer att trivas med.

2. Mitt råd är att strunta i de "billiga" varianterna. Det sämsta valet många föräldrar gör är att ge sina barn undermåliga verktyg (må så vara fiskrullar, spön, kameror eller dylikt).

Det finns inget bättre sätt att döda sina barns intressen än att ge dem skräpgrejer. Jag lovar, de märker sådant direkt. Det gjorde jag...

Mitt råd är således: Strunta i Claes Ohlson och dylika firmor. Köp ett välkänt märke (SOG, Gerber, Leatherman, Spyderco, Kershaw, Buck eller Victorinox) och jag lovar att din son inte kommer att tröttna innan det roliga ens börjat ;)

~Paul~
 
Gerber Suspension

Köp en Gerber Suspension, brukar ligga på ca 450-500kr. Ett riktigt fint multitool med de nödvändigaste funktionerna och en fjäderbelastad tång.

Mycket för pengarna......
 
nja

Hej igen
Jag tänker inte köpa ett dyrt multiverktyg. Det är mera en rolig leksak än ett riktigt behov. Behövs en bättre kan han låna någon av mina.

För mig är multiverktyg= originalet, alltså kniv, mejslar och tång. Gärna en fil. Sax ser jag som ointressant.

Bensen får jag leta efter.

Ingen som provat biltema eller Claes?

mvh
Harald
 
Re: nja

bredviken; sa:
Hej igen
Jag tänker inte köpa ett dyrt multiverktyg. Det är mera en rolig leksak än ett riktigt behov. Behövs en bättre kan han låna någon av mina.

För mig är multiverktyg= originalet, alltså kniv, mejslar och tång. Gärna en fil. Sax ser jag som ointressant.

Bensen får jag leta efter.

Ingen som provat biltema eller Claes?

mvh
Harald

Jag fick en ”Biltema Överlevnadskniv 19-1117” av arbetsgivaren i stimulanspris (värde 20 SEK) för att jag cyklat till jobbet minst N ggr på ett halvår.

19-1117_l.jpg


I ärlighetens namn har jag aldrig använt kniven och den ligger nu i bärkassen för det som ska till Myrorna efter ”storstädningen” som jag håller på med.

Jag tillhör jag dom som tycker att
”Besvikelsen över dålig kvalité kvarstår långt efter att det låga prisets sötma har för gått” är en bra beskrivning på mig och mina vanor. Har jag inte råd med en ”kvalitésprodukt” så avstår jag även från köp av en billighetskopia.

På mina nycklar har jag förutom nödvändiga nycklar en liten SOG (förut en Letherman Micra men den tappade jag bort på något sätt) och en liten LED lampa. Saxen och läskflasköppnaren är de ”verktyg” jag använder mest. Klippa av någon tråd som gått upp på något klädesplagg eller en trasig nagel är det vanligaste användningen.

Har du tänkt dig en present för några 10:eek:r så föreslår jag en sådan här lampa för 10 spänn jämt
24-218_l.jpg


och/eller en adaptersats för att kunna pumpa cykeln med samma pump som man använder till bildäck på bensinstationer.

Per
 
Re: Re: nja

Brune; sa:
I ärlighetens namn har jag aldrig använt kniven och den ligger nu i bärkassen för det som ska till Myrorna efter ”storstädningen” som jag håller på med.

Menar du allvar, du fick en grej som du råkar veta kommer från Biltema och då blev du sur och vill ge den till myrorna utan att du testat den? Knappas ett seriöst svar på frågan.

Jag kan aldrig påminna mig att jag som barn (vilket en tioåring fortfarande är) fick grejer som jag kategoriserade som kass kvalitet och sedan kastade. Tvärtom, prylar med nya spännande användningsområden tror jag de flesta tioåringar uppskattar utan att det behöver vara specialstål i kniven eller annat hi-tech.

