Intet överträffar egna praktiska erfarenheter, dessutom är tidiga mornar såhärårs oxså rätt speciella.
go tur
go tur
Jag tycker du ska ta reda på ett schysst vindskjul nära dig, gå ut på kvällen till vindskjulet, laga middag, sov, laga frukost och gå hem. Om du aldrig har gjort något liknande så lär du dig väldigt mycket på ett sådant äventyr, som kan vara till nytta för att förstå alla tipsen här. Varför inte packa grejerna ikväll (torsdag), och sov ute fredag-lördag.
Håller med - även om jag fattade det som att du redan är väl "inkörd" på att vara ute i din hemmateräng, kan en provtur vara en god investering, särskilt om du skaffar några nya delar till din utrustning. Du kanske inte upptäcker några livsfarligheter, men även småsaker kan göra livet på fjället behagligare. Insikten att de underbyxor man valt har en skavig söm eller att ens gamla regnjacka börjat läcka på ena axeln kan liksom vara hela skillnadenJag tycker du ska ta reda på ett schysst vindskjul nära dig, gå ut på kvällen till vindskjulet, laga middag, sov, laga frukost och gå hem. Om du aldrig har gjort något liknande så lär du dig väldigt mycket på ett sådant äventyr, som kan vara till nytta för att förstå alla tipsen här. Varför inte packa grejerna ikväll (torsdag), och sov ute fredag-lördag.
Jag känner igen mig, att vakna strax före soluppgången i den krispiga höstluften, med morgondimma och rimfrost i gräset, ger mycket "fjällkänsla" även på Romeleåsen(...) dessutom är tidiga mornar såhärårs oxså rätt speciella.
go tur
Jag tycker precis som joanna att du skall försöka tälta istället för att sova i vindskydd då det ger dig bättre möjligheter att testa utrustningen mm under samma förhållanden som på en fjällvandring. De svala nätterna den här tiden på året är även de jämförbara med fjällen sommartid, så ger dig en bra test på hur varm sovsäck du behöver mm.
Avsluta gärna med lite komfort, gott mål, god måltid och god sömn före hemfärd. Hemavan har det hele. Ammarnäs- Hemavan är ett utmärkt val, storslagen natur, lättvandrat och tätt mellan stugorna.
go tur
Jag tycker precis som joanna att du skall försöka tälta istället för att sova i vindskydd då det ger dig bättre möjligheter att testa utrustningen mm under samma förhållanden som på en fjällvandring. De svala nätterna den här tiden på året är även de jämförbara med fjällen sommartid, så ger dig en bra test på hur varm sovsäck du behöver mm.