Nybörjare - första vandringen ensam?

Tack alla, för så bra tips och tankar!

Här kommer den: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aji2vBSXpYWidHpObnU1Zy1wUEI3ekMzX2ttLTVHZ1E&usp=sharing

Jag ska överväga att fixa ett lätt kök att ta med istället för termos, som Joanna föreslår. Som gissat är det ett gigantiskt Trangia 25 som finns tillgängligt för tillfället. Det är nog matlagingsprylar jag har sämst koll på av alla grejor som borde införskaffas.

Ser bra ut tycker jag och den fungerar som den är rakt av, men lite tankar kring listan om man vill minimera packnig och vikt.

Hoppa över paraplyet. Ha bra regnkläder och är det ihållande regn så hjälper inte paraplyt in längden ändå.
Välj ett lättare kök istället för termos
Buff... vet inte vad det är men gissar på nånting att värma händerna i... Lämna hemma, du har vantar
Du har både vindjacka och regnponcho - försök hitta ett alternativ där båda funktionerna finns så slipper du ett plagg.
Hoppa över extra byxor. Du har både regnbyxor och sjal att använda som kjol
Extra sulor hade jag skippat. Ha väl ingångna skor och sulor. Torka sulor, skor och strumpor på natten.
Använd samma underställ som förstärkning och som sovställ. Troligtvis kommer du inte att behöva ha det på dig när du vandrar och planerar du att sova i stuga så brukar det inte vara särskilt kallt heller.

Det blir en besparing på nästan ett kg. Då hade jag tagit med myggnät och en kamera. Tycker definitivt att din första fjälltur ska dokumenteras. Att använda stavar är en smaksak, testa hemma innan om du tycker det är bekvämt eller störande. Hoppar du över stavar sparar du ytterligare minst ett halv kg.

Planerar du laga nån mat ute så kanske en lite större kåsa även om det går att äta ur kastrullen. Hade satsat på ett litet kök som Joanna beskrivit ovan med en liten gastub. Det räcker på långa vägar för din del om du satsar på att laga frukost och middag i stugorna.
 
Du har fått lite bra synpunkter rån 0020 så jag upprepar inte dem.

Mobilen skulle jag byta mot en vanlig modell på max 100g som du säkert har liggande i byrålådan (alternativt köpa en enkel kontantkortsvariant). Då kan du även skippa laddaren etc. Du har ändå ingen täckning i merparten av fjällvärlden, så mobilen används mest på resorna till/från vandringen.
Stavarna tar du inte med i vikten, då du har dem i händerna under vandringen (ej i ryggsäcken).

Som ryggsäck hade jag tittat på en säck i storlek 55-60 liter. Den ger dig mer flexibiklitet och klarar även en tältvandring (=tält, liggunderlag, sovsäck mm).

En fleecetröja är mer okänslig för fukt om du skall ha den som värmeplagg i dåligt väder. Gaitiers hade jag inte tagit med mig på en sommarvandring. Saknar möjligen en kåsa att äta ur?

Kan inte heller se att du tagit upp någon proviant i listan? Proviant väger mer och är mer skrymmande än man tror, speciellt om du väljer frystorkat (som ofta kommer i ganska klumpiga förpackningar) - så skall du vara ute mer än några dagar så behövs utrymme i ryggsäcken.

Du skrev tidigare att du hade gastillsats till trangiaköket. Varför inte köpa ett nytt T27-3 som är mindre än det T25 du har och återanvända gastillsatsen? Då får du ett kök med två grytor+stekpanna och effektivt vindskydd till en totalvikt av knappt 1000g (inkl gastillsatsen). Pålitligare kök i fjällen är svårt att hitta.
 
