Liten kniv till vardags

ping; sa:
Det enda som skiljer är att jag filat till spetsen på nagelfilen så den fungerar som en skruvmejsel.

Webbmaster p
Ajdå, ingen bra idé. De olika verktygen på en Victorinox har med avsikt blivit härdade till olika hårdhetsgrad, allt beroende på användningsområdet. En nagelfil är således inte härdad till samma hårdhetsgrad som en riktig skruvmejsel eller kniv.

I ditt fall skulle jag inte utsätta "din" skruvmejsel för speciellt mycket påfrestning. Fast det kanske man ändå inte gör med en så liten kniv :)

~Paul~
 
Paul, min är reklam :) gratis är gott :)
Och inlägget var inte så värst seriöst menat.

Akta fingrana där ute!
 
Re: ....Nu kan jag bilder också.

ping; sa:
0-6203.jpg




Den här bär jag med mig i nyckeknippan hela tiden, liten men fixar de flesta vardagssituationer.Det enda som skiljer är att jag filat till spetsen på nagelfilen så den fungerar som en skruvmejsel.

Rambler har denna funktion som default + flasköppnare och krysskruvmejsel.

0-6363.jpg


Thure
 
Gerber rules

ja det är sannerligen ett intressant ämne. ända sedan jag skaffade mitt multiverktyg för 4 år sedan så har jag fått förfrågningar om det där verkligen är lagligt.

jag använder en gerber multi-plier 800 legend, ganska stor men med en rejäl tång, sax, kniv och mejslar. det sitter alltid i bältet, i skolan och på alla aktiviteter jag tar mig för.

har för mig att jag någonstans har läst att just multiverktyg inte går under knivlagen utan klassas som ett verktyg. sedan hur mycket sanning det var i texten vet jag inte.

fördelen som jag ser med ett multiverktyg typ leatherman, gerber m.m är den kraftiga tången som man inte direkt kan anklaga vic:en för att ha... det är förmodligen det verktyget som jag använder uteslutande mest.

men som sagt så är det en djungel att försöka hitta en som passar en. gäller nog bara att testa, känna och jämföra dom man kommer över.

är det någon som vet om ett multiverktyg klassas som ett verktyg eller kniv???

Mvh Filip
 
Re: Gerber rules

Filiop; sa:
...har jag fått förfrågningar om det där verkligen är lagligt.
....
har för mig att jag någonstans har läst att just multiverktyg inte går under knivlagen utan klassas som ett verktyg. sedan hur mycket sanning det var i texten vet jag inte.
.....
är det någon som vet om ett multiverktyg klassas som ett verktyg eller kniv???
Mvh Filip

Som tidigare nämt i tråden, till och med en penna eller skruvmejsel kan ases som vapen enligt den medvetet luddigt formulerade knivlagen.

*Har du megahybridmockafjösen i fickan, väskan eller bältesfodral och tar vid behov lugnt och diskret fram den och använder som verktyg. Då kan du nog bära med dig en riktigt stor kniv om du vill.

*Står du och viftar med den och hotar människor till höger och vänster kan de enligt knivlagen till och med ta en skolblyertspenna eller nyckelknippa!
Så det beror nog mest på bärarens attytyd och uppförande.

PS
Viftar du med en JoJo eller solfjäder kan du nog också åka dit, båda två är ursprungligen riktiga vapen...
 
Jag föstår inte varför man skall bära kniv till vardags. Brukar du få lust att tälja barkbåtar när du väntar på bussen eller?
 
crazy; sa:
Jag föstår inte varför man skall bära kniv till vardags. Brukar du få lust att tälja barkbåtar när du väntar på bussen eller?

Pilla naglar, öppna förpackningar, skära pizza när pizzerians knivar inte rår på, kapa irreterande trådar från kläder, skrota (dvs putsa gjutgrader), vässa pennor, lirka upp skosnären och andra hårt dragna knutar (med instrumentmejsel, nagelfill eller annat som inte skadar snörena) mm
Bara några få exempel jag kommer på nu innan jag rusar till bussen.

Sedan har fällknivar även kapsylöppnare, konservöppnare, skruvmejslar mm.
 
crazy; sa:
Jag föstår inte varför man skall bära kniv till vardags. Brukar du få lust att tälja barkbåtar när du väntar på bussen eller?
Menar du på fullaste allvar att du inte ser nyttan av en liten kniv + diverse småverktyg i din vardag? T o m de mest urbaniserade brukar se poängen med dessa prylar, liksom bakåtsträvarna som helst vill bära med sig vikingatidens verktygsarsenal.
Om alla bodde på landet och det var tätt mellan stugorna så vore det enkelt att låna sig en kniv när man måste vässa en penna, öppna en förpackning eller skära bröd, men det är så svårt att gå in på Claes Ohlsson och be att få låna deras verktyg! Tillgängligheten finns och finns inte, på samma gång.
 
crazy; sa:
Jag föstår inte varför man skall bära kniv till vardags. Brukar du få lust att tälja barkbåtar när du väntar på bussen eller?
Varför bära skor, när man kan linda in fötterna med trasor eller gå barfota? Varför köra bil eller åka buss när man kan gå och springa? Varför använda kulpenna när man lika gärna kan rista i sten?

En kniv underlättar i vardagen. Så enkelt är det. Att du sedan inte tycker dig ha behov an en kniv betyder inte att andra inte har det. Som det mycket riktigt har påpektas så ser vardagen mycket olika ut för olika människor.

Jag använder kniv väldigt ofta i min vardag. Senast igår, när en kompis på styrketräningen skar sig på en wire på en ryggdragshiss. Ut kommer plånboken, plåstret och kniven. Senare var jag och en annan kompis på promenad. Kompisens skosnöre gick av. Jag drar ut snöret som sitter i nederdelen på min jacka, skär snöret till rätt längd med min kniv och ersätter det trasiga skosnöret.

Jag skulle kunna ta upp exempel på exempel där jag använder kniven till vardags. Det lustiga är att de människor som tänker som du är de som kommer springande till mig och vill låna kniven när det kniper.

~Paul~
 
håller med

få frågan om vad man kan tänkas använda ett multiverktyg eller kniv till så har jag bara en sak att säga. ALLT!!

förmodligen ser min vardag lite annorlunda ut än din. men som alla andra uppräknade saker plus en hel del till så hade jag inte klarat mig utan den!

blir så van att ha med den att man blir förvånad när man glömmer den hemma.

tänk om fler hade en med sig för att fixa alla små saker som man stör sig på. en overheadspegel som inte vill vara på plats, en knarrande skruv, eller laga byxorna =)

länge leve hemmafixaren1!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.