Multiverktyg

Vad rekommenderas när det gäller multiverktyg? Jag planerar att använda det både militärt och för friluftsbruk. Är Leatherman Wave helt outstandning eller finns det konkurenter?!
 
Det finns många saker att ta hänsyn till i valet av multiverktyg.

1. Verktygsfunktion. Kolla hur bra själva verktygen är, jag tror tillexempel att Gerber har utbytbara käftar på tången.

2. Vikt. Det kan ju vara intressant att ha de vertyg som behövs och inte 511 andra, kommer ihåg de gigantiska Victorinox-knivarna med sked..huh

3. Låsanordning. Själva låsningen av verktygen tycker jag är viktig. Den måsta låsa säkert samtidigt som systemet helst inte skall gå sönder eller fastna i något läge, själv så e jag orolig för de fjäderbelastade systemen.

4. Ergonomi. Verktygens placering och åtkommlighet. Leatherman Super Tool till exempel måste öppnas för att komma åt verktygen sedan så är den kantig och kan göra ont i fingrarna.

Jag har själv en Leatherman Super Tool som inte har svikit någon gång...
 
Budgetmodell

Om man inte har för stora krav så finns det billiga kopior på Biltema och Clas Olsson och liknande affärer.
Frågan är om man har så stor nytta av en multitång för en tusenlapp.
 
Re: Budgetmodell

sajberjohan; sa:
Om man inte har för stora krav så finns det billiga kopior på Biltema och Clas Olsson och liknande affärer.
Frågan är om man har så stor nytta av en multitång för en tusenlapp.

Min läderman har varit med sedan 1991 å det blir 61:- per år... Köper man en allt för billig kopia så blir det lätt dyrare än 61:- per år.. Men som sagt använder man den inte så e det 1000:- rätt i sjön!

Det viktigaste är att inte inbilla sig att en multifunktionstång kan ersätta riktiga verktyg utan den skall fungera som livlina när man inte har med något annat.
 
Jag har provat flera olika multiverktyg. Tyckte det var skräp. Började med enn billig kopia för att sedan stega upp.
Det senaste ett till två åren har jag använt en Leatherman Wave. Då kan man börja tala om fungerande multiverktyg.
Har du pengar så köp en sådan. Du ångrar dig inte. Tänk på att en billig sak som används en kort tid blir dyrare än en dyr som används lång tid.
Christer
 
Jag har den minsta modellen av GERBER (dammodellen som försäljaren kallade den........kul.....). Den har tjänat mig väl. Har aldrig behövt något tyngre än den och den är en av de minsta....

/P.D
 
Jag haft Wave i några år och är nöjd med den. Att nå kniven direkt är väl den största förbättringen gentemot min gamla PST II.
Det enda man egentligen saknar är en korksruv, så skulle jag köpa en ny så skulle jag också titta på Juice modellerna.
//Markus
 
Tack för tipsen! Priset är inte problemet...Jag vill hitta ett bra multiverktyg helt enkelt! Någon som har erfarenhet av Gerber?!
 
CE; sa:
Tack för tipsen! Priset är inte problemet...Jag vill hitta ett bra multiverktyg helt enkelt! Någon som har erfarenhet av Gerber?!

Gerber, Leatherman eller Victorinox.. Vilken du än köper kommer att göra dig nöjd... Ta den som passar bäst i smaken och du kommer inte å ångra dig.
 
Jag har både Gerber och Letherman. Vet inte riktigt hur det blivit så, presenter tror jag, men jag gillar Gerber bäst. Den är störst och tyngst, mest verktyg, rejälast tång. Så har den en annan lösning för att få fram tången som gör att man håller utsidorna mot handflatan vilket känns bättre. Men den väger, som sagt.

På en längre vandring räcker det med ett verktyg inom gruppen, samt en mindre fällkniv per medlem. Om man nu jagar gram.
 
CE; sa:
Tack för tipsen! Priset är inte problemet...Jag vill hitta ett bra multiverktyg helt enkelt! Någon som har erfarenhet av Gerber?!


Jag har en Gerber! Jag har inte haft några problem med den under två år... Vet dock inte vad modellen heter som jag har.

Jag gillar den. Skulle inte vilja byta ut den. Men om jag ska vara ärligt har jag inte satt den på några jätte hårda prov.. Men jag gissar att inget mulitverktyg kan användas som en bra tång, eller att kniven håller lika bra som en mora.

/Gustaf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.