Proffsig lista, inte mycket man kan peta i! Jag skriver ändå ner några tankar, mest subjektiva/personliga tyckanden så ta dem för vad de är värda:

Ryggsäck
Ska du ändå köpa ny och trivs med Osprey, så testa Exos-serien - du vinner flera hundra gram i vikt, ventilerad rygg, samt inte minst en hel del finesser som uppskattas av ensamvandraren (och som Kyte verkar sakna) - bl a sidofickor och stavfästen som är lättåtkomliga utan att man måste kränga av sig ryggan. Den gråa färgen drar dessutom till sig mindre flygfän, och får inte smöret i matpåsen att smälta lika lätt i solgasset :).
Köp till det specialanpassade regnskyddet, som fungerar mycket säkrare än standardlösningar genom att det knäpps ihop mellan ryggnätet och själva säcken.
Ett starkt alternativ till Exossäckarna är annars Mammut Creon/Crea Light-serien, samma princip med ”halvextern” ram och ventilerad rygg, men som det verkar bättre överföring av last till höftbältet. Kanske inte så avgörande om du inte tänker bära mer än 12-15 kg.

Paraply
Lämna hemma om du tänker dig upp på kalfjället, i 9 fall av 10 blåser det för mycket för att det skall vara användbart.

Hygien
Strunta inte i myggmedel, om du inte tänker vänta med vandringen till efter de första frostnätterna, alternativt håller dig uteslutande över vegetationsgränsen...

Krämer o.d.: Försvarets hudsalva med solskydd is the shit ;). Jag brukar ta med även den vanliga gröna miniburken, då kan man vid behov ha den som svettskav- och sprickprofylax på ”mindre rena” kroppsdelar som fötter och div. hemliga veck. Solskyddsvarianten reserveras till läppar, ev fingersprickor och (sälsynt) som ev. övrig ansiktskräm. Det blir inga fler smörjor i packningen än dessa två pytteburkar. Var försiktig med fr a vattenhaltiga ansiktskrämer i kyla.

Tvätt: Jag brukar ta med en liten bit äkta olivoljetvål, den billiga bruna sort helt utan konstiga tillsatser, som säljs som stora ”klossar” i affärer med mat m m från Mellanöstern. Den funkar ok i kallt vatten och är lätt att skölja ur även i mjukt fjällvatten. Den tvålbiten använder jag till både tvätt, klädtvätt och disk.
Tvätta håret gör jag inte ofta/gärna på fjället, annars finns faktiskt inget schampo i världen som gör mitt hår lika vackert som denna tvål :)

Äta
500g för en termos låter tungt, tyngre än de flesta kompletta enmanskök! Dessutom får du ju bära på innehållet störe delen av dagen. Fundera som sagt på ”eget minikök”-alternativet, se ovan i tråden.

Kläder
Jag hade skippat de extra byxorna - även om de inte verkar väga mycket tar de plats i packningen. Du har ju ditt sovunderställ som ev. värmeförstärkning och regnbyxorna som extra vindskal - blåser det så mycket att du behöver dem blir det inte mycket till kondensproblem. Kombot funkar ju även i det (osannolika) fall du skulle behöva ett ”katastrofombyte” - tills du tejpat jätterevan alt torkat brallorna efter ett ofrivilligt bad ;).

Jag antar att det extra underställ och strumpor du listar är de du "normalt" har på kroppen? Utöver det funkar ju ditt "sovkit" - strumpor + underställ - som tillräckligt ombyte/förstärkning.

Jag har hittills inte vågat lita på en dunjacka som enda värmeplagget, blir den våt har man inget att ge på. Blir kanske ändring på det, om de nya hydrofoberade dunet som tycks komma mer och mer visar sig fungera tillräckligt betryggande.

Har du ullunderställ, som ju knappast drar åt sig någon ”doft”, kan du även skippa åka hem-kläderna utan att riskera lynchning i tågkupén ;).

Regnponcho är skönt så länge man går på en stig och det inte blåser på tvären, men jag tyckte inte alls det funkade på kalfjället. Det blir ett stort fladdrande vindfång och ofelbart vått innanför lite varstans efter ett kort tag. Plus att det ju inte funkar alls, så snart man rör sig i lite svårare terräng, det skymmer sikten, hindrar rörelse och fastnar överallt.
Vind- och regnjacka kanske kan vara samma plagg?