Jag har ingen direkt erfarenhet av multiverktyg men som present till någon i den åldern tror jag att det är en kanongrej. Kolla på CO eller Biltema om du kan få klämma lite på verktyget, det kan säkert ge dig en någorlunda uppfattning om kvaliteten. En extra feature som jag skulle uppskattat som tioåring är nog om verktyget kommer med ficka som kan fästas på bältet

/Mille
 
Det smartaste är väl att köpa ett riktigt dåligt och billigt multiverktyg som gör att han tappar intresset.

För om du köper ett "halvbra" kommer han kunna använda det och kanske tycka att det är kul. Då måste du ändå köpa ett riktigt till honom om några år, så då blir det dyrare totalt.

:D
 
Funktion

En tioåring har små händer och därför måste verktygets skaft vara anpssat till dem, först. Skillnaden mellan mycket för pengarna och dålig funktion måste definieras. De som säger att "bra" märken är bättre än "no names" har i de flesta fall inte arbetat med multiverktygen. Själv har jag praktiskt konstaterat att de av mig prövade multiverktygen har varierande kvalitet, trots bra märken. En sak som alla 10-åringar gillar och som har bra stål, Sandviks, är en Schweitsisk officerskniv. Den har lagom skaft, många funktioner och jag tror inte du skall skänka en Champ men gärna en klimber eller nummret större.

Go tur
 
Nordesjö; sa:
Det smartaste är väl att köpa ett riktigt dåligt och billigt multiverktyg som gör att han tappar intresset.
....
:D

Dessutom minskar ju risken att han blir kniv/m-verktygs-fetischist. Håller med diverse ovanstående att kraven från ett barn många gånger är lägre och mer relevanta, och att förmågan att bortse från pris/varumärke många gånger är avundsvärd.

Att det är värdelöst med en slö fickkniv som inte håller ihop, där knivbladen hänger och slänger är förstås självklart men inte samma sak som att man i alla lägen behöver nåt som har kostat mer än en viss summa. En biltemamorakniv för en tjuga är ju bästa exemplet på att billiga grejer kan vara så bra att allt dyrare kan framstå som grejer för folk som inte har koll på vad de egentlige behöver...


Sen undrar jag ju om Gerber och Leathermanprylarna påverkas negativt om de köpts på Clas Ohlson??

Har f ö för mig att det fanns ett riktigt trevligt m-verktyg för en verklig spottstyver på Biltema för några år sen, men att den nuvarande motsvarigheten känns direkt junkig. Har ett litet verktyg från Stadium eller Intersport, deras "eget" märke eller nåt - men det känns ganska trist. Dock har jag haft det i nån ryggsäcksfick och när jag till äventyrs behövt det för nån skruv eller så (rätt sällan) så har det funkat som tänkt.
 
Re: Re: nja

Brune; sa:
1. I ärlighetens namn har jag aldrig använt kniven

2. Har jag inte råd med en ”kvalitésprodukt” så avstår jag även från köp av en billighetskopia.

3. Saxen och läskflasköppnaren är de ”verktyg” jag använder mest.
1. Tur för dig. Det är en riktig skitkniv. Hade en sådan ett tag (fick den av min mor). Ganska omgående utvecklade kniven och en del verktyg rejält glapp. Metallen är så mjuk att man är tvungen att bryna kniven i stort sett oavbrutet.

2. Ditto. Det var det jag försökte säga i mitt första inlägg.

3. Ditto igen :)

Jag har i stort sett alltid på mig min Victorinox Champion (tillverkades mellan 1968-1981). Den har exakt de verktygen som jag kräver. Tyvär ersattes den här modellen av den i mitt tycke alltför bulkiga 1.6795 Swiss Champ.

Victorinox 5012 Champion:
Victorinox5012Champion.jpg


~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 billig vandringstav i stark kvalitet? Utrustning allmänt 9
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
KannibalVegan Billig knivslip? Utrustning allmänt 16
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
glenn o.c. En billig kikru Utrustning allmänt 43
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
noh8 billig segelkajak Utrustning allmänt 2
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
haskell Prisvärd (och billig) höjdmätare? Utrustning allmänt 7
Luffarn Billig VINDMÄTARE Utrustning allmänt 2
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.