Övrigt
Jag skulle sakna en rulle idrottstejp, fr a till preventiv skavsårstejpning, men den kan ju användas till mycket annat - fästa förband, tejpa lättare stukningar, nödlaga textilier m m.
 
Senast ändrad:
Proffsig lista, inte mycket man kan peta i! Jag skriver ändå ner några tankar, mest subjektiva/personliga tyckanden så ta dem för vad de är värda:

Hygien
Strunta inte i myggmedel, om du inte tänker vänta med vandringen till efter de första frostnätterna, alternativt håller dig uteslutande över vegetationsgränsen...

Övrigt
Jag skulle sakna en rulle idrottstejp, fr a till preventiv skavsårstejpning, men den kan ju användas till mycket annat - fästa förband, tejpa lättare stukningar, nödlaga textilier m m.

Såg nu att jag skrev "myggnät", jag menade myggmedel....

Håller med en rulle idrottstejp fixar det mesta
 
Jag vill bara säga att detta är en fantastisk tråd! Är som jag sagt tidigare i samma situation som TS men inte lika förberedd och erfaren ännu. Så jag lär mig massor!

Tack och bock!
 
Ser först nu att Jesper hunnit före med kommentarer, och eftersom vi till 99% tycker lika blev det kanske lite tjatigt ;).

Det där med extra sulor är ju personligt, jag som lätt fryser om fötterna vill gärna kunna byta både sulor och strumpor om olyckan råkar vara framme, men jag tältar ju för det mesta. Kan man torka upp dem i en stuga varje kväll, behöver man inte lika stora marginaler.
Samma resonemang gäller egentligen alla övriga kläder (och skor).

Om stavar finns en bra tråd här. Verkligen en personlig fråga, och jag håller även här med Jesper: testa först om du trivs.

En aspekt man kanske inte tänker så mycket på, men som jag upplevde väldigt påtagligt när jag testade själv: mitt normalt goda balanssinne blev skrämmande snabbt avtrubbat och jag rörde mig klumpigare och okänsligare, med hårdare fotisättning och faktiskt större risk för småvrickningar. Jag är betydligt äldre än du och vill gärna behålla vigheten, balanssinnet och starka vrister så länge som möjligt, så jag tänker nog försöka fortsätta dansa balett över stenfälten utan något j:la stavviftande - så länge jag nu kan... ;)
 
Håller med Trollan, härligt med alla hjälpsamma människor! Och kul att inte vara ensam novis också. :)

Okej, paraplyet får stanna hemma. Som jag skrev brukar jag använda ett sådant när jag rastar i skogen och det är dåligt väder. Lämpligen i kombination med en mysig gran då. Men hur gör jag på fjället i en sådan situation? Det låter inte så lockande att sitta och laga lunch i regn och blåst utan något slags tak. Kanske ett litet lätt vindskydd av något slag?

Stavar använder jag bara vid skidåkning i normala fall så jag ska absolut lyda rådet att testa innan jag bestämmer om jag ska släpa med det! Jag kan föreställa mig att balansen blir sämre som Joanna säger.

Extra byxor får stanna hemma. Samma med åka-hem-kläderna. Jag får väl tvätta. Underställ vill jag nog ha ett i reserv, men det kan ju vara samma som jag sover i, som ni säger. En buff är en sån där tygcylinder som man kan ha som mössa, halsduk, pannband eller något annat fantasifullt. Jag brukar använda den när jag springer för att hålla håret borta från ansiktet. Den är även bra att ha över ögonen när man tältar, om det är ljust. En riktig universalgrej. :)

Fungerar olivtvål att tvätta långt hår med utan att man ser ut som en punkare efteråt? Jag läste någonstans att man kunde tvätta håret med såpa, men det gör jag aldrig om igen. :)

Ytterligare en tvålfråga - hur förvarar man en hård tvål? Mina erfarenheter säger mig att en blöt tvål i en plastpåse mest ser ut som något exotiskt ur fiskdisken efter några dagar...

Extra sulor använder jag ibland om jag gått långt för att fötterna ska få lite variation. Med en annan typ av sula klämmer det på andra ställen. Att skaffa bättre skor skulle säkert kunna lösa det problemet också. :)

Jag brukar använda kirurgtejp för att förebygga skavsår, men det kanske finns bättre alternativ? Är det för sent blir det riktiga skavsårsplåster. Båda är medräknade i första-hjälpen-påsen. Jag har även en elastisk binda, men jag har aldrig stukat något så jag vet inte riktigt hur man behandlar det. Sån där blodstoppargrej, behöver man verkligen det? Kompresser, elastisk binda och något improviserat för att skapa tryck mot såret borde väl fungera? Jag har aldrig använt annat än silvertejp, men det är väl inte förstahandsvalet kanske.

Regnkläder ska jag klura på. Dunjackan har jag också funderat på om den är nog pålitlig. Det är ingen dyr märkesgrej, så den är säkert inte särskilt vattentät. Är det fleece som är bästa alternativet då?

Ryggsäckar verkar ju vara en hel vetenskap. Jag vill absolut ha en som fungerar för tältturer också. Jag uppskattar tipsen!

Samma sak med köksgrejor, det finns för mycket att välja på! Min vikmugg är av modell större så jag tänkte att den skulle fungera som tallrik också. Jag har ju en pet-flaska också så jag kan ju dricka ur den. När jag tänker efter har jag svårt att föreställa mig att jag skulle utnyttja mer än en kastrull, men jag har ju ingen koll på den typen av matlagning. Jag har dock inte så höga krav på variation, utan skulle utan problem kunna äta samma sak varje dag i en vecka.

Mobilen blir inte utbytt, i alla fall inte mot någon nämnvärt mindre. Den har rätt bra kamera, filmar i HD, gps-en är pålitlig och med låg ljusstyrka på skärmen kan man läsa tidningar, e-böcker och kartor i många timmar utan att batteriet påverkas särskilt mycket. I flygplansläge borde batteriet klara i alla fall 4 dagar om man snålar lite, även med gps igång. Dessutom är jag lite nördig av mig, så teknikprylar får väl vara min lyxgrej. :)

Myggmedel är jag fortfarande tveksam till, det fungerar väl ändå rätt dåligt?
 
Mobilen blir inte utbytt, i alla fall inte mot någon nämnvärt mindre. Den har rätt bra kamera, filmar i HD, gps-en är pålitlig och med låg ljusstyrka på skärmen kan man läsa tidningar, e-böcker och kartor i många timmar utan att batteriet påverkas särskilt mycket. I flygplansläge borde batteriet klara i alla fall 4 dagar om man snålar lite, även med gps igång. Dessutom är jag lite nördig av mig, så teknikprylar får väl vara min lyxgrej. :)

Skall du vandra sommartid i norra Sverige (över polcirkeln) så är det i princip ljust dygnet runt:) Längre ner i söder eller senare på säsongen blir det självklart mörka nätter, och då är en enkel pannlampa att rekommendera.
Även om din mobil har en ok kamera, får den säkert stryk även av de enklare kompaktkamerorna vad gälle optisk kvalitet och batteritid. Jag skulle aldrig byta ut en riktig kamera mot en mobil för bilder i fjällen;)
 
Fungerar olivtvål att tvätta långt hår med utan att man ser ut som en punkare efteråt? Jag läste någonstans att man kunde tvätta håret med såpa, men det gör jag aldrig om igen.

skippa hårtvätten, det är bara omständigt i naturen

Stavar använder jag bara vid skidåkning i normala fall så jag ska absolut lyda rådet att testa innan jag bestämmer om jag ska släpa med det! Jag kan föreställa mig att balansen blir sämre som Joanna säger.

vet inte om balansen skulle påverkas negativt. snarare tvärtom. jag använder stavar och ser åtminstonde två fördelar, man kan arbeta med armarna och "trycka på" när man går uppför och är trött i benen, man kan använda dom som stöd om man ska över vattendrag. lätta stavar väger kanske 300 gram, jag tycker heltklart att det är värt det.

Ryggsäckar verkar ju vara en hel vetenskap. Jag vill absolut ha en som fungerar för tältturer också. Jag uppskattar tipsen!

kolla exped lightning: http://www.addnature.com/search_new...&instock=false&wherestock=all&viewtype=search

väger 1 kg och har ett bra bärsystem. kan rekommenderas.

Extra byxor får stanna hemma. Samma med åka-hem-kläderna.

rätt. lev i merino ull, luktar knappt, kan sköljas ur, inga problem att ha samma kläder i flera dagar.

Det är ingen dyr märkesgrej, så den är säkert inte särskilt vattentät.

lätta dun jackor brukar inte vara vattentäta, skalplagg är helt nödvändigt. kolla amazon.co.uk, dom är oftast billigare än sverige.

när ska denna vandring ske? nästa sommar? i sådana fall har du oceaner av tid.
 
Skall du vandra sommartid i norra Sverige (över polcirkeln) så är det i princip ljust dygnet runt:) Längre ner i söder eller senare på säsongen blir det självklart mörka nätter, och då är en enkel pannlampa att rekommendera.
Även om din mobil har en ok kamera, får den säkert stryk även av de enklare kompaktkamerorna vad gälle optisk kvalitet och batteritid. Jag skulle aldrig byta ut en riktig kamera mot en mobil för bilder i fjällen;)

Jag skulle alltså inte använda telefonen som lampa, utan menar att jag har böcker, tidningar, kartor etc i telefonen. Jag tar såklart med mig en riktig karta också.

Jag har funderat på att ta med mig en riktig kamera också. Använder jag "High Dynamnic Range" så tycker jag ändå att det går att få riktigt fina bilder med telefonen. Men visst, en riktig kamera är ju bättre. Det tål att tänkas på.

vet inte om balansen skulle påverkas negativt. snarare tvärtom. jag använder stavar och ser åtminstonde två fördelar, man kan arbeta med armarna och "trycka på" när man går uppför och är trött i benen, man kan använda dom som stöd om man ska över vattendrag. lätta stavar väger kanske 300 gram, jag tycker heltklart att det är värt det.

Ah, svårt! Alla tycker olika och har bra argument. :) Men det är väl bara att ge sig ut i skogen och testa.

när ska denna vandring ske? nästa sommar? i sådana fall har du oceaner av tid.

Ja, det är mitt största problem! Jag skulle gärna haft några oceaner mindre. :)

Jag ska se till att få klämma lite på en Exped Lightning, och även en Osprey Exos. Utbudet är förvirrande stort!
 
(...) Men hur gör jag på fjället i en sådan situation? Det låter inte så lockande att sitta och laga lunch i regn och blåst utan något slags tak. Kanske ett litet lätt vindskydd av något slag? (...)
Jag har efter några decenniers luffande inte heller något bra svar på den frågan. Det har hänt att jag riggat mitt lilla skynke (som jag då inte visste skulle heta "tarp" i framtiden) de gånger jag burit på ett sådant, eller krupit ihop under någon utskjutande klippa. Men det blir faktiskt mer och mer så att jag helt enkelt struntar i lagad lunch, om det inte känns skönt att rasta. Det blir en kraftig frukost, rejäl och rätt tidig middag efter att jag slagit läger för natten, och däremellan hemgjorda "energikakor", mandel/russinblandningar, torkad frukt och nötter, som jag portionerat ut i höftbältesfickan. Energimässigt är det ingen konst att få tillräcklig påfyllning på det viset, men det är säkert inte alla som trivs med den varianten. Många säger att de behöver få i sig något varmt, men själv tappar jag mer kroppsvärme på att vara stilla så pass länge, än jag vinner på ev. varm mat/dryck.
En buff är en sån där tygcylinder som man kan ha som mössa, halsduk, pannband eller något annat fantasifullt. Jag brukar använda den när jag springer för att hålla håret borta från ansiktet. Den är även bra att ha över ögonen när man tältar, om det är ljust. En riktig universalgrej. :)
Håller med! Jag har länge föredragit en tunn sjal, men har just blivit helt frälst på en tunn buff i merinoull. Otroligt praktiskt, särskilt ihop med min Lilla My-frissa ;).
Fungerar olivtvål att tvätta långt hår med utan att man ser ut som en punkare efteråt?
Måste vara helt beroende på hårtyp och vilken effekt man vill åstadkomma - mitt grovknörvliga "punkhår" är tyvärr medfött, så jag märker ingen skillnad ;). Det blir lite mer glans med olivtvål - och liiiite lättare att få håret att göra som jag vill, i stället för att det bara spretar rätt ut. Dock skulle jag inte våga starta det kriget under en fjälltur :cool:.
Ytterligare en tvålfråga - hur förvarar man en hård tvål?
Jag har sparat några av de små plastaskar med rundade former och fastsittande snäpplock, som Compeed-plaster såldes i förr i tiden. De är helt idealiska som minitvålkoppar, men det finns säkert flera liknande. På askens botten och lockets insida har jag droppat några duttar smält plast från ett avlagt tandborsthandtag, så det blir lite luftspalt runtom tvålbiten. I övrigt försöker jag hålla den lilla asken öppen så ofta som möjligt, t ex över natten, samt inte dränka tvålbiten vid tvätt utan gnida av lite med torra händer. Jag har hittills klarat mig med dessa enkla medel, men det finns säkert tusen andra knep.
Jag brukar använda kirurgtejp för att förebygga skavsår, men det kanske finns bättre alternativ?
Nu är det jag som vill ha råd och tips! Kirurgtejp trodde jag i min fördomsfullhet skulle vara för tunn för att ge tillräckligt skydd och dessutom inte så hållbar med risk att knöla ihop sig i skorna, men jag kanske har missat en superlösning? Hur länge håller sig tejpen kvar? Hur bred tejp använder du? är det något särskilt fabrikat man skall hålla sig till?
har även en elastisk binda, men jag har aldrig stukat något så jag vet inte riktigt hur man behandlar det.
Svårt att beskriva, det finns många bra bildinstruktioner på nätet. Någon tränare/idrottare du känner borde kunna lära ut tekniken. Jag lärde mig både binda och tejp under min tid som volleybollspelare, tycker nog tejp (men först en snabb kylning!) funkar bättre och säkrare till den sortens skador som kan bli aktuella - fast det är ju mindre skönt för huden och lite svårare att göra rätt från början. Jag väljer tejp också för att den tar mindre plats, räcker längre och kan användas till så mycket annat. En liten del av rullen räcker till att stabilisera ett knä.
Sån där blodstoppargrej, behöver man verkligen det? Kompresser, elastisk binda och något improviserat för att skapa tryck mot såret borde väl fungera?
Med risk för att bli både utskälld och nedgjord skall jag bekänna att jag inte (heller) har med någon särskild blodstoppare, utan tänker som du - möjligen fel. Det finns ju produkter som innehåller ett blodstillande ämne, och då vore det kanske någon vits - men de verkar inte vara gjorda för de mer allvarliga fall när det man mest behöver är ett tryckförband. Någon som kan detta bättre?
Jag har aldrig använt annat än silvertejp, men det är väl inte förstahandsvalet kanske.
Silvertejp är toppen, men jag tycker som sagt att idrottstejp är mer "multi-purpose", om man bara skall ha med en sort.
Dunjackan har jag också funderat på om den är nog pålitlig. Det är ingen dyr märkesgrej, så den är säkert inte särskilt vattentät. Är det fleece som är bästa alternativet då?
Jag kör med en uråldrig fluffstickad ulltröja, den tar knappt åt sig vatten men värmer även om den blir våt. En lite tunnare ulltröja plus en mycket tunn dunjacka kanske vore idealiskt för kallare turer, men jag skulle som sagt inte våga ha dunjacka som enda värmeplagget.
Ryggsäckar verkar ju vara en hel vetenskap. Jag vill absolut ha en som fungerar för tältturer också. Jag uppskattar tipsen!
Jag kan nog lugnt rekommendera Osprey Exos alt. Mammut Creon Light, se ovan.
Samma sak med köksgrejor, det finns för mycket att välja på! Min vikmugg är av modell större så jag tänkte att den skulle fungera som tallrik också. Jag har ju en pet-flaska också så jag kan ju dricka ur den. När jag tänker efter har jag svårt att föreställa mig att jag skulle utnyttja mer än en kastrull, men jag har ju ingen koll på den typen av matlagning. Jag har dock inte så höga krav på variation, utan skulle utan problem kunna äta samma sak varje dag i en vecka.
Jag tycker jag klarar mig fint med bara en kastrull till den sortens mat jag lagar (eller rättare sagt återvattnar), men då skall den inte vara av den höga smala sort som av någon anledning blivit så vanlig. Sådana grytor är rangliga, omöjliga att röra om och få jämn värme i, och osköna att äta ur. Efter mycket meckande och testande är jag nu väldigt nöjd med det lilla combo jag listat längre upp i tråden och i min packlista. En (hemmagjord) grytmysare så man kan "svällkoka" maten hör till kittet, spar enormt mycket bränsle och håller maten varm medan man äter. Välj en "bredstrålande" gasbrännare, stor fördel så snart man vill "laga" mer mat än koka vatten till frystorkade påsar. Grytan från Trangia 27-köket passar perfekt till sådana brännare, den har dessutom den överlägset bästa relationen volym/vikt (1 liter, 80 g) som jag sett på marknaden. Jag brukade lyxa mig med en "överskål" att varmhålla diverse separata delar av maträtten i, men har skippat den på senaste turen, sett till att komponera ingredienser med ungefär lika lång kok/svällningstid (t ex basmatiris = små röda linshalvor, matkorn = köttfärsgryta, bulgur = torkade räkor; de flesta torkade grönsaker är flexibla och passar till allt) och slängt alltihop i samma gryta - funkade alldeles perfekt och blev mindre disk.
Myggmedel är jag fortfarande tveksam till, det fungerar väl ändå rätt dåligt?
Det funkar kanske inte perfekt, men de (få) gånger jag tältade vid "fel" årstid, plats och/eller höjd över havet, tyckte jag det gjorde hela skillnaden mellan trivsamt och outhärdligt ;).
 
Senast ändrad:
Jag skulle alltså inte använda telefonen som lampa, utan menar att jag har böcker, tidningar, kartor etc i telefonen. Jag tar såklart med mig en riktig karta också.

Jag har funderat på att ta med mig en riktig kamera också. Använder jag "High Dynamnic Range" så tycker jag ändå att det går att få riktigt fina bilder med telefonen. Men visst, en riktig kamera är ju bättre. Det tål att tänkas på.

Aha, då missförstod jag dig. Trodde du tänkte använda mobilen som ljuspunkt, och tar givetvis tillbaka min kommentar;)

Vad gäller stavar eller dylikt har jag i alla år använt en vandringsstav av typ björkslana ("Gandalf stav") som extra stöd i dålig terräng, känna var man kan sätta fötterna i blöt mark eller som stöd vid vad (ett måste!). Senaste vandringarna har jag testat vanliga vandringsstavar och blivit så positivt överraskad att jag kommer att fortsätta använda dessa.

Som alternativ till silvertejp för ev reparationer kan jag rekommendera spinnakertejp som är tunnt, starkt och har mycket bra vidhäftning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.